|
|
|
|---|---|
|
Jag skall kika på en privatimporterad bil, på Fahrzeugbrief syns endast en ägare i tyskland och det är en stor firma som haft den i 3 år innan den togs in i sverige. Skrivs tyska firmabilar direkt på firman, är det rimligt att den använts som tjänstebil? Har de bilarna så länge i taget som 3 år i så fall? Och är det tänkbart att man tar ut en 330 Ci clubsport, verkar som en lite väl "rolig" bil jämfört med typiska svenska tjänstebilar? | |
| En tanke till, rimligt att den ej skrivits över på tysk bilhandlare innan en privatperson köper och importerar till sverige? Känns ovanligt om en stor tysk firma (telekomfirma i detta fallet) säljer bilen direkt till en svensk utan att gå via en handlare? Hade bilen passerat en handlare borde väl även den stå listad i "briefet" eller? | |
|
Köpte en Audi A4 2,8 Q med all utrustning, 1997 från en aukt Audi handlare i Munchen. I "briefet" på den bilen stod endast firmanamnet på den firma(Boston Consulting Group) där den gått som tjänstebil. Köpte en 330ci av en icke aukt handlare utanför Dusseldorf 2003 och där stod endast BMW AG i "briefet" då den gått som tjänstebil åt någon inom BMW. Bägge bilarna var ca 2-3 år gamla när de såldes till mig. Mvh |
|
|
När bilarna tas in av en handlare så avregistreras dom och sedan när dom säljs så registreras dom på den nya ägaren. Handlare skrivs alltså ej in i briefet då bilen ej varit registrerad. Så bilen har säkerligen inte sålts direkt av företaget till en svensk privatperson utan en handlare har nog haft bilen därimellan. 3 år är väl normalt för en tjänstebil även i Tyskland. De som byter oftare är de som kört extremt mycket. 330Ci Clubsport är väl inte den vanligaste tjänstebilen men precis som i Sverige så beror det på företagens interna tjänstebilspolicies. Själv kan jag välja ganska fritt om jag hade velat ha tjänstebil men det finns ett maxbelopp och att detta är ganska lågt (7,5bb) beror ju på våra skatteregler. Är du en bit upp i ett tyskt företag så tror jag inte att en 330 är något konstigt. ___ //Ulf |
|
| Tack för bra hjälp, kände mig inte speciellt klarsynt i all min oro/okunskap! (Kan passa på å berätta att det blev affär till slut). =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.