|
|
|
|---|---|
|
Jag vill passa på att rikta ett STORT TACK till Hasso som är en äkta hjälte. saxat ur Hasso's blogg: "Fick ett mejl igår från en bekant i Gnällbältet , han som jag, har köpt en snygg o fräsch 540 av Shoopkeeper Kenta. "BMWhaveri" stannat i midsommarhelgen startat igen, ryckt knepigt en gång och idag stannade det för gott, fick bogsera hem bilen. Tyckte det låt som bränslepump,relä problem. Idag på förmiddagen så tog jag en sväng på nån mil västerut från Kumla. Kopplade upp 540-99an mot BMW/Ipa Ediabas på datorn och fick DME-felkoder 26-27-28-29 vilket syftade på bränsleproblem på motorns bägge "banker". Low fuel range. det hade också uppstått 3 ggr vilket stämde bra med händelsförloppet som beskrivits. Felkod 140 luftmassemätare fanns också i minnet vilket berodde på att den lossats i testsyfte tidigare. 540ägaren fick lyssna vid baksätets högra sida på min 540 om pumpens kunde höras vilket den gjorde om än ganska svagt. Samma procedur på den sjuke, =tvärtyst. kollade säkringarna och skiftade bränslelpumpsreläet mot bakrutenärmereläet som är identiska och sitter bredvid varandra ovanför batteriet. Inte ett liv. Skruvade bort baksätet och lossade anslutningen till pumpen, 10,5V när startmotorn gick =OK ström men inget ljud från pumpen i tanken. Nu hade jag ju en ny pump liggande i bilen pga man vet aldrig när dom kan lägga av. Den överlämnades till 540 ägaren som skulle försöka byta den. Men tanken var full så det blir ju lite besvärligt . en del bensin måste nog pumpas ur. får väl ser hur det går." Så med en ny pump i handen och Hassos ord om att tömma tanken så skred jag till verket. "Låsringen lossas med specialverktyg 16" jahaja tänkte jag och knackade försiktigt med hammare och mejsel tills den gick att vrida loss med handkraft ;-) Bensinen var precis i nivå med hålet så det vara bara att pusta ut, hade det vart någon liter till så hade det runnit ut.. Tog försiktigt upp nivågivaren och drog ur bränslepumpen. Kopplade loss slangen och monterade på den nya pumpen. Pulade ner den nya pumpen och nivågivaren kopplade på elanslutningen bränsle slangen och slog på tändningen.......... Yes, motorn startade nästan på en gång. Monterade på låsringen och satte tillbaka sätet. Av ren glädje så dammsög jag ur bilen och skinnet fick sig en smörjning. Har även 8 nya tändstift och 4 nya bromskivor som väntar i garaget ;-) Nu pep det till i mobilen.. den nya pumpen finns att hämta, Hasso du får leverans ikväll. | |
| Vad hade BMW-sverige varit utan Hasso? | |
| Ja det hade inte vart lika lätt å äga BMW iaf :-) | |
| Vill tillägga att det gick faktiskt att byta pumpen utan att pumpa ur ngn bensin. fick doppa handen ner till knogarna så det var ingen större fara. Däremot är det nog lättare att se vad man gör om man tömmer tanken. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Lite kompletterande. Skillnaden för utom priset om man köper en Pierburg bränslepump på tex Micro eller ev också Mekonomen mot att handla en Pierburg bränslepump på BMW är att du får enbart pumpen på de förstnämda , på BMW följer hela kråset runt om dvs hållaren som pumpen sitter i. Så du spar ett arbetsmoment med en BMW inköpt pump om det är värt 6-700 kr avgör du själv. Oljedepån i Hassos garage utökades med 8 liter Valvoline synpower + ett filter igår. Inte alls nödvändigt men stort tack till Ahlstedt för det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
lite OT: gör/gjorde inte Pierburg ( liksom Kügelfisher) insprutningssystem till div tyska 70-talare?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Priskillnaden mellan att bara köpa pumpen på ex Micro el Mekonomen kontra BMW är ca 1600:- och då får man tankmätaren med på köpet :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.