|
|
|
|---|---|
|
Tjena Jag funderar på att köpa extraktorgrenrör typ de som Amotek säljer. Men jag undrar hur man gör med org. kattarna som sitter precis vid grenrören idag? Det sitter ju en lambda före o efter på båda rören, o när jag monterar de nya så kommer den ju såklart o tro att inte kattarna renar nåt alls o indikera de med motorlampan. De nya rören har ju 2 st anslutningar för lambdasonder men som sagt de hjälper väl inget ändå? Finns de förlängningar av lambdasladd så man kan köpa en universal kat o montera på enkelröret längre ner på systemet? Antagligen 2st lambdasonder bredvid varandra både före o efter den nya katten? Kom gärna med förslag o idéer om hur o var man ska göra. Kanske nån som har det idag? | |
|
Du får förlänga kablaget till de bakre sonderna. Jag satte nya katten där första ljuddämparen sitter original och svetsade dit två hylsor med rätt gängstigning bakom katten för sonderna. Min bil: Länk |
|
|
Ja såklart förresten att man bara behöver förlänga de bakre...tänkte aldrig på att de främre kan sitta i de nya grenrören. Har du några bilder på ditt bygge? Kände du nån skillnad mot förut? Blev de nån skillnad på ljudet? Jag har org avgas, men kanske går o få lite rappare ljud? Köpte du Amotek´s eller vilket märke har du på dina grenrör? Gjorde du egna förlängningar med beg. kontakter från skroten o bara förlängde dem eller finns de färdiga förlängningar o köpa? Är det bara o skarva på vanlig sladd typ? Jag har alltid hört folk sagt att de är jävligt noga när man skarvar för de går syre genom kardelerna? |
|
| Inga fler som har extraktor på sina e46or? Inte ni med m3 då... =) | |
|
Inga bilder tyvärr, men jag kan meddela att det inte är den lättaste operationen att byta grenrör på en e46. Jag har mappat bilen på rullar med hjälp av Unichip vilket är nödvändigt när du byter rör för att få ut det mesta av bytet, har även en Eisenmann Racedämpare. Ljudet är mysigt, tyst som original vid jämn fart, vrål när man golvar pedalen. Jag köpte grenrör från KOED, kablarn är skarvade med annat kablage från lambdasonder men jag tror inte det spelar nån roll sålänge skarven är bra gjord. Jag vet inte riktigt vad du menar med syre i kablarna, om du tänker att det oxiderar i kabeln vid kontakt med luft? Det transporteras ju inte någon luft i kablen liksom. Bilen är klart piggare och går bättre än original 328 när jag har testat, jag tycker absolut det var värt att byta trots tiden det tog. Min bil: Länk |
|
|
Ok, ang de med syre i kardelerna så är de nog mer en grej jag hörde för länge sen, innan folk hade skarvat sina kablar nån gång. Jag hjälpte en polare att sätta dit m3 grenrör på hans 325 e36, de var lite tight men de gick till slut. Va dina grenrör dyra? Kollade deras sida men kunde inte hitta några grenrör. Du tog bort den främre ljuddämparen helt o hållet o ersatte den med katten bara? |
|
|
Bumpar tråden lite , har en 323i -98a som jag funderar på att skruva på ett extrator rör på. Dock har jag bara en katalysator , i grenröret då förståss :( Tänkte då om man skulle skära bort främre ljuddämparen och svetsa dit en katalysator istället , samt svetsa fast fästen för lambda efter katalysatorn , hur tror ni detta skulle funka ? Och det skulle ju vara trevligt att hitta något gammalt system man kan göra detta på , iutifall det går käpprätt åt helvete... Sen återstår ju frågan va man ska svetsa dit för katalysator, vill gärna ta mig genom besiktningen med så många pollar kvar i motorn som möjligt.. Hoppas ni kan klara upp det lite för mig :) Mvh // Piraten |
|
|
Som skrivet så är det vad jag har gjort, med katalysator från Katalysatorteknik. Min bil: Länk |
|
| Underbart :) Har du varit p besiktning ännu? :) | |
|
Har ni testat att byta ut insuget?: Länk Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.