|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Gött. Var det glas eller plast lyktor??? |
|
|
Det var en Opel Astra -02 och plast. |
|
|
jag fick mina lyktor polerade för 300kr st,av ett proffs med stor erfarenhet. perfekt resultat. Vinyl make up: 0706250821 i göteborg |
|
|
Efter att ha läst denna tråd så blev jag sugen på att testa att fixa till mina lyktor också Nu lade jag inte ner allt för mycket tid på detta så det går säkert att få det bättre men jag koncentrerade mig på att få det bra där lampan lyser igenom glaset så ut mot kanterna finns lite stenskott kvar(svårt att nå med maskin) Länkar lite bilder som jag tog med mobilen(iphone 4) Som det såg ut från början: Länk Länk Efter körning med maskin(400 våtslippapper) Länk Sedan med 1200 papper Länk Efter ett par vändor med Autosol Länk Färdigt resultat efter jag gått över med Rubbing(sonax),polering(sonax) och sen vaxning(sonax). Länk Länk Mycket nöjd måste jag säga dock så var det guld värt att köra med masking, började med att handslipa med våtslippapper 1200 men insåg att jag var tvungen att köra grövre först så då åkte maskin fram. |
|
|
Jag började putsa på mitt ena glas på 745an som hade grova stenskott. Började med 240 våtslip för att sedan ta 400, 800 och sen 1200. Polerade med autosol och maskin efter men vart inte nöjd. Kom inte åt ordentligt med strålkastaren på plats så ska ta bort den någon helg och göra om allt. |
|
|
Imponerande resultat där Headmaster! :) |
|
| Mycket bra. Vad använde du för polermaskin? | |
|
Länk Denna men den är svart men köpte den på clasohlson och den är på 350 w Sen en vanlig slipmaskin till våtslippapperet. |
|
| Jag fick tyvärr inte tag i något grövre papper än 1200 så det kunde ha blivit bättre men jag är klart nöjd | |
| Ah, skit, jag menade vilken slipmaskin du använde! Vad är en "vanlig" slipmaskin? :) | |
| Testade med autosol på E39ans och det blev lite bättre faktiskt. | |
| Jag fixade lyktorna på sambons Astra och det blev kanon. Känns inte som att man behöver något proffs om man har lite tid över. Först lev jag lite förskräckt när man kört med 600 (var det väl) papper och de lev helt dimmiga. Blev hur bra som helst sen när jag fått in snitsen. | |
|
Marin, hur ska jag förklara? Det är en vanlig planslipmaskin med platta som man spänner fast papperet på. Här har du en länk på en modell av en planslip på Jula. Länk Jag använde en Bosch men spelar nog ingen roll. Nikasp, känner igen fenomenet att man blir förskräckt att lyktan är förstörd efter våtslippapperet :) Men jag gick in med inställningen att det värsta som kan hända är att jag sabbar allt så jag får betala proffs för att fixa det. |
|
| Det var väl en utmärkt förklaring, tack. | |
| Haha, ser nu att jag ju redan hade skrivit detaljerat hur jag polerat Astran för ca ett år sen. Bara man vet att lyktan är av plast så är det bara att köra. Man behöver nog inte så grova våtslippapper om man inte har djupa stenskott eller repor. På baklyktorna körde jag bara med Autosol och lammullshätta och de blev också som nya. | |
|
Polerade upp strålkastarna på min e61 idag, med lysande bra resultat då de såg ut som fan innan. Frågan finns säkert besvarad här nånstans sedan tidigare men jag hittar inte så, behöver jag efterbehandla plasten på något sätt eller är det bra som det är? Våtslipade (800,1200,2000) Polermaskin med polermedel sedan klart. Tack på förhand! |
|
|
Var några är sen sist men nu fixade jag min X3:a med väldigt slitna lyktor. Tog en pall och hade en liten burk med vatten och våtslippapper. Körde med blomspruta och 400, 600, 800, 980, 1000, 1200 och 2000-papper. Fick inte bort de djupaste men resultatet blev ändå strålande. Det jag la mest tid på var polering med Pingens (bilvårdsfirma) FG400 avverkande polermedel med oscillerande polermaskin och twisted wool hätta och sedan toppade jag med skumgummrondell med medel från ett headlight restoration kit. Sist nån sealer från samma kit. 4,8 tummar upp av 5 möjliga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.