AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.289

Byta olja på en sänkt bil...

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tänkte med er som har sänkta bilar hur ni gör när ni byter olja.
Har själv en ganska låg bil..och att byta själv hemma i garaget är nu rent av omöjligt då man inte får under något upptagningskärl under bilen när den står normalt.
Att komma in i GDS-hallen är nog bara att glömma då den kommer skrapa i när man kör upp på lyften.
Finns det några simpla ramper man kan köpa kanske?
Conan999
Hissa upp en sida i taget. Lägg under lite träklossar under ena däcket. Hissa sedan upp bilen på andra sidan gör likadant

Conan999
Conan999
Sedan när det slutat att rinna ut olja så hissar du upp bilen i bakänden så får du ut allt(mendans klossarna ligger kvar under framdäcken)!

Conan999
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Köp en oljesug..du får ut varenda droppe med en sån
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
gto80:
Det är inte troligt att du med en oljesug får ut lika mycket olja som om du använder avtappningspluggen och hissar upp bilen som beskrivet nedan!

Conan999:
Ditt tips kanske bör kompletteras med att man skall hissa upp bilen på olika ställen beroende på vart oljeavtappningspluggen sitter i oljetråget.
Min 3.0S och 630 skall hissas upp vid vänster framhjul då pluggen sitter i höger-bak i oljetrågets lägsta punkt.
På min SAAB og9-3 hissar man upp mitt fram då pluggen sitter mitt-bak i oljetrågets lägsta punkt.

Per L
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Per L

Varför kommer det då ingen olja då jag använt oljesug och sedan skuvat ur pluggen för att se om det är något kvar ???
Conan999
Per L: Ja det är så sant. Men har du inte möjlighet med oljesug så prova att palla upp bilen lite runt om.

Conan999
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo de är ju alternativet att palla upp med exempelvis några klossar...
Gör jag det kommer det bli att jag pallar upp den runt om,för att lyfta bakdelen när den står på nåt fram håller jag gärna mig ifrån så länge jag kan...
Hur mycket har du sänkt bilen?

Jag har haft många sänkta bilar men har aldrig haft problem med att byta olja. Det är sällan problem att ta sig upp på en lyft heller. Med min förra Alfa GTV fick jag dock ta hjälp av träklossar för att ta mig upp på lyften i GDS-hallen eftersom frontläppen skrapade i annars.

Pe
2.342
Per L
gto80:

Av flera skäl men kanske främst för att man inte kan vara helt säker på att oljestickan går ner i oljetrågets djupaste del. Men har du kollat hissat upp bilen så att avtappningen befinner sig lägst har du ju bevisligen lyckats bra med din sug.
Sedan tror jag i och för sig att oljesugsvarianten blir tillräckligt bra även om det blir kvar en liten skvätt gammal olja i oljtråget. Och så är det ju väldigt enkelt att byta olja på det sättet.

Per L
Pe
2.342
Per L
Självklart hissar jag inte upp bilen fram och kryper under den utan att ställa den på en pallbock!
Allt annat vore att utmana ödet. Det fick en granne till en kompis erfara. Min kompis försökte, innan brandkåren kom, hjälpa till att lyfta bilen som ramlat ner på hans granne. Hans granne överlevde inte!
Han hade pallat upp bilen "på några klossar" som gled undan. Han hade inte ens lagt hjulen under bilen som extra säkerhet.

Per L
Med en oljesug får man inte alltid med eventuellt tunga particklar som metallspån eller koksklumpar som lätt lägger sig på botten av tråget.

Tar man ur bottenpluggen sköljs dom normalt med ner i hålet av den nerrinnande oljan
Har köpt gårdsgrus hemma nu, bara o gräva en liten håla för att sedan lägga kärlet i :-)

Annars kan du snickra ihop en massa plankor i olika nivåer som man kan köra upp på, funkar utmärkt. Har ca: 5 cm markfrigång

Mvh
Henke
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Tråget har väl en lutning mot avtappningpluggen..och lämnar man in bilen på oljebyte så skulle jag vilja se den verkstad som håller på att hissa bilen hit och dit..
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Bilen är ganska så sänkt..
Utan att ha prövat att komma in/upp på en lyft i en GDS-hall så jag jag säga att det är ganska kört.
Här i stan är det bara ok/q8 som har en GDS-hall,och deras lyftar är det rätt så höga kanter på.
Hade jätteproblem med min gamla 525:a som också va sänkt,gick precis på mm när man backade upp på lyften.

Vilka andra har GDS-hallar förutom ok/q8?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.