|
|
|
|---|---|
|
Nån som vet hur M3an står sig dessa Mercor Jag pratar om dom Mercorna som fanns under början av 90-talet... Livet är för kort för att köra diesel!!! | |
|
Du borde vara överlägsen mot både 500 och 600! Tror inte att de har någon chans, nya 500 går på 6,2, då måste den gamla gå på minst 6,5 till hundra, skulle jag tro! /Manray/ |
|
|
Prestanda 0 - 100 (motorstyrka); M3: ca 6 sekunder (286HK) 500SL: 6.2 sekunder (320HK) 600SL: 5.0 sekunder (394HK) Källa: Årets Bilar 1993, redaktör Iva Maasing Med andra ord, MB behöver attans mycket HK för att få fart på sina bilar. Kan i och för sig bero på det faktum att de väger som en mindre stridsvagn, båda modellerna ligger på ca 2 ton. |
|
|
600SL skall göra 0-100 på 6,1 vikt 2100kg 500SL vikt 1920kg Carlsson trimmad 500SL (386hk) drar min M5 (340hk) -nåja, segar sig ifrån. |
|
M3-Mackan |
Kan ta ett "Real life" exempel som hände för någon vecka sedan med min 3,0a. Vi var då visserligen 5 i min bil och han ensam med 500SL. Vi körde en rejäl repa från ca 70-> Och i början vart han ngt efter vet inte om de berodde på bilen eller om han inte riktigt var med i början. Höll undan 500an upp till en 230-240(Då trodde alla inklusive mig själv att vi hängt av honom) då han la ut i vänsterfilen och gav förbi LÄTT... PS: Johnte det var ganska nära dina hemtrakter -Mackan- |
Lotus Samuel |
Så här är det, 0-100 hänger inte mercorna med på pappret. Dels för att det är automat sen väger dom mer och för att mercedes inte uppger lika pressade tider. Jag har M5 E39 och en 600SL (pappas) och dom går hyfsat lika. 0-402m har jag kört på 13.4 och 179km/h med M5:an och 13.55, 176km/h med 600:an. Men det är ungefär vid 150 som mercan börjar skena. Då går det undan. =) Ska bara tillägga också att det är originalfälgar på M5:an 18" och alldeles för stora 19" på Mercan... |
M3-Mackan |
Skulle man köpa en Merca så skulle det ju definitivt bli en 500SL FET Coupé eller nån AMG vagn :) -Mackan- |
| De har fint vridmoment (mercedes) 600sl 570Nm! | |
| hmmmm.... lite udda jämförelse. M borde väl jämföras med AMG...... | |
|
Jo, men det kan ju vara kul att veta så man inte gör bort sig nån gång. Tack för alla bra svaren hitils.. Livet är för kort för att köra diesel!!! |
|
| Hehe True...true... | |
M3-Mackan |
Äääh det är ju bara att prova, blir man avhängd så blir man... Jag hade gärnat provat mot 500an igen ensam i bilen och jag själv som chaufför -Mackan- |
Lotus Samuel |
Ett tips bara, försök inte köra ifrån nya SL55 AMG, den har 700nm vid snuskigt låga varv. provade en sån för ett tag sedan. Det räckte med halvgas för att rita två svarta spår :D |
| Lotus Samuel> Vilken stripp körde du på? | |
Lotus Samuel |
Nä jag körde inte på nån stripp. Jag körde med G-tech mätare. Har ju varit diskussion innan om g-tech stämmer men jag vet inte, men jämföra två bilar funkar ju. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.