AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.350

535i -89 svartryker

le
9
lejdsson
535i -89
Behöver lite tips och råd för det har nu bara tvärhänt att min 535:a har börjat för mkt sås.

Hade väldiga trubbel i fredags, den drog 1,5l/mil istället för 0,85 som den brukar. När jag då sen trampade inte kopplingen till och från vid korsningar etc så dog skiten.

Började felsöka och hitta först vilket jag då trodde var felet, slangen mellan LMM och insugsröret var sprucken så jag trodde då att tjuvluft kunde orsaka detta, så jag vulkade och liqiusolade ihop alla sprickor men den var fortfarande jätte orolig på tomgången och drog för mkt. Kollade med startgas runt insug osv men jag hittade då ingen spricka i packningen nånstans.

Läste lite här och hittade några trådar där det stod likande saker men jag har gått igenom alla kontakter och kollat så att trådarna i LMM är hela osv.

Så jag börjar undra nu, är det lambdan som rykt?

Är det nån som kan mätvärden till både lambda och LMM så vore det tacksamt. Har letat men jag har nog letat för lite för jag hittar det inte hur mycket jag än googlar.

Så har ni värdena skriv på momangen.

Har för mig att lambdan ska pendla mellan 0,1 - 0,9(?) volt men jag är ju inte 100.

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Det låter precis som att bilen inte har kontakt med lmm. Du kan testa o ta av batterikablarna ett tag så den nollställer och så kör du en bit då ska den gå in på nödprogram. Men står du med bilen igång o drar ur lmmen så ska det ju märkas när du tar ur den annars funkar det inte som det ska. Köp/ta lite elektronik rengöring och spraya ordentligt på lmm kontakterna.

Min tog 2L/mil och dog på tomgång med när den inte hade kontakt...

Beemer 4 Life!
le
9
lejdsson
535i -89
Glömde skriva att jag gjorde det men den gick bra en stund. ett par mil, nu har den börjat om med samma sak igen.

Bilen dör rakt av då jag drar ut LMM så det är nog inte den.

Har etsat fast mig att det är lambdan.
Men vart går LMM kabeln?
Att bilen dör när man rycker kontakten garanterar inte att lmm är hel,
Den kan ge felaktiga signaler till styrdonet ändå.

lambda pendlar mellan ca 0 och 1 v

Lambdan finjusterar bara blandningen och är bara till för att katalysatorn fungerar bäst vid lambda 1 ..En trasig lambdasond kan aldrig få bilen o stanna , möjligen smårycka lite

du har inte möjlighet o låna en lmm o prova?

Du kan prova o renjöra tråden i lmm med elektronikspray,
kan fungera om man har en jävla massa tur.

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Men om du återställer dme boxen så den går på "nödprogrammet" går den klogt då? För gör den det så är det ju antingen lmm eller nån tempgivare som inte funkar som den ska. För visar tempmätarn att det är -40 för lmmen så ger den fetare blandning?

Beemer 4 Life!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mig veterligen så finns inga "trådar" inne i LMM till en 535 E34 M30 motor...
Däremot ett spjäll+tempgivare.

Mvh Janne.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Janne är inne på samma spår som jag.
Går bilen bra som kall,men skit när den börjar få upp värmen...möjligen tempgivarproblem.
Men går den illa även när den är kall....spjälllägesgivare!?

Mvh Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Du kan ju,för att spara onödigt felsökande,och utlägg för ev inköp av tänkbara delar som kan fela,även ta in den till en BMW mekaniker och läsa felkoder.

Mvh Patrik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Patrik...Ja,nu menade jag ju inte riktigt det du trodde ;)
Jag pratade bara om hur det ser ut inne i luftmängdsmätaren på M30 :),men det du säger är ju naturligtvis en "möjlig felmöjlighet" i detta fall..

Svartrykandet innebär ju som alla vet att den troligen får för mycket soppa emellanåt,vilket kan indikera fel på gasspjällskontakten likaväl som att tempgivaren till motronicen är defekt...t.ex.
Spreja lite kontaktrens på alla väsentliga kontakter i motorrummet så KAN det lösa sig bara pga det..

Lycka till får man ju skriva hur som..

Mvh Janne.

le
9
lejdsson
535i -89
Jag har ju gjort allt, sprayat mig less med både 5-56 och el-spray. Den går skit hela tiden, den tar på tok för mkt för jämnan, kall som varm. Flödesmätaren ska inte springa och gömma sig vid gaspådrag i 50, den brukade stanna just före 2L.

Sen bor man ju knepigt som attan, finns inget ställe som har BMW förutom typ 30 mil bort, kändes dyrt å harva dit bilen.

men jag har känt å sprayat på alla kontakter, dock inte mätt upp lambdan...än. så fort ja blir ledig ska jag jävlat ta mig an å göra de.

nån som vet circa pris på LMM ifall den rasat? :S
le
9
lejdsson
535i -89
Har tidigare kört på E85 men ja tycker ju inte motorn ska få tuppjuck för de :S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.