|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| ZZZ444: Klokt talat. Använder samma sätt att bedöma andra efter och det har visat sig klokt vid flera tillfällen ! | |
|
>ZZZ444 Håller med fullständigt. Minsta antydan till att folk leker i trafiken, kör konstigt, bär keps, är 422 år gamla bakom ratten ser ni mig utöva manöver- fullgas säkerhetsavstånd 1km. Annars är det de vanliga, tacka när jag blir förbisläppt. Använder mina backspeglar när jag ligger i vänsterfilen på motorvägen. Givetvis annars också. Blinkar...! Stau = varningsblinkers Hjälper folk med BMW som råkat ut för ett tillfälligt driftsstopp vid vägkanten. (detta utförs bara om de nödsatta ser snälla ut:-) Alla andra bilmärken möjligtvis undantaget veteranbilar så anser jag att de får skylla sig själva. När jag kör med 30släp så stannar jag och släpper förbi bilkön när möjlighet finns. //I sverige så har 85% av den körkortsinnehavande befolkningen någon psykisk sjukdom som gör att de inte klarar av omkörningar. Mycket enerverande när man ligger som 144:e bil bakom en såskopp som ligger 15 under skyltad hastighet.// Ok jag är jäkligt duktig men jag gör ofta fel också: Kör för fort Tutar aldeles för lite på folk som förtjänar det -Phil |
|
FredricF |
När jag var liten och körde motorcyckel hade SMC en slogan: "Kör som om varje bilist vore en älg". Jag tycker den passar bakom en ratt såväl som bakom ett styre. Och sloganen passar sällsynt bra på dom här kamikaze-mopederna som börjat dyka upp i trafiken de senaste åren. Ofta framförda av personer ovana vid trafik och/eller fordonstyp. En oskriven regel jag har "förare av s.k. EU-mopeder är skogstokiga vettvillingar som man bör se upp med". Undantag finns men är få. /Fredric |
| Jag brukar hålla mig nykter, samt att om jag i trafiken måste "samarbeta" med en kvinna så kan ALLT hända. Hjälper de som "seglar för sitt bröd". | |
|
Ha ha Robert - kanske prova vara nykter när du skriver här också... :o) Länk |
|
|
Komma iväg hyggligt snabbt när det bli grönt, i synnerhet om det är lång kö bakom. Man vet ju hur tråkigt det är när man ligger långt bak och det såsas fram i ledet. |
|
| ZZZ444 : ..och pulsen ökar ännu mer när man ser att han slänger sig in precis framför bilen han körde om samtidigt som han saktar in vilket gör att man på en gång måste köra om ännu en bil! | |
|
DavidT86: Jo det finns många skojare där ute som ogärna använder sina backspeglar. Känner så väl igen ditt exempel, extra kul om det är en lång buss eller långtradare man vill om. Har även blivit prejad av en stolle som ville köra om när han själv höll på att bli omkörd av mig - tutade på mig till och med. Suck!!! Länk |
|
| Att läsa av trafiken är alltid viktigt! Så även att känna igen en potentiell bromsklots, en som tex använder bromsen vid ny hastighetsbegränsning, lönar det sig ofta att köra om "vid tillfälle". | |
|
När det är 3-filig väg är det meningen att lastbilar, bilar med släpvagn och dylika långsamma fordon ska ligga i högerfilen, därför är det meningen att mittenfilen ska användas så som högerfilen används på 2-filiga vägar. Helgonet: Närsynta rumpjägare finns i hela den nedre halvan av detta land (Östersund och söderut). Jag är skeptisk till att den skiljer sig nämnvärt från den övre halvan... :-( mikaelodoris: 30km/h på motorväg är inte tillåtet. Minst 40km/h annars får man använda en annan väg. ;-) Gällande rondellkörning så säger reglerna att "man BÖR inte blinka vänster" men att "man SKA blinka höger när man just har passerat den sista utfarten innan den man själv ska svänga ut på". Alltså: vänsterblink valfritt - högerblink obligatorisk. Självklart har jag inte dimljus och traditionellt halvljus på samtidigt då det bländar mötande. Det finns en anledning till att det är lagstiftat mot att ha så och den anledningen är inte för att j**las med folk. Om jag ligger i högerfilen och kommer ikapp en långsammare trafikant ser jag till att kolla så jag inte går ut i vänsterfilen mitt framför en som kommer där i högre fart bara lite längre bak. Öka farten/vänta är alternativen. Alltför ofta har man råkat ut för muppar som glider ut och ser min front nästan skrapa i backen för att inte hamna i deras baksäte... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esedh: "När det är 3-filig väg är det meningen att lastbilar, bilar med släpvagn och dylika långsamma fordon ska ligga i högerfilen, därför är det meningen att mittenfilen ska användas så som högerfilen används på 2-filiga vägar." Jag vet inte var du fått detta ifrån men det har inget stöd i trafikförordningen. Se kap 3, §7 Länk De regler som du hänvisar till om hur man ska blinka i en rondell får du gärna tala om var du hittat. Trafikförordningen tar inte upp detta och Vägverkets informationsmaterial säger ingenting om att man bör eller får blinka vänster vid rondellkörning. blinkers vid körfältsbyte och högerblinkers när du kör ur är det som gäller. Länk |
|
|
esadh: Intressant frågeställning. Jag utgår från att rådande väglag/trafiksituation väger tyngre än övriga regler, dock kunde jag efter en hastig sökning hos VV inte hitta relevant information, som dock säkert finns. Om förare slaviskt följer ett krav om minst 40 km/h när de passerar Emausmotet (om motet har ett annat namn så känner de äldre här kanske till det tidgare Asea Atom som ligger invid det) i V-ås utsätter de sig för stor fara vid skyfall pga att vägen (åtminstone tidigare) tenderar att täckas av några dm vatten. Jag har själv kört på E18 en tidig julaftonmorgon med kraftigt snöfall, oplogad väg och mkt dålig sikt. Då gick det inte fort. Men det är naturligtvis undantagsfall. Motorvägarna i Mälardalen är så gott som alltid körbara med normal hastighet. |
|
|
judas,, han sa ju att man bör inte blinka vänster vid rondellkörning. appropå rondellkörning: när man kör in i en rondell från vänster körfält ( under förutsättning att det är dubbla filer in mot rondellen), är inte det ett körfältsbyte? man kör in i det inre körfältet ju........då borde man börja med vänster blinkers, eller? :) |
|
|
En cirkulationsplats är inget annat än en enkelriktad väg med en eller två filer, och med ett antal avfarter, samtliga åt höger. Tänk på detta sätt så klarnar de flesta frågor. FP |
|
|
judas: Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig oklart i frågan angående "trefilig väg" - jag menade "trefilig motorväg". Om du lägger till "motor-" i mitt inlägg tidigare så blir det: "När det är 3-filig motorväg är det meningen att lastbilar, bilar med släpvagn och dylika långsamma fordon ska ligga i högerfilen, därför är det meningen att mittenfilen ska användas så som högerfilen används på 2-filiga motorvägar." Och förklaringen är egentligen mycket logisk: Eftersom långsammare fordon (80-90km/h) håller till i högerfilen så ligger de som kör 110 i mittenfilen och då används den alltså som högra filen på tvåfilig motorväg. Det säger sig självt. Läser du din egen länk så hittar du det jag sade om rondellkörning. Och bara för att du inte hittar det på egen hand så kan jag tipsa om sidan 6 och sidan 10. Tidigare hade vv.se en liten animation om detta och i den sade rösten (och texten) så som jag beskrev ovan. Nu är den tydligen ändrad (den var utan menyval tidigare) och säger precis som din folder. Länk Det heter f.ö. cirkulationsplats - rondellen är gräsmattan i mitten... CiM: Kollar du på animationerna så ser du att de i exemplen inte blinkar vänster - de börjar i vänster fil redan innan de kör in i cirkulationsplatsen. ;-) folke: Mycket pedagogiskt och bra. Är du förskollärare? ;-) mikelodoris: Jag måste nog be om ursäkt för faktafelet och reviderar genast mitt påstående. Min hjärna lurade mig. Efter jag läste ert inlägg sökte jag själv ett tag och hittade enbart detta: "9 kap. Bestämmelser för trafik på motorväg och motortrafikled 1 § På en motorväg gäller följande. 1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma. Mopeder klass I får dock inte framföras på en motorväg. ..... 5. Fordon får inte stannas eller parkeras annat än på platser som utmärkts med ett vägmärke som parkerings- eller rastplats. Bussar i linjetrafik får dock stannas vid särskilt anordnade hållplatser." Alltså hastighetskrav på typ 1km/h eller något, inte 40. Tack för påpekandet! _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
En helt annan femma; Länk Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.