|
|
|
|---|---|
|
Hallå!!! Önskar lite hjälp ang olika BMW modeller, har ingen erfarenhet av BMW-ägande förut men funderar nu på att införskaffa en..... Funderar på en kombi årsmodell runt 99-02 nånting, och vill gärna att ni ger ris och ros om dom olika som finns, både 5 och 3 serierna.......... Tack på förhand!! | |
|
Jag gillar bägge två ,har haft både 528 Touring-97 och ett par 330 Touring. Själv tycker jag det är roligare att köra 3-serien, men 5-serien är ju tystare och bekvämare. Sedan beror det på om du behöver lite extra utrymme. |
|
|
Är det stor skillnad på att dra släp/husvagn mellan modellerna? Är det roligare att köra 3serien för att de är lättare? Kunde vara roligt om flera kunde dela med sej av sina erfarenheter ang 3/5 seriernas för-/nackdelar..... |
|
|
Min far har haft flera av modellerna och jag har själv en 328 kombi "E36". Precis som skrivits innan är 5an bekvämare och stabilare medans 3an är lite lättare och roligare. Detsamma gäller vid parkeringsmanövrar. Men eftersom 3an är lättare än 5an får den dra mer, min 328a får tex dra hela 1520kg, medans pappas gamle 528 bara fick dra 1380 (har jag för mig). Vad du skall tänka på är att bmws lastutrymme är mer designat för två golfbagar än stora 4kantiga saker, men om du inte behöver lasta så mycket tycker jag en 3a räcker. Av de årsmodeller du räknar upp gäller E46 (bmw 3-serie mellan 98-06), och E39 (96-05). Pappa har haft två stycken E46, en 325a och nu en 330. 325an körde han 40k mil med utan att byta annat än slitsaker, så det är hållbara trevliga bilar. Rekommenderar en 330 då du dels du är intreserad av att dra, maxvikt på b-kort är 1500kg, och dels för att den är så jävla skoj att köra. Den drar dessutom inte mer än de motorsvagare och kostar inte mer att äga om du nu inte har jättehög premie. hoppas du hittar nått du trivs med! //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Ska du ofta dra tungt släp och/eller kör mycket, rekommenderas varmt att du tar en titt på dieslarna. 330d Touring och 530d Touring är bägge två utsökta bilar, med klart underhållande prestanda och rejäl dragkraft för tunga lass. Bränsleekonomin är också svårslagen med tanke på vikt/prestanda. 330d finns dessutom som fyrhjulsdriven vissa årsmodeller, vilket kanske inte är så dumt om man ska ha med sig ett släp på lite sämre underlag. |
|
|
Just golbagar är intressant för där är 3 T bättre än 5 T ! Anledningen är att på treorna finns en liten utvidgning som gör att man kan lägga bagen på tvären utan att ta ut de längre klubborna, något som faktiskt inte går i femmorna. Jag blev lurad på detta när jag köpte min E61 innan den var ute till fullt beskådande och reklamen sa att man kunde få rum med fyra bagar i den, något som nog stämmer om man INTE har klubbor i dem :( Sedanerna är för övrigt bättre i just det hänseendet. Annars stämmer det som skrivits... treorna är roligare och smidigare men femmorna är bekvämare och rymligare. Min erfarenhet är att treorna håller bättre men det varierar nog från exemplar till exemplar. Min E61 har haft många problem och byts snart mot en X3:a. Hpller tummarna för att den krånglar mindre! |
|
|
Tack för alla svar hittills!! Mmmmhh, det börjar luta mer åt en 3serie....Det verkar bra att få dra tyngre med den än en 5serie (har ju husvagn :D .....) Det där med diesel, hur ekonomisk är det för en privatperson utan tillgång till skattefri sås nu när dieseln kostar mer än bensinen? Tänkte på att skatten är väl rätt så mycket högre än för en bensinare? Måste man inte köra typ 2500-3500 mil för att det ska bli billigare i slutändan? |
|
|
Det verkar förresten inte vara mycket nackdelar med BMW? Jag har som sagt aldrig haft någon utan mest varit inne på Volvo med undantag för ett par Toyotor, Honda och Ford........ Det verkar vara en trevlig bil BMW, men hur är det med delar, servicar, skatter, försäkringar m.m.? Som man har fått uppfattningen så är det mycket dyrare delar, men det kanske är fel uppfattningar man har hört? |
|
|
Ekonomin för en diesel går i allmänhet att räkna hem på 1000-1500 mil/år, tack vare att förbrukningen är väsentligt lägre än för motsvarande bensinare. Nu ska man inte förvänta sig att de deklarerade förbrukningssiffrorna stämmer, men den faktiska förbrukningen skiljer ungefär lika mycket som de deklarerade siffrorna. Bara att räkna vägtrafikskatt + bränslekostnad för ett år med den körsträcka man brukar ha, och jämföra bensin och diesel. Beträffande service, så har BMW ganska långa serviceintervaller (inte milbundna, utan man räknar antal liter förbrukat bränsle). Dessutom är BMW hyfsat biliga att serva jämfört med många konkurrenter, så servicekostnaden är faktiskt inte avskräckande hög. Reservdelsförsörjning är BMW väldigt duktiga på - det man inte har hemma skaffar man hem på ett par dagar (till skillnad från japanska märken och t ex Ford, där man ibland får vänta i veckor) och delarna är inte så dyra som de flesta tror. Mina egna BMW (37 st hittills) har varit väldigt pålitliga och hållbara, jag har på bortåt 150.000 mil aldrig blivit stående eller råkat ut för något 'dyrt' haveri. Och du - försök hitta en 330xd Touring att provköra, jag tror den skulle passa dig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.