AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.509

Vilken olja ska jag ha ?

AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Vilken olja ska jag ha som sagt ? samt hur många liter är det jag ska hälla i ? Bilen är en 325i -93
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
hade jag varit dig så hade jag kört på en syntetisk motorolja och bara kört efter API och ACEA klassningen. Biltemas 5W40 olja är bra och prisvärd! API SL/CF & ACEA A3/B3/B4. Vill du har en bättre olja så kan du köra med Valvoline Synpower 5W40 API SM/CF kan inte ACEA klassningen i huvudet så här, men den ska i alla fall klara A3/B3/B4 som lägst.

Oljevolymen (inkl. filterbyte) i en M50 är om inte minnet sviker mig 5.75 liter.

Köp ett oljefilter av godkvalitet, snåla inte när det gäller filtret!

__
Min bil:
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skulle helt klart köra på synpowern,den gör sig mycket bättre i M50:in än biltema.
Nu har jag ju M52..jag kör alltid annars på synpower,men när jag ställde av den prova jag med biltema för skojs skull...motorn tickar faktiskt mer med den oljan när den blir varm,så det blir synpower nu igen! :)

Det är 6,5l som gäller inkl filterbyte...

Fattar igentligen inte varför man anger oljebyte exkl resp inkl oljefilter i böckerna..?! att byta olja utan att byta filter är ju i princip ren idioti då oljan blir skitig igen på nolltid...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Haas:
Om en M50/M52/M54 motor tickar, så är det fel på motorn. En frisk M50/M52/M54 ska inte ticka alls. Ingen olja kan kompensera för slitna ventilspelsutjämnare (lyftare), dock är det så att synpower har additivpaket som dämpar missljudet från slitna/misskötta motorer. Det är dock inget som påverkar vare sig smörjningen eller på annat sätt ger ett ökat slitageskydd.

Men visst synpower är en bra olja, men det är även biltemaoljan. oavsett vilken av de du än väljer så får du en bra olja.

M50 tar bara 5.75 liter, det är M52 och M54 som har 6.5 liters oljevolym. Att hälla 6.5 liter olja i en motor med kapacitet för 5.75 är inte att rekommendera.

__
Min bil:
Länk
ti
229
timur
520xd F10 -16
M50B25 tar 6,5 liter.
Mugge!
"M50 tar bara 5.75 liter, det är M52 och M54 som har 6.5 liters oljevolym. Att hälla 6.5 liter olja i en motor med kapacitet för 5.75 är inte att rekommendera."
Var får du allt ifrån??!

Jag saxar ur min original Betriebsanleitung till min E36 325i 1994:

"Motor mit ÖlfilterWechsel: Liter 6,5 BMW 320i, 325i, 325 td/tds"

Är tvärsäker på att det ruvar en M50B25 under min huv...
:-)

/Magnus
Bostongrün: Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Klart det är 6,5l som gäller...

Vet att biltema oljan inte är någon dålig olja,och att den har långt mycket bättre klassning än vad som igentligen krävs för M50/M52.
Men har kört på synpower 5w-40 och mobil 5w-40 innan och inte märkt någonting,men gör det lite nu när den blir varm...är ju löjligt lite,men det är iaf skillnad.
Har Mobil syntet S 5w-40 också samma superadditiv som synpower då?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
E30Cabbe:
Råder det minsta tvivel om vad som händer i en bilmotor när man överfyller med närmare en liter motorolja? Är det svårt att se varför man bör avråda från det?

M50 ska ta 5.75 liter olja inkl. filter, så vida inte bilen är utrustad med oljekylare då går det nämligen i mer, hur mkt mer beror på oljekylaren.

Det är en vanlig missuppfattning att alla 24v sexor tar 6.5 liter, men så är det alltså inte och ibland råder folk på forumet som inte kan/vet bättre andra medlemmar att hälla i 6.5 liter vilket leder till onödigt besvär.

Ett tydligt exempel på detta är: ---> Länk och Länk

__
Min bil:
Länk
Jaja jag ger upp...BMW skriver själva fel i sina egna publikationer!
Mugge vet bättre! Eller?
Jag hade heller inte kvar en halvliter av de 7 liter när jag efterfyllde vid mitt senaste oljebyte i våras.
Mugge vet bättre! (Var han med, tro?)
Det är allt bra tur att sådana som Mugge finns och på ett rätt och riktigt sätt kan tala om för oss mindre vetande vad som händer om man överfyller med en liter olja.
Jag citerar Mugge:
"Råder det minsta tvivel om vad som händer i en bilmotor när man överfyller med närmare en liter motorolja? Är det svårt att se varför man bör avråda från det?" Jag har, vad jag vet, inte bett någon överfylla sin motor - eller har jag?
Kan du visa var???

Jag betackar mig hädanefter från dina lite onödigt mästrande och förnumstiga kommentarer ang mitt ev kunnande kring bilar.
Det blir bara patetiskt:
"ibland råder folk på forumet som inte kan/vet bättre andra medlemmar att hälla i 6.5 liter vilket leder till onödigt besvär."
Men hallå...

Ha en bra sommar!

/Magnus
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
E30 cabbe,

Du bör kanske försöka behärska dig lite? Du är trots allt på ett diskussionsforum... där diskuteras det... ingen mening med att gå till personangrepp oavsett vem som har rätt i sak, försök istället komma med motargument. När jag säger emot dig så visar jag i alla fall ett fall där en kille råkat ut för samma sak som vi diskuterar här.

Jag har aldrig sagt att BMW skrivit fel i sina publikationer? Som jag skrev så varierar oljevolymen i bilar med M50 motorer beroende på om bilen har en oljekylare och hur stor den i så fall är. Bilarna skiljer sig dessutom åt beroende på landsutförande. Därför kan oljemängden skilja från bil till bil, men grundvolymen i en M50 är 5.75 liter, jag är dock fullt medveten om att vissa 325 E36 kan ha upp till 6.5 liters volym.

Av samma anledning har BMW olika instruktionsböcker för olika utföranden. Bara för att det står en sak i din instruktionsbok innebär det inte att alla bilar utrustade med M50 motorer har samma oljevolym. Varför är detta så svårt för dig att begripa?

Sen har jag inte skrivit något om dina kunskaper. Det jag skrev om överfyllning var svar det din undran om var jag fick allt från. Jag skrev att det inte var rek att hälla 6.5 l om bilen bara tar 5.75, du undrade var jag fick allt från.

Läs tråden jag länkade till, där frågar en kille efter oljevolymen i en bil md M50 och får veta att han ska fylla på 6.5 l i sin M50 motor. Han blir misstänksam och fyller bara på med 6 liter vilket visar sig ligga långt över max-gränsen.

Det var folk på forumet som antog saker och han litade på det som skrevs, vilket medförde en del besvär för honom.

__
Min bil:
Länk
Motargument:

Saxat ur BMW 3-series service Manual (utgiven av Bentley´s):
Avd 020-8, sid 30/759

Engine oil with filter change API service SH or SJ
M42 engine 5,0 l (5,3 US qt)
M44 engine 5,0 l (5,3 US qt)
M50 engine 6,5 l (6,9 US qt)
M52 engine 6,5 l (6,9 US qt)
M50 US engine 6,5 l (6,9 US qt)
M52 US engine 6,0 l (6,3 US qt)

Fast Bentley´s är väl ute o cyklar åxå?
Ingen maskin ska tydligen fyllas med 5,75 l - kan det kanske vara så att oljemängden skiljer sig mellan E34 o E36?!
En annan utformning av oljetråget, kanske?
Trådskaparen har enl sin profil en "325i -93", med stor säkerhet en E36
Dina länkar rör enbart E34.
Hoppas detta var behärskat nog...

/Magnus
En anledning till att det kan bli lite skillnader på oljeåtgång beror på om man byter filtret före eller efter man fyll på ny olja.
Det sitter en backventil som gör att oljan stannar kvar i filtret när motorn har stängts av.
Filterhuset har en ventil som öppnar en kanal ner till tråget när man skruvar av locket för att oljan skall dräneras så vi slipper drälla ut den oljan som är kvar.
Om vi byter olja och sedan byter filter kommer den gamla oljan som hölls kvar i filterhuset att rinna ner i den nya oljan, mao blir volymen som om vi inte hade bytt filter.
Naturligtvis skall filter bytas först så vi får ut den gamla oljan som hölls kvar i filterhuset.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tror att E30cabbe är inne på rätt spår, M50B25 har mindre oljevolym om den sitter i E34 kaross än om den sitter i E36 kaross.

För mig låter detta lite konstigt att minska oljevolymen i 5-serien, då E34 både är tyngre (ökad belastning på motor) och större (mer plats för större oljetråg).

Det var inget jag kände till innan.

__
Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.