|
|
|
|---|---|
Njuren |
Hej! Stämmer det att automaten inte mår bra av att dra tyngre släp och husvagnar? Eller var det "förr i tiden" ? Mvh |
FredricF |
Min 540 E34AT får dra 2100 kg och det står inget i instruktionsboken om att det skulle vara ett problem, Om det är ett problem med automater är det väl att man ligger på lite mer last än normalt och oljan blir varmare. Men det är ju samma som att gasa lite extra ett tag och det har vi väl gjort lite till mans. Jag tycker mig minnas nåt om att man monterade extra oljekylare på automater förr, fast det är bara ett luddigt minne. Nån kanske minns bättre. Fast det är väl så att alla bilar "mår lite dåligt" av att dra tungt. Kopplingen på manuella får ju också ta mer stryk och så. Fast nån större fara är det nog inte om man hållers sig inom ramarna för vad tillverkaren säger. /Fredric |
| Jo det fanns bilar man var tvungen att montera oljekylare på annars gick de inte genom besiktningen med krok SAAB 99 bland annat | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Gällde tex Volvo 740 också vid dragmontering har jag för mig. Det monerades iallafall oljekylare i samband med dragkrok. Men visst frestar det på lite mera man ska inte vara några problem på en modern BMW. däremot får ju även motorn jobba lite mera som frestar på komponenterna i kylsystemet.. På min Ford 20MXL 2300-69 S med ford C4 låda fanns ingen kylning alls, Jag tillverkade då en kylslinga av kopparrör som monterades framför kylaren samt även en tempgivare anslöts i slingan och kopplades sedan in på de ordinare kylslingsuttagen som var pluggade på denna bil. Enda gången tempen stack iväg när jag drog husvagn var i Båstad uppför Hallandsåsen, men tempen sjönk snabbt när jag kommer över krönet. Monterade även en oljekyl på Mercuryn, skrotade en dryckesautomat på jobbet som gått sönder och hittade en perfekt liten kondensor som passade utmärkt innanför grillen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Familjens f.d Müslimüsli Space Wagon 2,4 aut hade inte oljekylare monterad trots dragkrok. Det hade dock behövts. Med 7 pers i bilen och husvagn blev oljan i lådan för varm och därmed växlade den ner för att kyla(tror jag?). Resultatet blev att den inte ville växla upp från 2:a under en ganska lång sträcka. Så det beror nog på vilken bil du funderar över. MVH Stenis |
|
|
Jag hade en Scorpio 2.9iA och skulle dra ner ett släp från Rotebro (2 mil norr om Stockholm) till Sölvesborg. I Solna (1 mil norr om Stockholm) svängde jag av då folk körde om och viftade om det feta blå molnet som växte fram från bilens underrede. Ingen oljekylare... Det blev till att panikhyra en V70. Jag tror att man under mitten av 90-talet monterade automatoljekylare som standard på många bilmodeller och jag skulle bli förvånad om BMW _inte_ gjorde det. Dock kan jag inte säga något säkert, men man måste ju veta på BMW om du frågar där. Det finns ju inga mackar med lyftar att hyra ut här i Kristianstad så jag får leta mig någon annanstans för att kolla undertill. :-(( _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Min Mercedes A200 CDI måste utrustas med oljekylare till automaten för att den skall godkännas med dragkrok och det är en 2007:a Generellt kan sägas att dra aldrig släp med en bil med automatlåda utan oljekylare till automaten och motorn Annars skall det inte vara några problem Jag åkte Europa runt med en SAAB 9000 2.0i 130hk och automatlåda och det gick OK även om det var segt Enda problemet var en stödrulle till kamkedjan som blev onormalt sliten och fick bytas efter resan vid servicen |
|
|
Farsan har en polare som hade en ford 2.9 han nämnde att det stod i manualen att vid drag av hus eller släpvagn så skall man ej lägga i drive och köra. Man skulle köra med läge 2 eller 3 minns inte riktigt vilket av dom det var. |
|
|
Frågade en lådrenoverare som sysslar med veteranare. Enligt honom har BMW haft oljekylare som standard sedan slutet på 1960-talet då sexorna kom med E3/E9. Alla BMW med automat har därefter haft oljekylare som standard, även fyrcylindriga på E12 o E21 på tidigt 70-tal. Undantagen skulle vara 00-serien på 1960-talet och 02-serien som hade oljekylare som extra. molle |
|
|
Det brde inte vara några problem med att dra släp/husvagn! Bmw har oljekylare på bilar med automatlåda. Har själv drgait husvagnar med mina bimmers. bara bra erfaranheter har jag. Den bästa var nog 328 som hade m-chassie. Var riktigt roligt att dra med denna. Så ta och koppla bara på vagnen MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
"Bmw har oljekylare på bilar med automatlåda." Gäller det även de som INTE har drag från början? D.v.s. behöver man kompletera med kyl om man eftermonterar ett drag? "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
Jag kör regelbundet släp på ca 750-1000kg bakom min 320D Steptronic Touring -02 med EFTERMONTERAD dragkrok. Inga som helst problem oavsett om det är minusgrader eller mitt på stekande sommaren med 28-30 grader. Mjuk körning med släp kopplat bakom bilen och marschfarten brukar på motorväg vara runt 105 på hastighetsmätaren då automaten går i lock-up då. Annars på hastighetesbegränsningen. Förbrukningen ligger inte alls högt, oftast runt 8.5-9.0 L/100km och då också med ganska fullastad bil. Släpet är ett extra brett "grus" släp som med vår standardlast ligger på ~800KG. Jag har aldrig haft några som helst problem med automatlådan, bakre fjädrar eller annat som man hör prat om när det gäller bilar med eftermonterade drag. //amullo --- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.