AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.555

Dålig block M52?

Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
Hei alle! Lenge siden jeg var her sist nå, men har begynt å skru litt BMW igjen og problemer dukker opp:

Kjøpte min fars familiebil, E39 520i, da han fikk motorproblemer og ikke ville koste på den mere kroner i reparasjoner. Termostaten var ødelagt og motoren hadde gått varm. Det var olje og vann og sylindertrykk om hverandre i kjølesystemet, så jeg tenkte at dette blir en overhalings- og slipejobb av toppen. Topp ble slipt og overhalt og nye deler ble bestilt fra GS Bildeler her i Norge. Da jeg skulle skru til topplokksboltene skjedde det fatale; Gjengene i toppen gikk til hel... !
Og dette skjedde allerede da jeg var nesten ferdig med den første 90 graders tiltrekkingen (30NM -> 90grader -> 90 grader). Jeg trodde først det var strekkboltene som strakk seg, men akk nei. Når jeg skrudde opp bolten fulgte det med aluminium :( Siden skaden var skjedd forsøkte jeg enda et par bolter til og det samme skjedde med de. Gjengene i blokka var ødelagt!

Jeg ringte til GS Bildeler og spurte om boltene var feil eller dårlige, men der fortalte de at en produksjonsserie av M52-blokkene hadde denne svakheten. Visstnok gjelder dette M52-motorer frem til 9/1996. Iflg. VIN-dekoderen er min E39 en 3/1996, typisk nok, hehe.

Har dere BMW-kunnige her inne erfart det samme som meg? Hva bør gjøres?
Jeg tenker å bruke et TIME SERT-sett fra Würth og sette inne nye gjengepartier slik at vanlige topplokksbolter kan brukes fremdeles.
Tips?
Orsaken till gängpaj på tidiga M52 var att dessa bultar drogs för hårt redan i fabrik ("felinställda" verktyg???). Hur som helst så finns inte detta problem på nyare M52, har för mig att man gjorde en revision av momentdragningen för topplocksbultarna, en gissning bara dock, kan ju även vara en update av blocket...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Stämmer det fanns en serie bilar som hade oturen att få en M52 med för hårt dragna toppbultar nån maskin som inte funkade som den skulle eller nått sånt, vilket gjorde att gängen släppte så småningom och bultarna kröp upp och så började det läcka kylarvätska utåt eller inåt.
Köp en annan begagnad komplett motor från en 97-98 tex så slipper du det problemet. Har du dessutom fått ned glykol i cylinderloppen så bränner nästan alltid kolvringarna fast i kolvarna vilket ger oljeförbrukning som inte är tillfredsställande.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
borde de inte gå att laga med helicoil?
Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
Takker så mye for svar! Det er stor støtte å få noen tilbakemeldinger på ting man er usikker på.

Jeg undersøkte med min far for å høre om han hadde lagt merke til noe særlig olje- og kjølevæskeforbruk. Han hadde måtte etterfylle noe olje, men han kunne ikke si hvor mye eller om han synes forbruket var unormalt. Når bilen hadde vært på BMW for service hadde han også lagt merke til at de hadde etterfylt kjølevæske, men tenkte ikke noe mer over det.
Jeg kan derfor ikke si meg sikker på at bilen ikke har tatt skade av glykolen slik som du nevner, hasso, men det kan jo kanskje virke som om motoren har hatt litt symptomer tidligere.

Nå har jeg demontert og ballet så mye med denne jobben, så jeg tenker å plukke ut blokka og girkassa, bytte simmeringer bak og på girkassa samt bunnpakning, sette inne TIME-SERT gjengehylser og kladde det hele sammen igjen bare for å se hva som skjer. Om jeg har oljeforbruk så har jeg bekreftet problemet, om det er normalt er alt OK. Jeg har i hvertfall lært meg å kjenne M52-motoren og motorrommet på min nyinnkjøpte E39 :)

snatchad: Jeg har blitt anbefalt av et motorverksted å bruke TIME-SERT istedet for helicoil, og siden jeg har TIME-SERT-settet allerede blir det dette jeg prøver meg på. Men takk for tipset!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Insatsgängor brukar fungera bra, så kör på bara. Var väldigt nogrann när du gängar upp för hyslorna bara.
Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
Har fått gjengehylsene nå, så skal gå igang i helga tipper jeg.

Men en annen tanke angående feilkilder til mitt problem var om metallet i topplokksboltene reagerte med aluminiumet med tiden og når man så løsner på boltene etter en stund ødelegger man gjengene. Kan dette ha noe i seg?

Er spent på om dette fungerer og om resten av motoren er frisk. Hvis ikke blir det å putte nedi en av de gamle Ford-V6'erne jeg har liggende, hehe.

Takker for svar så langt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.