|
|
|
|---|---|
|
Hej har haft bilen på service och byt olja och effter det tycker jag att den spikar till lite när man trycker gasen i botten på låga varv ( 1500-2500 rpm) när den är varm detta händer i bland och vad kan felet vara ? har tws 10-60 olja den rycker inte inga fel på vanos ,motor går bra genom hela registret . litet irritasions moment bara mvh | |
|
Tankar du 98 oktan? eller hellre Shell V-power? Jag hade en e36 M3 -94 som spikade på 95 oktan men aldrig på 98 oktan. /Micke Länk |
|
|
tack fick reda på att tanten lånat bilen och tankat 95 körde slut på blasket och tanka 98 som jag brukar det gjorde fint =) |
|
|
Tanten gjorde nog som hon trodde var rätt eller så var hon busig och tänkte att du skulle prova 99 oktan:) Mvh Asken |
|
| Hm...den ska inte "spika" med 95 oktan... Spikningarna KAN bero på "excessive carbon build up", botemedlet: ligg på "högre" varv längre stunder, minst 15 min gärna betydligt längre än så... (kör tex i 3:e eller 4:e växlen på motorvägen, varvtal förslagsvis runt 4500 rpm, iaf inte under 4000...). | |
|
Mina M3 E36 3,0:or spikade med 95 oktan iaf. helt klart, fick inte tag på 98 oktan i "byn" på den tiden så jag körde oktanbooster eller xylen vid tankning. /Micke Länk |
|
|
dawwe vad menar du ? hur ska det hjälpa ?? provar gärna det men hjälper det ??? |
|
|
Jo det kan hjälpa, det står till o med i intsr. boken att man SKALL köra bilen vid högre varvtal om man "fiskört" en längre tid, tex stadskörning...Det som "händer" när man kör bilen som jag beskrev är att om det eventuellt finns ett överflöd av "sot" (carbon build up) så brukar detta överflöd minska, dvs sotet lossnar o följer med ut...Dessutom så börjar ventilerna att "oscillera" vid högre varvtal vilket får ses som något positivt då de så att säga "slipar in sig" o tättar bättre (dvs om de nu tättade liiite dåligt pga tex sot mellan ventil/ventilsäte)...Som sagt så räcker det inte med att varva ur bilen några gånger utan man bör ligga över 4000rpm en längre tid....). Som en parantes kan jag nämna en gammal 323i -86 jag hade. Motorn i denna bil gick tyst som en symaskin o var välskött, dessvärre "fiskörd", inga spikningar dock. Toppfart när min bror köpte bilen av mig (17000mil) ca 190km/h på mätaren... Jag hade svårt att tro att det var nåt fel på motorn så jag bad honom köra bilen "hårt", dvs varva ordentligt, ligga på lägre växlar osv. Efter 6 mån (ja det är lång tid) så var toppfarten 220km/h på mätaren...Vad felet var vet vi inte men uppenbarligen så löstes det genom att varva ordentligt, kan i detta fall ha varit "carbon build up" eller kanske otäta ventiler pga sot, fastbrända kolvringar osannolikt då bilen inte drog någon olja alls...Nu kanske det var lite extremt just i detta fall men "carbon build up" är inte av godo, varje spikning är som ett släggslag mot motorns arbetsriktning (spikning är ju en okontrollerad detonation o inte förbränning). Efter denna incident började jag själv att varva mina bilar betydligt mer, visst kan andra trafikanter tycka att man e störig när man kör på motorvägen i 4:an med "ylande" motor men men.... PS: Det kan ju va som så att din motor INTE spikar utan att den "magerrycker", ett fenomen som tex är rätt vanligt på tex M5 3.8, detta är inget fel utan dessa motorer har en förmåga att gå lite ruffigt vid lägre varvtal (ca 1500-2000 rpm). Hade själv milda problem med detta vid köpet av min 3.8, löstes i mitt fall genom nya (ej original) tändstift samt en insp 2 |
|
|
ok jag tackar dig för det =) ska ut och blåsa ur den en stund ligga på 3-4=) tackar |
|
| det står ju till och med i instruktionsboken att bilen endast får köras på 98 oktan annars uppstår spikning | |
|
Där står 98 oktan, med tillägg : är där knacksensor går det att köra på 95 oktan. Kostnadsmässigt har det ingen betydelse om man kör på 95 eller 98 oktan . har själv provat att köra på 95 oktan . Bränsleförbrukningen ökade markant . kostnadsmässigt plus minus noll kr i vinst . ( där är knacksensor på båda mina bmw ) mvh stefan |
|
|
pappas gamla 525a, lite skillnad mot M3 ;) men men , gick aldrig igenom besiktningen om man inte kört den på lägre varv en stund. Så vi brukade ta ut den på motorvägen och köra med lite moms och 4an. Annars blev det avgasvärden som fick besiktningsmannen att stirra. Och oss att skämmas förstås ;) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.