|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Den summan är högst varierande.. Mycket beror på nyhetsvärdet i bilden. Jag frilansar en hel del men ar aldrig fått 1000 spänn för EN bild. Nåväl, stöld är det i vilket fall att ta bilder utan att fråga! Hittade ett par intressanta artiklar! Länk Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Solklart! Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
-> Asken, Ingår inte blocket i Schibstedtkoncernen? Mvh Asken Vad spelar detta för roll i vilken koncern blocket ingår i? |
|
|
Jo det tillhör Schibsted men det har absolut ingenting med frågan i tråden att göra. //Lövet |
|
|
Annonsen är nu raderad i alla fall. __ Min bil: Länk |
|
kilroy |
Lagstiftningen är inte riktigt så solklar som en del medlemmar tycks tro. Får man privata och egenhändigt tagna bilder "stulna" och placerade på Blocket så brukar det dock inte vara något problem. Däremot är rättsläget inte lika solklart om man väljer att gå vidare juridiskt. Jag råkade själv ut för samma sak i maj 2007. Bilder på min Dinan M5 lades ut på Blocket i en annons för en E39 med samma färg som min. Färgen var nog det enda som var gemensamt för dom två bilarna...;) Annonsören hade stulit bilderna från mitt "Less than 5 seconds" forum. Han hade dessutom inte redigerat bilderna, min bils Dinanmärken syntes tydligt, dessutom syntes 2 av mina 4 Dinanpipor i närbild (!!). Hur klumpig får man bli... Länk Jag befann mig i Malmö vid tillfället, annonsören bodde i Helsingborg. Jag ringde annonsören och bokade en tid med honom samma dag för provkörning. Jag bad min svägerska följa med (hon bor i Helsingborg och jobbar som trafikpolis). När vi dök upp i samma bil som det fanns bilder på i hans annons tappade han hakan i marken. Jag förklarade situationen och lagstiftningen för honom och begärde 500:-/bild (totalt 4 bilder). Min svägerska visade sin polislegitimation "liksom av en händelse"...;) Efter ett snabbt besök på bankomaten så var pengarna mina och några timmar senare var annonsen borta. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Vad är det som inte är solklart? Att "låna" någons bilder utan tillåtelse är ett brott mot upphovsrätten, därom råder väl ingen diskussion? Vilken betalning (om någon) man kan kräva är dock en annan sak, det kan inte jag bedöma. |
|
kilroy |
dali* Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Upphovsrätten är som lag betraktat ganska gammal men i takt med att de digitala bilderna tagit över har man försökt komplettera lagen efterhand. De digitala medierna har "komplicerat" situationen en del för lagstiftarna. Det pågår kontinuerligt en översyn av samtliga de lagtexter som omfattar upphovsrätt, äganderätt och publiceringsrätt. På Blocket (om vi återgår till huvudfrågan) så är det normalt inga problem. Blocket har sin publiceringspolicy vilket normalt sett skyddar den som kan hävda äganderätt till bilder. Jag har en känsla av (jag kan ha fel) att de flesta fall som drivs vidare juridiskt handlar om näringsidkare (fotografer, olika företag) som fått material stulet. I de flesta fallen rekommenderas man som privatperson att få en frivillig överenskommelse. Det kan tyda på att rättsläget är en "smula luddigt". Har jag fel så rätta mig gärna! Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Har haft flitig brev växling med han på eftermiddagen och det verkar som han har förstått nu hur det ligger till nu det här med att ta andras bilder.Det är ju bra att han förstår att det ligger ju lite arbete bakom en bild och den är ju personlig.Nu har han lagt upp sina egna bilder på blocket. | |
|
OT; Kilroy; det var dristigt av din Svägerska att ställa upp på den grejen, lär väl ha varit tjänstefel från hennes sida att dra upp polislegitimationen i den situationen? Tycker inte synd om killen som fick betala, men hajar inte riktigt polis-svägerskans beteende. |
|
| fy fan vad löjligt, skyll er själv om ni lägger ut bilder. beter er ju fan som dagisbarn. | |
|
edström: Vad menar du med det? ///Micke Min cabrio Länk |
|
| edström, ja hur menar du? Jag förmodar att du inte tycker det är ok att stjäla musik, filmer, pengar, mat m-paket? Varför skulle det då vara ok att plocka någon annans bilder? | |
kilroy |
bjornh* "lär väl ha varit tjänstefel från hennes sida att dra upp polislegitimationen i den situationen?" Varför då? Innan killen fick upp hakan till dess normala plats så frågade min svägerska om det gick bra att provköra bilen. Hon visade då sitt körkort och då "råkade" polislegitimationen följa med. Värre än så var det inte. Dessutom har varje civilklädd polis rätt att visa legitimation var och när som helst. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Civilklädd polis som är i tjänst har givetvis rätt att visa upp sin Polislegitimation, jag förstod det dock inte som att svägerskan var i tjänst? Ok, tjänstefel kan vara att ta i , men jag tycker att det är moraliskt tveksamt av en Polis att i det civila bete sig på det viset. Tror även hennes chef hade instämt i detta om jag säger så. För övrigt skulle man kanske kunna byta ut "råkade" till uppsåtligen? heh. Förresten, Jag kan väl anta att alla som upprör sig över stöld av bilder de har upphovsrätten till aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att ladda ner piratmjukvara, filmer eller musik, eller är jag kanske naiv då? |
|
kilroy |
bjornh* "Förresten, Jag kan väl anta att alla som upprör sig över stöld av bilder de har upphovsrätten till aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att ladda ner piratmjukvara, filmer eller musik, eller är jag kanske naiv då?" I princip har du rätt, det är ju i grund och botten samma problem. Skillnaden är ju att rena amatörbilder normalt sett inte är framställda med ett ekonomiskt incitament. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
bjornh: Kilroy har nog aldrig laddat ner något som någon annan äger t.ex film, musik eller spel. Ps. Undrar varför man mister förtroendet för poliser? M.v.h. Johan... |
|
|
Att leka hobbypolis utanför tjänst var inte snyggt. Inget jag skulle vilja att någon berättar på ett forum om jag var polis. //Lövet |
|
|
Det jag undrar är varför man snor någon annans foto när man ska sälja sin egen bil? Det torde vara ett ytterst litet antal som inte har tillgång till en digitalkamera som ska sälja sin bil rimligen. |
|
kilroy |
Helt rätt, andreas...att leka hobbypolis... - Dvs att utge sig för att vara polis fast man inte är det - Dvs att agera som om man vore polis ...är definitivt något man skall undvika. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.