AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.039

Vad har ni för oskrivna trafikregler?

Sida 2 av 3
Jag använder alltid blinkers när jag byter fil eller ska svänga!

Tackar med varningsblinkersen om nån går åt sidan när jag kör om.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag gör alltid rent rutan extra noga om någon vill ligga för nära.
J Dredd, vad är egentligen straffet för att köra om på höger sida på motorväg? Ibland gör man det men vill ju inte bli av med kortet om en civilare skulle se.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
samuel2: Jag vet inte. Tror knappast att det handlar om körkortsåterkallande och man får väl använda lite sunt förnuft när man utför manövern så att man inte skapar en farlig situation som kan klassas som vårdslöshet.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
Jag sänker aldrig hastigheten under skyltad hastighet för att det finns en polisbil i närheten, utan kör som vanligt några km/h över enligt mätaren eftersom den ändå visar för mycket. Det är fantastiskt irriterande när bilarna framför inte vågar köra om polisen när han kör 10 km/h under gränsen. Frågan är om polisen skrattar åt eller blir irriterad på dessa ögontjänare.

Jag använder alltid blinkers vid filbyte och sväng.

Undviker att köra för nära bilen framför även då denne krypkör långt under skyltad hastighet. Irritation behöver inte tvunget leda till livsfara (och stenskott).

Respekterar 30-begränsning även om det bara är rekommenderat. Rekommenderat 30km/h är ofta mer motiverat av omgivningen än Max 30km/h. I gatorna här hemma är 25km/h lagom då barnen leker på gatan.

mvh
Tomas
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
J. Dredd:
Du stannar väl för cyklister när de har företräde (vid rondeller tex)?

samuel2:
Det är ju även förbjudet att inte ligga så långt till höger man kan (trafikförordningen kap3§7) med vissa undantag, tex omkörning (kap3 §9). Böterna för detta är någon tusenlapp. Är det någon som någonsin sett en polis stoppa någon för detta så skulle jag vilja veta.
kilroy
"Det är ju även förbjudet att inte ligga så långt till höger man kan (trafikförordningen kap3§7) med vissa undantag, tex omkörning (kap3 §9). Böterna för detta är någon tusenlapp. Är det någon som någonsin sett en polis stoppa någon för detta så skulle jag vilja veta."

Det är nog inte många trafikanter som blivit stoppade för den förseelsen. Anledningen är ju att det är en gummiparagraf där "så långt till höger man kan" avgörs av den som blir omkörd.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Varför skall man tacka om någon bilist släpper över mig på övergångsstället?

Böter för att inte använda körfältet längst till höger är 500 kr. Synd bara att det inte utdöms mer än det gör.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Judas: Ja. Jag stannar alltid för fordon där jag har väjningsplikt. Oavsett om det är en bil, mc, båt eller cykel. Just vid cirkulationsplatser så är ju läget lite luddigt. Ligger övergånsstället precis vid utfarten så är det ju givet att lämna företräde. Men hur är det om det ligger 5m ifrån cirkulationsplatsen? Där lär ju cyklisten få lämna företräde enligt mig.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Från många tysklandsresor har jag anammat användning av varningsblinkers när jag närmar mig köbildning, "stau" mm, för att varna efterkommande och att gå ut till vänster i omkörningsfil och höger i högerfil för att underlätta för eventuella utryckningsfordon att komma fram i mitten.

Dessutom är jag av hävd "blinkoman" i alla möjliga sammanhang, bl a körfältsbyte, vänster-/högersväng, rondellkörning och tom när jag startar från vägkant/trottoar. Men så tog jag körkort på 60-talet...

Spolartricket har jag också använt med framgång...liksom att accelerera ifrån "rövslickare".

Lars Franzén
Reglerna är tyvärr inte samma här som Tyskland vad gäller 4-vägsblinkers. Här hemma får de endast användas vid helt stillastående fordon.
Kommer även ihåg reglerna från 60-talet vad gäller fordon som ligger alldeles för nära:
Fråga: Vad bör man göra om man märker att ett bakomliggande fordon ligger för nära? Svar: Minska hastigheten för att undvika att den bakomvarande kör in i ert fordon om Ni behöver stanna hastigt.
Så är det...)

FP
Folke: Ämnet vi diskuterar är OSKRIVNA regler !
Att använda varningsblinkers vid färd i Sverige är en typiskt oskriven regel eftersom den inte finns här.
I ditt förra inlägg skriver du om böter för att inte använda visst körfält, en typiskt skriven dvs gällande regel.

FP
kilroy
Dom flesta "oskrivna" reglerna innefattas redan av skrivna regler om jag har läst rätt...

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Foke: Precis, och inlägget innan efterlyste jag att folk skulle följa den skrivna regeln som verkar bortglömd och varken polis eller allmänhet verkar bry sig om.
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
En oskriven regel jag har är att följa det oavsett ämne en trådskapare har skapat. I detta fall: Vad har ni för oskrivna trafikregler?

Bayerische Motoren Werke
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Jag är väldigt förutseende i trafiken och har oskrivna trafikregler för så gott som alla tänkbara trafiksituationer varav det stora flertalet går ut på att jag ska köra först :P
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...en oskriven regel har jag märkt är att kör man en stor 7-serie lite lite "aktivt" så ska alla köra om med det dubbla mot hastighetsgränsen...minst ;)

Mvh Janne.

ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
En regel - eller snarare sak jag lärt mig genom åren är att inte hänga på någon vid omkörning utan att kolla om han/hon gasar så att minst vi båda hinner om. Har tidigare fastnat bakom sölpellar som knappt hinner om sjävla - då ökar pulsen vill jag lova. ;o)

Bra att släppa iväg bilen före först och om omkörningen verkar vettig kan man hänga på nästa gång.

Med andra ord så behandlar jag mina medtrafikanter som fullständiga och kompletta idioter tills dess att de har bevisat motsatsen :o)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.