|
|
|
|---|---|
Tanner |
jag undrar vad casterstag är och var den ligger... det klonkar när jag bromsar och släpper pulserande och när jag tex kör upp på en kant. bilen är en bmw 525 TD |
|
Det finns två på varje sida som håller framhjulet förenklat sagt. Båda är enkla att byta och finns på bla mekonomen. Kolla vilka du behöver byta, glappa på kullederna och bän med något mot bussningarna och kolla vilka som inte är fräsha. |
|
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Se nedanstående bilder för bild på casterstaget (casterstag = övre länkarm). Länk Länk Här är en lista på vilka namn jag sett "övre länkarmen" kallats casterstag tryckstag tryckarm övre bärarm/länkarm bakre bärarm/länkarm thrust arm upper control arm länkarm bakre höger/vänster nedre (Mekonomen) Här är en lista på vilka namn jag sett "undre länkarmen" kallats tvärstag undre bärarm/länkarm främre bärarm/länkarm control arm lower control arm länkarm främre höger/vänster nedre (Mekonomen) Kolla lite i denna Länk tråden för relaterad info. Låter inte direkt som den "berömda" bussningen i casterstaget (ger oftast tidigt vibratoner i 80-90 kmh vid lätt inbromsning). Låter mer som någon av de två spindellederna som sitter på varje sida (en i varje länkarm). Men precis som Japmax säger - ut och kolla glapp i bussningar och spindellederna (använd det där "tumtricket" för att känna glapp i kulleder). Klonk kan också komma från kullederna i pendelstagen men även dåliga topplagringar kan ge ifrån sig dessa ljud. Men är man inte säker och vill ändåså byta - börja med det billigaste. |
|
Har bilen lite mil på nacken så brukar både främre och bakre casterstagen ha gjort sitt. Många rekomenderar byte av endast bussningen men när bussningen är slut så brukar kulleden vara på väg också. Det kostar iofs en slant att köpa alla stagen men det är det väl värt. Dåliga bussningar sliter däck så i slutändan lönar det sig med fräscha grejer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.