AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.242

Vilka däck köper man för att få det "bästa" däcket mht rundheten?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har nu riktiga skitdäck på min 735:a har jag konstaterat efter att ha försökt få bort mina små vibrationer med ny balansering osv och inte lyckats...Vibbarna känns i stolen,dvs i arselet och även passagerare känner av dessa små vibrationer,i princip över hela "hastighetsregistret" känns detta..

Lite(Ne..ganska mycket) vibrationer i ratten också mellan 60-70km/h när däcken är kalla(har jag fått för mig,försvinner till 99% när man kört ett tag till upplever jag det som).

Är det Michelin jag måste handla eller finns det här några andra exempel på bra OCH runda däck?

Har nu 235/45-17 Sava Intensa däck fram och Wanli S-1099 i samma dimension bak.
8'' breda är framfälgarna och 9'' bakfälgarna,om det nu skulle ha någonting med detta att göra vilket jag knappast tror :/

Kardanaxeln är utbytt tidigare och inga defekter i framvagnen kanske jag ska skriva också som kan påverka,iaf mig veterligt.

Hoppas med denna tråd få erfarenheter från någon som är nöjda med sina däck angående främst rundheten i liknande dimension som jag har..

Mvh Janne.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Har du kollat hjulen i en balanseringsmaskin med s.k. vägkraft? Här är en intressant tråd om det Länk .
Michelin är ett säkert kort när det gäller däck.

Själv kör jag med 15" krysseker skodda med 225/60 ballonger, vibrerar aldrig.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...har ju kollat den tråden och jag har ingen dylik balanseringsstation i närheten tror jag...skulle möjligen vara vits att även här i Umeå kontrollera med Volvo,det har jag visserligen inte gjort.

Men jag tror att mina problem skulle försvinna med bättre däck...börjar inte vara sååå fruktansvärt långt borta med det bytet,visserligen så är det nog minst ca 4mm kvar ännu på bakdäcken och faktiskt ännu mera kvar på framdäcken.

Vad har du för märke på dina 225/60-15 däck?

Mvh Janne.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Michelin av den mellersta och högre prissegmenten brukar vara min rekommendation. Du kan även kolla vartifrån vibrationerna kommer lite enkelt.

Om vibrationerna verkar vara starkare i de främre nackstöden då kommer det från bakvagnen...

Verkar de starkare i ratten är det framvagnen....

Sen minns att det finns många gummibussningar, liksom fjädrar och stötdämpare(har ca 40% funktion kvar efter 10k mil, få vet det....) innan man kommer till hjullager, fälgar(kan vara orunda efter ngn tidigare ägare åkt ned i ett potthål t ex...) innan det är dags för däcken.

En bra däckverkstad kan ta sig tiden att hjälpa dig lokalisera vad det är som krånglar. Det är därför jag själv efter att länge ha köpt däck på nätet numer låter Doktor Per sköta allt vad som har med däck att göra. Blir faktiskt inte mycket dyrare i längden.
Mvh
Asken
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
BMW:s verkstäder ska ha Hunter maskiner, iaf enligt TIS.

Fram har jag Barum Bravuris och bak Michelin Pilot HX nånting (ålder hög). Michelinarna vill aldrig ta slut, kan bero på åldern.

/Johan

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag kan även uppmuntra att kika närmare på premiumsegmenter av AGIs regummerade däck för bilar som brukas mycket och ofta. Svensktillverkat och de brukar ha bra kvalitet om man inte köper det billigaste.
Mvh
Asken
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...har också något vinda bromsskivor fram IGEN :( trots nyligen bytta!?,men det kan ju inte ha med vibrationerna att göra när man "bara kör"..eller?
Ok,om oken kärvar så kan det ju ha betydelse,men jag kan inte känna några bromskolvar som går trögt osv..

Vibrationerna brukar ju kännas "i rumpan" om vibbarna kommer bakifrån och i ratten när det kommer från framvagnen,jag har ju visserligen båda "känningarna" så :/
Men jag ska kontrollera noggrannare hur exakt symptomen ter sig..

Olja:
Ok,det tänkte jag inte på faktiskt...brukar ju sällan(läs aldrig :)) balansera hjul hos märkesverkstaden.
Har dock gjort en framvagnsinställning på BMW,men det var på sent nittiotal :)

Har faktiskt bokat tid nästa vecka igen hos en lokal däckfirma(en annan än förra gången naturligtvis) för en seriös kontroll av hjulen iaf..
Får hoppas att de hittar något...

Annars blir det väl att leta efter en "Hunter" och göra en "superseriös balansering"..
OM nu inte däckfirman hittar något verkligt fel nu i veckan.
De kanske konstaterar "däckfel" vilket jag misstänker starkt själver..Jaja,jag får återkomma.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...var nu och gjorde en balansering på framdäcken vilket gick ok.
Han frågade lite försynt vem som gjort balanseringen tidigare för de var ju inte gjort speciellt bra :))
Sedan såg man tydligt på mina bakdäck att det inte var runda(Wanlidäcken),så jag bytte till nya Nankang NS2 i samma dimension(de hade inte andra passande däck hemma) på niotumsfälgarna bak.

Resultat sofar>>>Vibrationerna borta!
Lite reservation med att jag inte kört tillräcklig sträcka ännu.
Även mina varningar på ASC systemet har inte kommit i "parti o minut" som de gjorde före bytet,dvs jag har ännu inte sett tillstymmelsen till larm på ASC efter detta byte.

Mycket nöjd just nu :)

Mvh Janne.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Kul att det löste sig! E32:an är inte lika känslig för orunda däck som e39/e38. Men kinesiska fyrkantsdäck klarar den inte.

/Johan

jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

JanneT:
Nyfiken vad du tycker om Nankang NS2.
Har såna på min 750 (255/35 ZR 20") och jag tycker då låter (sjunger) för mycket.
Verkar även känsliga på balanseringen om bilen stått still en längre tid, plattas ut?

Funderar på att montera bort dom p.g.a. detta.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

joblock:
Tja...har bara kört ca 5-10 mil med däcken så jag kan inte säga någonting annat än att de iaf är runda :)
Inget missljud har jag kunnat märka hitintills..

Tiden får utvisa..

Sedan så har du verkligen en extremdimension på dina så det kan säkert skilja bara på grund av det..

Mvh Janne.
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Ja, 20" är ju långt ifrån optimalt när det gäller komfort.

Är det någon som har erfarenhet av de 20"-däck som är mest komfortabla?

Har ännu många mil kvar på mina men bra att veta vilka däck man skall
köpa nästa gång.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.