AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.869

Hur lagar man trasig ABS?

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
ABS lampa lyser och ABS funktionen funkar inte, vilket är i sin tur beklagligt och behöver åtgärdas.

Kollade lite upp det på SÖK funktionen på forumet, där pratar folk om någon ABS modull och även givare.

Hur vet jag att det är modullen som är sönder eller givaren/givarna?
Börja med att få en korrrekt diagnos t.ex how en verkstad som kan läsa av felkoderna, det kan vara ett kabel brott , en givare eller ABS-modul spektrumet är för stort för att gissa
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Tack för svaret,

Det går tyvärr inte, bilen är alldeles för gammal, har redan gjort försök med att läsa av koderna under ett antal år seda , men misslyckades dock.

Det sade dem på verkstaden där de hade en sådan här avläsningsmaskin.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Du kan prova ohm mäta alla givarna för att hitta den felaktiga givaren, kontakterna hittar du genom att följa kabeln från givarna vid varje hjul ta isär kontakterna och mäta och jämföra mätvärdet.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
628csi: menar du med ampermetern?
Med Multi-metern förslagsvis då amperemetern bara mäter ström
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Motståndsmätning OHM för att kolla om det är avbrott vid någon givare,
För att kolla ABS-givaren mät mellan de två stiften i kontakten som sitter vid den röda markeringen inne i kontakten. Om den är OK bör värdet ligga runt 1000 Ohm .Detta skall sedan ändras om du snurrar på hjulet.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Jag har bytat bromsarna runt om nyligen (alltså för en månad sedan, då tänkte jag inte alls på ABS-problemet alls) men har dock inte märkt några som helst sensorer där - det enda jag lade märke till var handbromsvajer på bägge sidor därbak, inga sensor i alla fall.

Var sitter dessa sensorer?
ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Om bilen är nyinköpt, kolla om bilen har krockats.

Jag råkade ut för det...de bytte fjäderben...och skarvade bara ihop ABS-ledarna...vilka korroderade med tiden...

Efter att ha gjort om lödningarna på ladningarna funkade ABS:en tipp-topp. Tyvärr råkar man ibland ut för fusklagningar.
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
bakre sensor: nr 20
Länk

främre sensor: nr 7
Länk
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Silver - det var en superlänk :-)))

Great thanx!!!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Sedan är det frågan om hur viktigt att en ABS relä fungerar. Har kollat i särkringsdosan och där finns det en ABS relä.

Vet någon kankske hur man kontrollerar att relän fungerar? Det kan gärna vara liksom så att det är något enkelt som inte kopplat eller trasig och behöver kontrolleras innan man sätter in kraftigare åtgärder.

Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
kontrollera först och främst alla sensorer (4st). det är det vanligaste felet. efter det kan man börja titta på annat. men som svar på din fråga så ja, ett relä måste fungera om det finns i systemet. det blir betydligt mer invecklat om du ska börja kolla strömmar till och från relät. som sdagt, kolla alla sensorer först.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.