AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
693

Funderingar kring bilbyte

Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Är sugen på att byta bil, har just nu en 520-93 och kollar efter en 318 touring från 02 och framåt.

Det jag då funderar på är om det är lätt att skruva i en sådan, 520´n har vart lätt att skruva i själv.

Är det nåt spec man bör kolla på 318, är det bra motorer i dem?

Tacksam för svar

Mvh/ Palle
Hade en 318 touring innan, årsmodell -03 med 143 hk... Den var riktigt pigg och otroligt bensinsnål, drog mellan 0,6 och 0,8 blandad körning och försäkringen (helförsäkring + lägsta självrisk) kostade 2700 kr om året (!)

Nackdelen är väl att du missar ljudet av en sexa men prestandan är, sett till hk och vikt, väldigt bra.

Sedan vad du menar med att "skruva" vet jag inte riktigt - själv bytte jag centrallåsmotor, bytte expantionskärl och diverse packningar men det kanske är än mer arbete du ska ge dig på? Isåfall, vet jag tyvärr inte...

Testa att posta en tråd i "3-serie-forumet" istället och skriv en ny- och bättre rubrik - då tror jag att svaren kommer bli desto fler!

Det du ska ha, enligt min mening, är komfortpaketet med sportstolar etc. M-paketet på 318 är oerhört ovanligt men hittar du det, så slå till!

Lycka till!
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Det är kanske svårt att beskriva men jag har utfört alla reparationer och service själv hitills på 520´n.
Tänkte om 318 är svårare att utföra reparationer själv på.

Klart att en sexa ger mera :) men tänkte byta till en som går lite mera ekonomiskt, men har inte riktigt bestämt mig ännu för 318, men vet ju att dom har en ny motor som kom 02 och är lite mera att köra med,
undrar även hur denna motor är?

Mvh/Palle
Förstod vad du menade men service och reparationer går naturligtvis utmärkt att utföra på e46:an - särskilt då du har utfört rep. och service på din 520...

Min förra bil, som jag skrev om ovan, hade precis den motor du pratar om - dvs. den nya som kom 01/02. Och som jag skrev; Otroligt bensinsnål och hyffsat pigg - hade jag varit ute efter en e46:a hade valet varit givet mkt tack vare att ovan nämnda 318 är så pass billig att äga.

Sedan kan tilläggas att jag också har ägt en 320 touring (årsm 02, 170 hk) men jag vart oerhört besviken då den drog alldeles för mkt i förhållande till antal HK - bensinkontot motsvarade nästan polarens 330 varför jag bytte bort 320:n och införskaffade mig 318.

Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Tack för hjälpen :)
Låter ju bra, verkar ju vara en bra bil.

Jasså så 320´n tar så pass mycket soppa, då kanske det är bättre med en 325, den kanske till och med tar mindre om man nu kör lungt förstås?

Mvh/Palle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.