|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vet inte om detta varit uppe förr, jag hittar då inget iaf. Men är sugen på en m3a, och undrar vad är det för fördelar och nackdelar med 3.0 och 3.2 motorn? Hållbarhet osv? Tacksam för svar. | |
|
"Asv" Hej! Kan inte uttrycka mig om 3,2 då jag kör en 3,0:a. Jag är riktigt nöjd med bilen iallafall. Nackdelen med 3,2 enligt mig är ju vanosen. Blir ju dubbelt så dyrt ifall den börjar krångla. Har för mig att det ska vara vanligare att vanosen måste bytas på en 3,2 än på 3.0:orna. Är ju bara enkelvanos på 3.0:orna. Inga roliga pengar om det skulle hända menar jag men det ska nog inte vara nån fara. Allt kan hända med våra kära bilar. Gillar karaktären på motorn i 3,0:an iallfall. Låter gött och god respons. Lite mera bus och stöll med 3,0:an. Mvh |
|
| Är faktiskt inne på en 3.0 94a som du, men jag tänkte om man väl ska köpa en m3 kan man kanske lika gärna köpa med stora motorn. Mycket vill ju ha mer :) Men jag tycker att 3.2 är för dyr, har hittat en fräsch 3.0 för bra pris. Så jag får se hur det blir, får fundera. Tack för svaret fritte. | |
|
Tänkte precis som dig innan jag köpte min m3:a. "När jag köper m3 ska jag ha den stora motorn." Men saken är att det skilljer inte mycke mellan dem. Vet många som kört ifrån 3,2:or med 3,0:or. Sen är det ju en kostnads fråga också. Har man gott om pengar så är det väl bara att vräka. Själv e jag en vanlig arbetare som lägger alla pengar jag har på bilen typ. Och uppriktigt talat är man lite nervöser för vanos byten mm mm. Bmw själva säger ju att det är framförallt 3,2:orna som drabbats mest av det tråkiga fenomen. Har allt haft lte strul med min också så jag ska inte säga att 3.0 är bättre än nåt annat, men har man en m bil så kostar det hela tiden. Olja för tex 1900:- . Mvh |
|
| Okej, ja kraften lär ju absolut räcka till iaf. Nej precis jag har inte heller pengar över om man säger så. Kanske jag ska kika närmare på den där m3an med lilla motorn då. Är det något extra man ska kolla? Är det nå stora problem du haft med din? | |
|
3.2 är snabbare/starkare än 3.0, sen att 3.0 har åkt ifrån 3.2 kan bero på andra faktorer som tex: optimerad 3.0a,missade växlingar osv...Original o med 2 jämngoda förare vinner 3.2 varje gång oavsett intervall... Mitt tips är att om du nu har lite knapert med cash att välja en fräsch/välskött 3.0:a framför en mindre välskött 3.2a...Servicen på dessa bilar är dyr o räkna med att bilen har fått visa va den går för ett antal gånger, det tål de naturligtvis...Min gissning är att en vettig 3.0a ligger runt 75" i inköp... |
|
pg_ice |
"Okej, ja kraften lär ju absolut räcka till iaf" det beror ju på vad man jämför med :) Supra/Skyline med 600hp och en M3a står still i jämförelse. |
pg_ice |
tänk frammåt och tänk på att du är rätt låst med den effekten du har i en M3a eftersom det är en sugmotor. |
pg_ice |
vad jag ville få fram är att några hp hit eller dit mellan en 3.0a och 3.2a är inget att bråka om. det lilla som skiljer är inget man känner av och skriker WOW åt. är du ute efter effekt så köper du inte en M3a då köper du en bil med överladdning. köp en M3 E36 som är fräsch sen om det är en 3.0a eller 3.2a spelar ingen roll för effektens skull. kolla mer på skicket |
| Okej tack för svaren! Tycker dock de flesta verkar ligga i överpris. Får vänta tills den rätta dyker upp helt enkelt, istället för att vara för ivrig och kanske köpa nåt som visar sig vara allt annat än välskött. | |
pg_ice |
posta några annonsen så kan jag kika på dom 100k får du räkna med för en Fräsch M3 E36 Limon är väl lite billigare än Coupen Violett och DakarGul verkar svårsålda så dom är oftast billigare. EstorilBlå är poppis så dom brukar ligga lite högre |
|
Det är nog som pg_ice säger. En fräsch M3 E36 ligger nog närmare 100k. Vad det gäller VANOS är problemet mer vanligt på 3,2:an men det är ingen prisskillnad i material mot 3,0:an. M. Pedersen |
|
|
pg_ice> Dessutom fanns Estorilblå bara till 3.2, därav det högre priset kanske. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.