|
|
|
|---|---|
| Ja som ni ser rubriken. jag skulle vilja veta hur man kopplar bort startspärren? det är ganska irriterande att trycka på den varje gång man ska starta bilen. tacksam för svar:) | |
|
Verkar inte vara originalmonterad grej. Du får följa kablarna och leta reda på boxen, kolla tillverkare och söka efter installationsanvisning och avinstallera. /Mats J |
|
|
Jo det är den där orginala saken som blinkar som man ska trycka en "dosa" mot så slutar den blinka å sen så får man tändning. det är inge dit kopplat utan det är orginal startspärren:P |
|
| Bild? | |
|
Är det en originalgrej skall den finnas med i elschemat för din bil. Då är det bara att kolla hur den är inkopplad, och koppla förbi den. Det kanske är som på vissa andra E32, en spänning som matas till Motronicboxen, klipp kabeln och den är passiverad. (även startspärren på min Voyagerdiesel funkade på det sättet, och var lätt att bli av med då den strulade) /Mats J |
|
|
Är absolut inte någon orginalmonterad grej från BMW , helt felaktig information. Och om det nu vore en orginalmonterad grej , varför är då båda boxarna till startspärren märkta med logotyper från ett företag som inte ens är i närheten att stavas BMW ? Bara för att en sak sitter monterad i en bil innebär det inte att det är original , samma sak med min stereo från Pioneer. |
|
| Det jag har hört är att man måste koppla på ett motstånd så det är inte så enkelt att bara klippa kabel:P men å andra sidan så har jag ingen aning hur det är uppbygt har inte kollat än:P | |
|
Det sitter en liten box bak i bilen oftast under baksätet , den är självförklarande hur man kopplar ur den. Sedan sitter det en större box åvanför pedalstället eller därikring och själva spänningen till tändningslåset går däremellan , den främre boxen är bara ett relä (förenklat) som leder rakt över så fort spärren är deaktiverad , utan det så får bilen inte spänning till/från tändningslåset och att tjyvkoppla bilen i det läget är så tidsödande och bökigt att tjyven troligtvis väljer en annan bil. Du känner lätt igen boxarna eftersom de är märkta DEFA och ser ut att vara allt annat än original , finns ett flertal fabrikat men DEFA är absolut vanligast på E32 när det gäller nyckeldosa/blinkande diod. Jag brukar ta bort dem helt men det där med motstånd funkar säkert det med.... |
|
| Jag har hittat en box över pedal stället och på den så står det bmw på och in där går kablar från tändningen men å andra sidan så hittar jag ingen box under bak sätet där det står defa på... men jag hittade en box som var "gömd" så jag testade att ta bort alla kopplingar till den men då visade det sig att färddatorn inte funka så det va antagligen den boxen. så jag kan ej hitta ngn defa box? | |
|
Boxen över pedalstället lär vara rätt box eftersom BMW inte brukar placera lösa boxer med startspärrfunktion över pedalställen , det kan mycket väl vara så att du har ett annat fabrikat än DEFA , fast det vore väldigt ovanligt. Helt klart är att du måste klara av att se skillnad på en professionellt eftermonterad box med kabeldragning och en på fabrik monterad box som hör till bilens funktion och finns dokumenterad i kopplingschemat. Det är förutsättningen. Sen får du se vilka kablar som klippts av/kopplats om och in genom boxarna och återställa det till orginalutförande , det är inte så svårt eftersom färgerna stämmer på orginalkablarna så man kan inte se fel eller koppla fel. Stöter du på frågetecken så titta bara i kopplinschermat , det är 20 år gammal klenspänning vi talar om - inga konstigheter. Schema hittar du "gratis" på nätet i .PDF format , länkar dit har postats här på forumet flera gånger. |
|
| jo från tändnings låset så går det kablar under instrument panelen och sedan så är det en koppling å efter den kopplingen så är det bara svarta kablar som går till den där boxen som det står bmw på kablarna går in i den å boxen är "Gjuten" så det är inge skarv där. och jag har desutom letat efter skarv på flera ställen men hittar absolut inget sådant. så jag blir välldigt fundersam:P men efter kopplings dosan som jag skrev tidigare så går det ju bara svarta kablar och efter ett par cm så är det yttligare kopplingar till varje kabel men som jag ser det så går det till den där Bmw-boxen så jag blir välldigt förvirrad. det ser absolut inte ut som epa dragningar. det ser ut som om det vore från fabrik .. men det borde ha vart ngn som pulat eftersom alla kablarna blir svarta helt plötslig så ja | |
|
Vissa av boxarna har kablarna gjutna ur boxen och sedan skarvade/crimpade en bit därifrån , andra har kontakter anpassade för kabelskor som sticker ut en bit. Är du säker på att det är en installation från fabrik bör du nogrant studera kopplingschema innan åtgärd , det kan vara fel box du hittat , men med tanke på att kablarna går ner från tändningslåset till boxen låter det ju som rätt box. De där startspärrarna monterades i sverige på mestadels importbilar innan 1996 som saknar egen elektronisk startspärr i orginalnyckeln. Tanken var att Tyskimporter inte skulle bli stulna och vissa försäkringsbolag hade det som obligatoriskt krav för att ens försäkra importerade fordon i annan klass än den lagstadgade trafikförsäkringen. Fordonen skulle utrustas med märkta rutor och fackmannamässigt eftermonterad elektronisk startspärr för att ens kunna bli försäkrade. Jag har aldrig sett orginalmonterade nyckelstyrda elektroniska startspärrar och enligt BMW skall det ej heller finnas. |
|
| Jop efter tändningslåset så går det färgglada kablar sedan bara svarta kablar som är skarvade enskild med dom "färgglada" det ser ut som dom har satt på en annan koppling i orginal kopplingen. det ser rätt klurigt ut faktist men jag ska undersöka mer:P tack för svaren:) | |
| Då kan du iaf. helt utesluta att detta skulle vara någon form av orginaltillbehör från BMW , BMW skarvar aldrig ihop kablar och blandar absolut inte olika färger. | |
|
Troligen så har man kapat originalkablarna när man kopplade in startspärren. Kolla de svarta kablarna och hittar du två som är kopplade till tex varsin gul, så är det troligen en kapad gul kabel och då får man skarva ihop den igen. Men det är ju säkrast att jaga fram original inkopplingsanvisning för just din startspärr. En variant är annars att bara hitta jorden till din svarta låda och lossa jordkabeln, det kan räcka för att sätta den ur spel. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.