|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Den kommentaren har jag också fått höra ofta "du som har en Bmw, har väl råd." Vet inte riktigt vad det är med den men jag har inte kommit på något bra svar till det ännu även om jag har en gammal Bmw |
|
|
Jag har med varit utsatt för det där. Börjar närma mig 30 och har haft några stycken bmw igenom åren som gått. Den svagaste bmw som jag ägt är med 192hk ovh den starkaste med 286hk. Så penisförlängare har man hört vid flertal gånger. Sen har man ju barn och fru och då tycker ju folk man ska äga en v70 så klart. Men ni skulle ha sett deras ögon och miner när jag skaffade en 540 e39 touring. Och denna bilen pendlade jag 5mil varje dag med. Kanske ses inte så ekonomiskt av många men jag hade ju råd och den gick inte mer än runt 1-1,2 liter milen. Sedan har man fått höra lite annat skit när man köpte bilen tex att man lägger hellre jätte mycket pengar på en dyr bil och lägger mindre pengar på barnen eller inget mat åt barnen! Vilka jävla idiotiska komentarer. Och det kommer från folk som kör nyare eller nytt och dyrare bilar än vad min var värt då. Men många vet inte vad det kostar att äga en vanlig bmw jämfört med en v70. Så därför bilr man oftast dålig bemöt av andra pga deras dåliga kunskap om bmw! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
"att man lägger hellre jätte mycket pengar på en dyr bil och lägger mindre pengar på barnen eller inget mat åt barnen!" Det där är en kommentar av en som är fullkomligt ovetande om bilars värde. Hur kan man säga så om man kör en ny V70 eller liknande man betalat uppåt 260.000 för. En 540 eller 530 5-7 år gammal är betydligt billigare att inhandla. Eller när grannen med sin nya Volvo tittade på min 540 93:a för några år sedan och sa "dom rika dom kan" Min 540 kostade väl 1/3 av hans Volvo. |
|
|
Samtidigt är det lite kul att folk " ser upp" till en bil som kan vara 5-10 år äldre en deras egen..:) Bayerische Motoren Werke |
|
|
Nu är det så att dumma frågor förtjänar dumma svar och här kommer mina tips Fråga: Du har ju BMW så du har väl råd? Svar: Nej det är ju klart att jag inte har råd, alla pengar går ju till BMWn. Fråga: Ja då har du väl knappast råd med något annat än BMWn då? Svar: Alla är inte så fattiga att dom måste nedlåta sig till att åka (bilmärke som frågemuppen har) för att ha råd med mat. Och ja, jag är fullt medveten om att min bil är värd ungefär 5 kronor och en pucko men jag får ändå svara på dessa idiotiska frågor med jämna mellanrum. Vissa personer är banne mig inte kloka någonstans i huvudet. |
|
|
Ett och annat har man fått stå ut med. Hallickbil och pizzaracer för att nämna några. Skrattade gott när den facklige representanten på firman beklagade sig över att jag körde "nån djävla direktörsbil"..jojo, han hade precis hämtat ut sin nya xc70 (som i mina ögon inte direkt är en pöbelkärra). Det är trist men å andra sidan inte så mycket att bry sig om. Brukar inte tjafsa med de som gnäller utan mer slå dövörat till. De tjänar liksom inget till att ens försöka argumentera. Vill de bedöma en människa utifrån vilken bil man kör så är det upp till dem. Själv tycker jag givetvis det är förkastligt samtidigt som det har ett visst underhållningsvärde att se dem hetsa upp sig över någon så banalt. |
|
FredricF |
Det är underligt men frånsett en enstaka kommentar (pizzaracer) har jag bara fått uppskattning eller likgiltighet som reaktion på mitt BMW-innehav. Möjligen beror det på att jag arbetar som ingenjör bland ingenjörer och våra bildiskussioner brukar sällan gälla märket som sitter i fronten på bilen utan mer tekniska spörsmål. Bekantskapskretsen har i stället köpt BMW efter en provtur, i den mån man brytt sig. Grannarna har inget sagt men med tanke på deras bilinnehav tror jag inte man känner igen så många bilmärken. Min poäng är att jag undrar om inte fördomarna mot BMW till en del bara är fördomar som BMW-ägare har. BMWs stärnglans är knappast större än t.ex. Mercedes och Jaguar hos den breda allmänheten. /Fredric |
|
FredricF: Om det inte vore så att folk sagt dom här sakerna till mig direkt, så hade jag inte reagerat och skapat tråden :) Men jag förstår din poäng, ett psykosomatiskt reaktionsmönster med inslag av paranoida vanföreställningar relaterat till BMW-ägande. Vi får in sånna på akutpsyk hela tiden :) Spider: "ingen mat åt barnen" Vad för slags sjuka människor kan tro något sådant? Glömde en kommentar jag fått "Har du börjat sälja knark?" frågade en granne, men det var naturligtvis med en rejäl glimt i ögat. A brilliant mind trapped in the brains of an idiot. |
|
kilroy |
Det är nog rätt vanligt att BMW-ägare får lite kommentarer, precis som ägare av Jaguar och lite dyrare Mercedes. Jag har fått 95 % positiva kommentarer om mina BMW vilket ju aldrig gör ont. Att sen BMW har fått lite dåligt rykte är ju en annan historia... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Jag har bara haft min 523 i en vecka ännu så jag har inte hunnit få speciellt många kommentarer - speciellt som det var mina kollegor som mer eller mindre övertalade mig att börja kolla på BMW för ett par månader sedan. Mer än 50% av dem på vårt skift och avdelning är BMW-ägare. Tidigare hade jag också vanföreställningar om att BMW skulle vara dyra både i drift och inköp. Men 6100:- sammanlagt om året i skatt och halvförsäkring är knappast svindyrt när min Peugeot 106 XSI -92 kostar 3200:-, eller? Tips på svar på de kommentarer som är nämnda tidigare: Fråga: Du har ju BMW så du har väl råd? Svar: Hurså? För att du inser att BMW är så billiga i drift att jag får mycket pengar över? Fråga: Ja, då har du väl knappast råd med något annat än BMWn då? Svar: Nej, jag har knappast råd med en sån penningslukande bil som du har. Fråga: Varför har du köpt en BMW? Svar: För att jag får mer bil för samma pengar jämfört med andra märken. Fråga: Hur är en BMW-ägare som person? Svar: Lite mer insatt i bilar. Fråga: Hur beter sig BMW-ägare i trafiken? Svar: Tja, hur beter sig <frågarens bilmärke>-ägare i trafiken? Fråga: Är de inte j**ligt dyra att försäkra? Svar: Så länge jag kör mer än 500 mil/år är totala driftskostnaden mindre än vilken volvo som helst. På kommentarer om skrytbil och p*nisförlängare är det bara att spela oförstående och be dem förklara. När (inte "om") de bara viftar bort det så be dem igen - och igen, tills de svarar. Om de kläcker ur sig något måste de kunna förklara det också. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Det är nog så att väldigt många BMW-ägare är ovanligt känsliga för åsikter om deras bilägare, eller egentligen vill att folk ska tycka nåt om deras bilägande och närmast gottar sig åt att det uppmärksammas vilken bil de åker i... Själv så åker jag en BMW som definitivt ser mer exklusiv ut än de flesta BMW man ser på gatorna, men jag tycker inte jag upplever att åsikterna är speciellt annorlunda om det än om jag åkt nåt annat bilmärke. Som Kilroy sa så är minst 95% bara trevliga kommentarer, och de som inte är det är inte värre än att man själv inte bör ta det som nåt surt påhopp. Ställ er istälet gärna frågan vilka åsikter som ni och andra BMW-ägare har om andra bilmärken och folk som äger dem? Vad brukar ni kalla Volvoägare? SAABägare? Japanare och andra bilar än BMW? Eller har ni aldrig sett ett enda uttalande i något inlägg här på AP som helt eller delvis hånar pikar smädar andra bilägares bilval och andra bilmärken....? Man ska inte kasta glashus i fjälltält om man säger så.... ;-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Ha ha ha, jag vet inte om "ortoped" var relevant i sammanhanget men jag har defenitivt ändrat uppfattning om dessa nu. =) Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Som e24-ägare får man nästan bara positiva reaktioner tycker jag. Mkt tummen upp och sånt när man är ute och kör! =) Sen skall såklart kompisar göra sig roliga ibland men det hade nog hänt oavsett märke! |
|
|
Har mest fått positiva kommentarer från vänner och bekanta men även en hel del främlingar på stan. Självklart får man en hel del frågor från främlingar om hur mycket den kostar och vad är det för motor och hur många hästar osv. Är det dyrt att tanka? är vanligt förekommande. Inte dyrare för mig än för dig brukar jag svara :-) Visst hör man en del som kallar bilen för pizzaracer eller liknande, men det är från kompisar som säger det med mycket glimt i ögat. Överlag är folk mest imponerade över hur fin bilen är och kommenterar det. Är kul som fasen att höra att folk gillar ens bil. Vet inte hur många mil jag kört i sommar, men rent generellt kan man väl säga att det bilar som far fram mest vådligt ofta är en SAAB 9-5 Aero kombi med full packning..... Så även förra sommaren, och den dessför innan. Niklas Fransosen |
|
| Jag köper alltid bil för att kompensera ett osedvanligt litet kön! | |
|
Jag har inte hört så mycket dumt för man är BMW-ägare. Kan dels bero på att jag är tjej + åker en stylad E30 (318i -85) så ingen människa tror ju den är min, även om jag står som ägare. Lägger nästan alla övriga pengar på den. Fast bra saker får man höra titt som tätt för skicket, en tant ville byta gubbens Z3 mot min, för den var gullig sa hon, det var den mysigaste jag mött på. Om man någon gång får höra "Bajs Mellan Waxlarna" så kan man alltid fråga hur det går med stavningen, eller så kör man rätt och slätt med "Hellre lite bajs mellan växlarna än en hel skitbil" och titta menande åt dennes bils håll. |
|
|
Har mest fått positiva kommentarer på min bil, idag stannade en gubbe och började snacka när jag tvättade den. Visade sig att han kunde en hel del om dom :) Dom mer negativa kommentarena uttrycks ofta nattetid, till exempel som när pappas 330 kladdades ner med vit färg. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.