AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.203

Försäljning 130i

or
725
oreo
323i -85
Har lagt ut min 130i på annons Länk Är det någon som har tips på hur man bäst når tänkbara köpare (har annons på Autopower & Blocket), hur jag kan förbättra annonsen och åsikter kring min prissättning.

//Örjan C

Min frilansarblogg: Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Vad hände med stereon!? Ser inte helt bra ut det där.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Regnummer är också bra att ha i annonsen så köparen kan kolla upp bilen ordentligt hos VV och BMW.
Håller med Grandy. Annonser med maskerat regnummer brukar som regel gå bort för mig.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej Oreo!
Annonsen ser väl enkel och tydlig ut. När det är semestertider är nog bilförsäljningen relativt låg. Svensk bilköparpsykologi lärde jag mig hos Länk och det är att kostar bilen över 100kkr vill 9 av 10 köpa den i en bilhall med garantier osv. Rätt proffsig inställning i och för sig för det är väl enda chansen att Sverige ska få lite fart nu när alla kap-i-tal förflyttat 80% av den tillverkande industrin österut.

Rent personligen hade jag sålt bilen med det skick den var i då den var i topp och iskallt väntat på rätt köpare. Alternativt låta BMW-handlaren sälja den, där passerar flest troliga köpare. Kanske en person som är sugen på en ny 130i men inte har råd?

Mvh
Asken
or
725
oreo
323i -85
Grandy och GE:

Har uppdaterat annonsen med Regnr samt info om stereon. Av de som visat intresse för bilen har alla frågat om priset utan stereo, därför tog jag bort info om den då jag utan problem kan sälja delarna till ett bra pris. Bättre nu?

Asken:

Har faktiskt funderat på att ställa bilen i en hall - det finns ju en del handlare som även tar in försäljningsuppdrag men jag tror inte BMW handlaren här gör det. Annars är väl som du säger BMW handlaren stället där bilen får störst uppmärksamhet - de flesta som provkört 130i brukar ju gilla den så det gäller ju bara att få folk att upptäcka hur bra (och prisvärd) bilen är :-)

//Örjan C

Asken:

Bilen i fråga har ju nybilsgaranti kvar så att köpa hos en handlare ger ingen extra trygghet i detta fall. Däremot är ju fördelen att handlaren kan fixa finansiering samt ta emot ev inbytesbil.
or
725
oreo
323i -85
MakkeH:

Även om det inte ger någon extra trygghet egentligen, tror jag dock att många känner så egentligen. Finansiering och inbytesbil påverkar säkert en hel del för bilar i den här prisklassen med, men jag är övertygad om att den största skillnaden är exponeringen - 130i är en så pass ovanlig modell att jag tror att få köpare aktivt söker efter den. Om man kikar på blocket ser man att priserna på 130i och 120d ligger på ungefär samma nivå och om man betänker att man får i stort sätt +100 hk och faktiskt inte alls så mycket högre driftskostnader är det väldigt mycket bil för pengarna, vilket jag inte tror att många insett. Ser man dock bilarna sida vid sida i en bilhall och provkör dem efter varandra tror jag att suget efter en 130i ökar :-)

//Örjan C

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Bilar med stora stereopinaler går fetbort för mig iaf. Man får intrycket av en vilt sladdande bil med föraren som kör stereon på max, bilen full med artonåringar som halsar bärs och käkar varmkorv...

Bara ett intryck. Skulle nog tagit ut stereon och sålt den separat. Rätt dyr bil
( mycket deg alltså ) så kanske det funkar bättre med orginal-utförande?

M3/// Mullret
or
725
oreo
323i -85
Mullret och Grandy:

Där ser man hur olika man bedömer om man skall ha stereo med eller inte... I det här fallet handlar det om en stereo byggd för SQ för att njuta av god musik av en 3-barns far 35+, vilket inte stämmer så väl med första intrycket som jag säkert tror att en hel del folk får :-)

//Örjan C

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Tror du inte att listan över specialdelar för bana som du listat skrämmer rätt många. Vet att du inte "plågat" bilen och sköter den exemplariskt, men för mig känns den listan som; "A-ha, han har kört bana med den och plågat skiten ur den". Stereon ser jag inte som något avskräckande.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Som flera skriver, Moddad stereo skulle gå bort för mig. Skulle aldrig klara av att titta på en eftermonterad stereo hela dagarna även om ljudet är bättre. Vill jag lyssna på något så är det väl motorn i den bilen. Race hjul känns lite kul men samtidigt ringer en varningsklocka. Din bil är säkert i superskick.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
MakkeH: Garantier är bedrägliga, speciellt när dagens samhälle och stress gör att allting ska sparas på mer och mer.... Ju mer stress, desto mindre tid att verkligen tänka över, reflektera och sedan agera medvetet. Istället för att re-agera, i många fall omedvetet på vad reklam påverkar en att tycka och tänka....JAg har gjort det själv i många år iaf...En bilhandlare brukar ha garantier som kan gälla upp till 5 år som går att köpa till. Sedan används de ju väldigt annorlunda i min mening, att lura människor att köpa uppspacklade importerade lik hos svenska vimpelhandlare. Sedan så upprätthåller man ju traditionen av att har man verkligen hittat en långsiktig, seriös bilhandlare med säg, minst 10-åringa godá referenser så bidrar man lite grand till att Sverige snurrar runt....
oreo: Det där låter underbart...... Fundera kanske på att sälja bilen med följande formulering.

"Liten behändig exklusiv BMW av senaste snitt där den förste ägaren tagit den största värdeminskningen.

Förfinad under 1½år till en diskretion som inte byggs original från fabrik.

Länk till din blogg där det går att följa bygget.

Bilen fungerar ypperligt för en familj med upp till 3 barn då fordon användes för att förflytta sig och inte som restaurangvagn och tvspelsrum.

Överlåtes till rätt långsiktig brukare som har vett att uppskatta det som jag har putsat på i 1½år och förhoppningsvis ämnar göra så de närmsta 5 åren.

Det är nämligen ett 7-årigt bilägande som ger de absolut lägsta milkostnaderna per körd mil enligt väl beprövad erfarenhet.

Varför säljes då bilen? Det är privat men om man säger såhär. Det bor ett litet barn inuti den nuvarande ägaren och denne man har en hobby förutom att skruva med bilar, vara en god familjefar och arbeta. Gissa själv vad:)"

Grattis till att du fattat att god övning ger vackra barn samt tänk inte med plånboken när det gäller din främsta hobby, hitta rätt värdig nästa brukare av bilen och leksaker kan du alltid köpa nya....

Om du mot förmodan blivit av med källan, då kan du ju alltid träna på att göra du vet vad:)

Grattis oavsett!

MVh
Asken
or
725
oreo
323i -85
Asken:

:-) I praktiken har jag redan nästa leksak stående i garaget - en 323 e30 BMW Cup och denna ger en körupplevelse som få gatbilar klarar av! Anledningen till att jag funderar på att sälja min 130 är att den är en ypperlig kompromiss mellan bruks- och nöjesbil och just nu vill jag köra kompromisslöst:-) En tanke som slagit mig är att göra 130'n till en kompromisslös bil, men det känns litet synd då den är så ypperlig i dess nuvarande form och jag tycker att någon annan kan få nöjet att uppleva den i denna form. Känns som en ypperlig bil för ngn som av familjeskäl sålt Porschen eller Coupen, men ändå vill ha kul mellan varven till en rimlig kostnad :-)

//Örjan C

or
725
oreo
323i -85
Robert:

Förstår mkt väl vad du menar. Alla som köper begagnad bil vill ju att de helst skall vara i stort sett oanvända och därför är det lockande för säljare att mörka bilens verkliga historia. Jag försöker vara ärlig - min bil har brukats under några banträffar och konbanekörningar och sedan servats och underhållits därefter. Däremellan har jag långpendlat till jobbet. Har full info om bränsleförbrukning och under 0.9 sedan ny inkl bankörning borde kunna indikera att det inte är ngn buskörning till vardags :-)

//Örjan C

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.