AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.679

Mitt avgasystem låter där de inte ska?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ha haft läckage på högra grenrör på min 540, så jag fixade det idag. Nu finns det verkligen inget mer läckage men tro fan så låter de fortf! Jag har kommit fram till att de är rören som låter, avgastakterna ekar ut ur främre avgasröret, de från kattarna och upp mot grenrören? Är de normalt?
Det är ju ett otroligt störande ljud då de låter som man har läckage =/

Hur låter era V8or? Lyssnar man nära nämda rör så hör man tickande, typ avgastakterna.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag råkade ut för nåt liknande på min 540 e39. den fanns en skarv mellan grenröret och katten och dessa satt ihop med pinnbultar. Man såg inte att det hade gått isär. Skruvade åt dem och oljudet försvann. Så kolla alla skarvar! Det brukar vara otrolig bra kvalite på bmw:s avgassystem, så det håller i många år innan man kan byta ut den!
Jag har inte byt ut nåt system på mina bimmers förutom att 328 hade M3 system!
Men min första 525 hade fortfarande orginal system från 91! Och det kommer nog inte bytas på ett bra tag.

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Okej, det finns en skarv mellan grenrör och resten, jag ser lr känner inget läckage men man ser dåligt. Får kolla upp de igen!
Visa användare
28
h27
540iA Touring -95
tjo
grenrören har dubblarör pga värmeutvecklingen. det innre röret hade lossnat på min 540 ia 95a så det var bara att demontera dessa och svetsa dom invändigt sen var allt skrammel borta.
mvh micke

Bromsen är fartens värsta fiende
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Okej, fan va vettigt får kolla upp de!
japmax hur va de o byta grenrörspackningarna, jag måste också byta men
man kommer juh inte till med en nagel, hur bar du dej åt ???
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

På högersidan kommer man åt relativt bra om man tar bort en värmeplåt underifrån. Man kommer åt riktigt bra vill jag påstå.
På vänstersidan vill jag inte änns tänka på, det är nog att lyfta motorn då.
Som tur va så läckte mitt på högersida :) Att pilla dit ny packning va lite trixigt men de gick.

Muttrarna är av koppar och lossnar mkt behagligt. 2 muttrar som höll grenröret på cylinder 4 va lösa därav packningshaveriet.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vad i helvete!!!!

Har ägnat kvällen, drygt 6 timmar, åt att byta grenrörspackningar, och alla andra packningar på avgasystemet+ att jag haft dän grenrören och kollat efter ev lösa innerrör som h27 pratade om, fanns inga lösa rör där men för säkerhets skull så kapade jag upp mindre titthål i yttre plåten för att kolla läget och samtidigt svetsade jag ihop inner och ytterrören, lixom mer går inte att göra.

Lik förbannat i helvete så tickar/fluffar det som innan, jag blir fan tokig!!
6 timmar under en trång bmw helt i onödan, vad är de för jävla skitbil!!

Det här kan jag ju inte va ensam om, vafan ska jag göra?
Fan jag skäms ju över att åka runt med de där ljudet! =´(
Da
32
David_M52TU
BMW 528i(E39)M52TU
Gammal tråd men hur gick det med "läckaget"??

BMW - Freude am fahren
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nej, jag fick leva med ljudet. De flesta skulle säkert inte tänkt på det. Det lät mest när rören va kalla. Jag är nästan 100 på att avgaserna helt enkelt ekade igenom de tunna rören. Låg man under bilen så hörde man rätt tydligt hur det lät innifrån rören..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.