AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.631

Anvisning för motorbyte, Urlyftning av motor 528iat-97

Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Ska lyfta ur motorn ur min kärra och felsöka den efter ras.
Är det någon som har en beskrivning av huur man skall gå till väga??
Bilen är bmw 528iat-97 m52b28
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
försök att få tag på bmw TIS. Där står allt....
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
om någon vet var jag kan hitta den så kan man ju PM:a mig skulle sitta fint.. :)
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Stämmer det att man måste lyfta ner hela växelådan, för att kunna byta motor??
Lu
9
Luddeman
528iA -96
Hej Morsare,

Man behöver inte ta ner lådan, men tänk på att inte dra ut turbinen när motor och låda ska isär!
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Med turbinen menar du moment omvandlaren då??
Kylarna måste demonteras däremot verkar det som att fronten kan sitta kvar enligt: Länk

När jag bytte motor för ett par månader sen plockade jag bort insprut och all elektronik, att komma åt växellådan utan att ta ner hela paketet kräver tålamod och rena verktyg! Men det går absolut finemang, för mig gick det sådär, några bultskallar fick smaka dremel faktiskt...

Och då är det ganska bra med plats i E32an jämfört med E39.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Jodå lite trångt är det men jag har ju rensat ut insprut och kompressor+ledningar servoledningar,kylare+ kylledningar och generator, så jag har mycket plats framtill. Jag ryms att stå i motor utrymmet framför motorn. Och jag vill absolut inte röra växellådan om man inte måste.
Räcker det med att lossa muttrarna mellan växellåda och motor för att kunna plocka lös den utan att röra växellådan. Eller måste man pilla lös någonting inuti växellådan?? Momentomvandlaren hur löst sitter den och finns det något bra sätt att hålla den på plats??
Lu
9
Luddeman
528iA -96
Japp, jag menar momentomvandlaren. Se till att den hålls mot lådan när du drar isär paketet. Visst kablage från lådan måste också lossas.
Från e32 fanns inga kablar vare sig från automaten eller den manuella, exakt vilka kablar menar du då, kanske annat på e39?

Omvandlaren ligger på och "glider" på genomföringen och följer den med är det inte hela världen. Problematiken är just ALLA bultarna, att hitta och komma åt dom... Ett annat trix är att lyft ur motorn när man drar den ur växellådan för den kommer ju fram ett par decimeter, med fördel kan man oxå staga upp växellådan med en domkraft så du kan reglera höjden om inte annat så när du ska böka in motorn igen.

Ja just det, när motorkuddarna är lossade kan man vickla motorn och sänka ner den lite för att komma åt bultarna som sitter överst på växellådan.
Naturligtvis när den sitter i motorlyften annars kan det bli tok...

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Jo jag har fått lite tips och pointers nu av en mekaniker jag känner, han sa just det där om momentomvandlaren att den ligger och glider, men om den lossnar så far bara oljan ut. Tror bara det är två Torxbultar på ovansidan som blir besvärliga att lossa, Men vill man så går det mesta. :)
Skulle momentomvandlaren följa med ut så får det bli ny olja, men den blir ganska lätt att montera tillbak när väl motorn är ute..

Kanske det borde vara på tiden att lägga upp en FAQ på hur man byter motor??. Så om det är någon som vet med sig att de kommer att göra det med seriösa verktyg/lyftar så skulle det ju kanske vara fint med lite bilder på hur man bör göra.
Hade gärna kunnat göra det själv om det inte hade varit för att jag mekar hemma i mitt garage med bilen på pallbockar. Blir så svårt att dokumentera det då. Jag har då iallafall klarat mig så långt nu att jag bara har kvar att Lossa motorn från växellådan, och demontera kabelstammen. Detta har jag läst mig till i en Haines bok, och det har då funkat fint hittils, trots att jag är Total amatör när det gäller motor rep.Jag har inte en aning om hur man demonterar ett topplock eller sådana grejjer ..
TA I TRÄ
På måndag kommer den nya motorn och då blir det urlyft.. Då kommer jag be till gud att lyckan fortsätter....
Lu
9
Luddeman
528iA -96
Som ni säger så är det oljan som kommer ut och det vill man inte eftersom den är lite knepig att fylla utan diagnos och en riktig lyft. Det finns ett hål i lådan för att lossa bultar när man roterar vevaxeln. Inte speciellt krångligt!
Gjorde själv allt detta förra julen då jag hade 6 i komp på 4:an.
Passa på att kolla om din styrväxel är OK, då det är supersimpelt att byta när motorn är urplockad. Lycka till!
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Ska jag ta en titt på.. :)
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Nu är motorn ute ur bilen och står och är fin på golvet... :) Måndag kommer den nya.. Gick hur bra som helst att lossa den utan att pilla på växellådan. Styrväxel okey inga läckage. men en av torxbultarna som fäster motorn i Lådan satt som ett berg och slutade med att den tog gängorna med sig ut, samt att fästet sprack. Undrar om någon varit på med nån lustig locktight där. Tog typ 70minuter att lossa den bulten, fick ta i med hävarmar och ändå fick jag den inte att rubbas knappt.
Grattis! Kruxet med bultar tror jag i vissa fall uppstår att när åtemonteringen sker och det inte blir nå´t "klick" så bestämmer man sig för att "dra" fast lådan istället och då går det snett någon annanstans.

So far so good, lycka till med resten oxå!

Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Det kan nog ligga lite sanning i det..
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Nu har jag denna fundering hoppas nån kan svara på detta..
ENLIGT HEINZ så måste man demontera insuget för att komma åt startmotorn. Jag tog ju lös den utan insug så jag hade hoppats på att någon kunde säga åt mig att jag inte behöver lyfta lös insuget för att komma åt att skruva tillbak startmotorn. jag är medveten om att det blir trångt, frågan är om det går att komma åt eller inte..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.