AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.967

Bemötande som BMW-ägare

Sida 1 av 2
M-
110
M-Olo
328i -99
Tjena på er!
Vet inte om detta är rätt forum riktigt. Hur som! Jag är nybliven BMW-ägare och har sedan jag skaffat mig bilen stött på lite olika attityder kring:

1) varför jag köpt en BMW
2) hur BMW-ägare är som person
3) hur BMW-ägare beter sig i trafiken

Den vanligaste kommentaren är att man köpt en "skrytbil" och om man är man så handlar det om att man kompenserar ngt annat... Har också hört dom som säger att BMW-ägare är dryga och svåra på ngt sätt. Det värsta jag hört var nog från en granne till mina föräldrar som vägrade att ens kliva in i en BMW!! Sen har jag också fått höra att om man ser en vansinnig och idiotisk omkörning i trafiken så är det oftast en BMW eller Audi som står för detta.

Tilläggas bör att jag haft bilen i ca 2månader nu och redan fått höra dessa saker. Visst jag hade mina idéer om BMW men det var mer i linje med "vad är grejen!?". Jag personligen har fattat vad grejen är nu, men jag har inte stött på liknande åsikter kring Volvo- eller SAAB-ägare.

Så min fråga är tudelad i sin natur, Har ni märkt av dessa fördomar? och Varför försöker folk (om det nu är så) att klanka ner på just BMW-ägare?

Det är väl bara valet av bil det handlar om...

A brilliant mind trapped in the brains of an idiot.
Det är den hederliga svenska avundsjukan som visat sitt ansikte, finns tyvärr inget vaccin mot detta.

Har inte själv råkat ut för det men däremot många som visat intresse och uppskattning och själva önskat sig en BMW.

Men precis som du säger, till syvende och sist så är det ju bara en bil...

Fast det är ju ändå en BMW!
jag tycker mest att det är 9-5 kombi som kör som galningar och kastar sig om varsomhellst med 2 meter kvar typ till mötande bil kommer. Saabar och mindre bilar såsom seat och liknande.
Jag kan faktiskt räkna de gångerna jag har sett en Bmw, DKW, Mercedes förare kört som svin på en hand.
54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Svensk anvundsjuka i sin renaste form...

Sen att en Volvo är dyrare att driva är en annan femma.. ;)
M-
110
M-Olo
328i -99
Backard: Det är snt som du säger, jag har också fått mycket positiva responser på mitt val av bil. Det konstiga är att jag har svårt att se mig i en annan bil än just BMW nu fast jag bara har en -99as sedan :)

o_wimhed: Ja det är min uppfattning också. Vet hur det är med farsan som har en 9-5:a så fort han fick syn på turbotrycksmätaren så har han gjort det till sin livsuppgift att ha den på rött så ofta det bara går. Synd bara att bilen hans går som en säck full med skridskor.

M-
110
M-Olo
328i -99
54E34: Brosan hade en BMW 523 (tror jag) en touring var det iaf :) Han ställde den genom ett träd och sen skaffade han sig en Volvo, vilket han ångrar bittert. När jag skaffade min sa han till sin fru: Fan... vi måste skaffa en till BMW... det här går inte längre.

Så nu är han i färd med att sälja sin Volvo om nån är intresserad :)

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjenare,

Har hört en hel del kommentarer om bilen. Skulle tro att många handlar om avundsjuka och okunskap, dvs okunskap om vad det är för bil och hur mycket den kostar att driva. "Snigel och BMW"-skämtet härjade friskt på mitt före detta jobb ett tag, precis när jag hade köpt bilen men de slutade med det så småningom.

Att BMW-förare skulle köra värre och/eller farligare än andra håller jag inte heller med om. Majoriteten av alla BMW jag lägger märke till i trafiken kör precis som folk i allmänhet. Dock är det nog samma sak där att det sticker i ögonen lite extra om en flådig Mercedes eller BMW kör fort än om en V70 eller 9-5 kör lika fort. Främst pga svenska avundsjukan skulle jag säga.

Undrar om det är samma sak med antalet repade bilar, det känns spontant som att det är fler BMW som repas än 9-5or och V70.

Mvh
Wiberg
M-
110
M-Olo
328i -99
Wiberg: Tror jag läste nån tråd om repade bilar just... och att folk upplevde att BMW repades med flit mer ofta. Det är just den attityden jag fiskar efter.

Är det bara avundsjuka? Kan det vara så enkelt?

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hallå hallå,

Mycket är nog avundsjuka men det är säkert andra anledningar också. Men varför sticker en bil i ögonen? Varför väljer reparen att repa BMWn istället för Volvon som står bredvid som säkert i många fall är värd mer pengar? Här i Göteborg rullar det många, många V70 som ju nu för tiden är en dyr bil, mycket dyrare än min stackars 330. Men V70 sticker inte alls i ögonen eftersom det är mellanmjölkens land och vi tror fortfarande att Volvo är en folkbil. BMW däremot är det fina folkets bil och det fina folket behandlar oss som skräp och fuskar med skatten och förtjänar bara en repa i dörren. Nu spårade jag ur lite, men ungefär så känns det som att tänket är. Traditionella tankebanor som inte är aktuella längre men ändå på nåt sätt håller sig kvar.

Mvh
Wiberg
M-
110
M-Olo
328i -99
Mmm... det låtter vettigt det du säger Wiberg. Tråkigt att det ska vara på det viset. Men det funkar väl som alla andra fördomar förstås... grundlöst.

Jaja låt dom hålla på... jag har iaf en ap-cool bil ;)

Det är nog inte bara avundsjuka, kolla lite i trafiken. Det är OFTA Bmw som skall fram först - köra om alla - köra fort.

Detta är förmodligen mest väldigt unga förare som vill testa bmw:ns förmåga utan att tänka på sin egen förmåga. Detta resulterar i att andra trafikanter sedan länge tittat snett på dessa bmw bilister. Såklart förekommer det bland andra bilmärken med, men visst vill de flesta unga bilköpare ha bmw och då helst M serien.
Tyvärr återspeglar sig detta "Sned tittande på Bmw bilister" även på de lite äldre bmw bilister som kör sansat och inte tar några risker.
Inte konstigt att försäkringarna på bmw "framförallt M-serien" blir så dyra.
Nu drar jag inte ALLA ungdomar, förstabilsköpare av bmw över en kam, det finns säkert de som kan köra sansat och säkert med, men det är ju bara att kolla hur många olyckor som sker med bmw och unga förare.
Detta bildar ju då såklart en hel del fördomar bland andra bilmärkes förare.
Dessa fördomar har nog en hel del bmw ägare genom åren varit med om att framkalla.

De som repar och vandaliserar bmw bilar gör det nog mest av avundsjuka det håller jag med om.

M-
110
M-Olo
328i -99
spider: Mycket tänkvärt. Det ligger nånting i vad du säger helt klart, minns en gång då jag såg en M3 parkerad genom räcket på motorvägen och en mycket förvånad ung man stod bedvid. Det är klart att folk ser sånt och reagerar.

Och som en privat notis kan jag tillägga att jag tycker att trafiken går mycket mer sakta sen jag skaffade min BMW. Dock är jag i den åldern att jag väljer mina tillfällen mycket noga innan jag nyttjar den kapacitet som finns. Körde mer som ett svin för några år sen kan man säga i retrospekt.

FredricF
Jag har en gång fått min 540 kallad "pizzaracer" av en kille som själv hade en Alfa 164. Fick mig ett gott skratt...

/Fredric
M-
110
M-Olo
328i -99
FredricF: Haha!! Det du skulle ha sagt var: Man ska inte kasta pil om man ligger i kuvös ;)

Mycket avundsjuka får man räkna med, folk som har taskig ekonomi och rullar runt i nån gammal bil stör sig, men jag bryr mig inte problemet ligger ju hos dom själva.
Tycker iof att i takt med att det finns fler BMW på vägarna så minskar skitsnacket.
Det var mycket värre för 10-15 år sen.
M-
110
M-Olo
328i -99
Clubsport: Det sitter i väggarna, så att säga. Det som du säger viktigt att identifiera vem som äger problemet man kan ju inte bara världen på sina axlar. Det som jag tycker är så knepigt är att bilen väcker så mycket känslor hos folk.

Jag jobbar som distriktsköterska(are), vilket är väldogt "rött" om man ska vara politisk. DESSUTOM!! spelar jag golf från tid till annan; ni kan ju tänka er hur jag blir tråkad på jobbet, med viss kärlek måste jag tillägga :) "Men du... nu kan du ju lägga golfklubborna I din BMW om du vill." Brukar dom säga ;)

Kanske jag har mig själv att skylla :)

at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
som backard skriver,den svenska avundsjukan är grym o kan tyvärr inte botas:)
Min flickväns mamma har jobbat inom nåt fack och är väldigt politisk. Varje gång hon ser min BMW kallar hon mig "Moderatjävel"(dock med ett glimt i ögat) även om jag, som dansk, inte har rösträtt i Sverige he he......
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Hej
Jag skaffa en Bmw för att det sades vara en penisförlängare, men inte f-n blev den längre för det xD

Bayerische Motoren Werke
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Skämt åsido. Men visst hör man att" du som har en Bmw, har väl råd.....") osv.
Även fast det är en gammal Bmw man har.

Bayerische Motoren Werke
M-
110
M-Olo
328i -99
Chrille.A: Haha nä visst blev man besviken ;) Och exakt den kommentaren fick jag för inte så länge sen. Konstig logik kan man tycka då man borde ha mindre pengar eftersom bilen är så pass dyr att försäkra :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.