AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.349

Kan hardyskivan påverka spårkänslighet?

te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Har liksom många andra retat mig på att Zätan kan vara spårkänslig. Tog och undersökte det lite grann. Jag har inget glapp någonstans i framvagnen.
Har 225/45 17 fram och 245/40 17 bak.

Låste ratten. Rattlås på och spännband mellan dörrhandtaget och nedre ekern på ratten. Nu rörde sig inte ratten en millimeter.
Hissade upp ena framhjulet och försökte vrida hjulet med ett bastant ”kvart över nio” grepp. Den rörde sig lite om man tog i. Tog loss hjulet och vred igen. Man kunde klart se att bakre länkarmsbussningen ”gav med sig” vid vridningen.
Monterade powerflexbussningar och nu skulle allt bli bra trodde jag. Det blev bättre men inte bra.

Provade med ”kvart över nio” greppet igen. Fortfarande kunde man vrida hjulen om man tog i ordentligt. Kom fram till att det är hardyskivan av gummi på rattstången som ”ger med sig”. Det kan man klart se när polaren vrider på hjulet.
Det går inte att få hardyskivan att ”ge med sig” om man provar från ”andra hållet”, dvs att man svänger på ratten när bilen står på backen.

Nu har jag lite funderingar om det skulle hjälpa mot spårkänsligheten om hardyskivan vore mer ”styv”. Skulle gärna vilja höra andras åsikter.

Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Själv tycker jag att styrningen och känslan är en del av poängen med en Z3, man får mycket feedback genom styrningen och det blir bara mer ju större fälgar man har..
Visst det kan vara lite irriterande när bilen kastas omkring i filen på riktigt dåliga vägar, men på fina vägar är det perfekt.

En annan sak som påverkar känsligheten mycket är om bilen är sänkt utan att geometrin är justerad. Toe in bak ökar en hel del när man sänker Z3/E30 vilket kan göra bilen ännu mer "orolig" i spåret.

Vill man inte hålla i ratten när man kör så ska det vara 15" fälgar, ballongdäck och original höjd på bilen.

Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Angående hardyskivan så tror jag bara att du ökar känsligheten genom att ha en styvare skiva. Det är vad jag tror iallafall..

te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Jag har "0704 M Sportfahrwerk" från fabrik och tror inte det har ändrats av föregående ägare.

Det som "retar" mig är att hjulen kan "svänga" fastän rattstången är helt still.
Det är ju inte mycket man kan tvinga den att svänga med "kvart över nio" greppet men det behövs väl inte så mycket "sväng" om man kör i 90 för att bilen ska kränga till lite.

Jag tror också att man skulle få ännu mer feedback om man hade en "styv" hardyskiva istället för en mjuk av gummi. Då skulle varje liten ändring av hjulens läge (gupp etc) kännas genast i ratten. Förmodligen är hardyskivan en ren komfortdetalj. Med för mycket komfort?

Är det ingen annan som testat samma grej? Kanske min hardyskiva är i mjukaste laget och bör bytas?
Na
36
NallePuh
Z3 M Coupe -98
Någonstans har jag sett bilder av en hardyskiva för E36 i aluminium.
Kommer bara inte på var.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Haryskivan kan knappt ha någon inverkan

Vad har du för däck?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Jag har Michelin Pilot SX fram och Contisport Contact bak från förra ägaren. Måste snart sula om bilen och då blir det samma märke runt om. Däcken är rätt slitna nu.

Har läst att olika däck ger olika spårkänslighet och jag förstår inte varför det blir så. Kan det vara så att det är kontaktytans faktiska bredd som kan skilja sig fastän samma ”bredd-tal” (225)? Med en bredare kontaktyta blir styrningen sämre. Mer ”hävarmseffekt”.

Är inte val av ex smalare däck bara en workaround? Man minimerar problemet men man löser det inte. Det måste väl vara något i framvagnen som beter sig annorlunda vid olika däcksbredd? Har svårt att tänka mig att det bara är däcket som skiljer.

so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag hade Michelin Pilot Sport på min Z3 ett tag. Bilen har aldrig varit så spårkänslig som med de däcken. Provade dem även på min gamla E36:a med samma resultat. Byt till andra däck så ska du få se på enorm skillnad.

Mvh Henrik
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
"Har läst att olika däck ger olika spårkänslighet och jag förstår inte varför det blir så. Kan det vara så att det är kontaktytans faktiska bredd som kan skilja sig fastän samma ”bredd-tal” (225)? Med en bredare kontaktyta blir styrningen sämre. Mer ”hävarmseffekt”."

Stommen i olika däck skiljer ganska mycket, hur styva de är i sidled i förhållande till fälgen osv..

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
teos
det kanske är mitt val du syftar till till då jag gått ned från 225 till 205 och tycker att det är workaraound, för mig veterligen är det ingen här på forumet som erkänt att ha gjort så.

Anledningen härtill var, speciellt såsom vägarna numera ser ut med två djupa hjulspår, och kom jag ner däri då klättrade bilen i sidled på dessa vallar, och fy vad otrevligt den kunde till och med slingra på vägbanan då jag höll emot och bilen greppade istället på andra sidan spåret.

Efter bytet till 205 så eliminerade jag det värsta men ibland förekommer det ändå om än i betydligt mindre omfattning, och det är klart att ett bredare däck greppar mer. Då jag inte visste och fortfarande inte hur jag ska eller skulle lösa problemet så blev det ett byte till annan dimension.

Nästa sak jag tänker på det är varför har modet gjort att man ska ha så breda däck?som till vardagskörning? det är ju bara nackdelar, om man kör hobbykörning, vi blandar inte in bankörning som är en en helt annan grej och inte platsar i den här debatten. som sagt efter flera säsonger nu med mina 205 så förstår jag inte vitsen med de bredare däcken som så många vill försvara, det är väl endast utseendet eller vad är man ute efter för bilen blir ju inte trevligare att köra
mvh Uffe/bildock
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Bredare däck = bättre grepp :)

Jag har originaldimension 225/50-16 på min, när jag köpte den satt slitna original Michelin däck och då var den väldigt spårkänslig.
Nu sitter nya Bridgestone Potenza RE 050 A och spårkänsligheten är borta .

/Anderz3
Bilen:
Länk
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Jag pekar inte på någon när jag nämner smalare däck. Vill bara belysa att de flesta är överrens om att bredare däck ger mera problem. Är själv inte främmande för att sätta på 205:or om det är det som hjälper.
Det skulle dock reta mig om jag skulle behöva byta till smalare eftersom min bil var utrustad med 225: från fabriken.

För att ni ska få ett hum om varför jag tänker som jag gör så spelade jag in det jag beskrivit i början. Var nog lite darrig på handen när jag flimade vänsterhjulet men ni ser nog ändå rörelsen.

Länk
Uffebildock; Kolla din pp!
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Jag tror att det blir väldigt obekvämt att köra utan en bussning(hardyskiva) mellan hjulen och ratten.
Man känner nog minsta gruskorn i ratten då..

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
En bil med mycke camber + toe-out i fram blir snabbstyrd men tyvärr väldigt spårkänslig..

Så du kan prova att schimsa fjäderbenet mot karossen + ställa mer toe-in så bör hon bli stadigare.. =) Länk

Finns oxå: camber-correctionbolt hos BMW 07119900587
Länk

Lycka till!

Mmm Coupe
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
jag har ett liknande problem men också att den börjar spåra och åla sig vid kraftig inbromsning. Har resulterat i farliga situationer på ojämna småvägar. Nån idé vad det kan vara? Nybesiktigad och kollad hjulinställning. Har 18" 225 falken däck fram 265 bridgestone bak, coilovers, 0,5" spacers fram. 1" spacers bak.

Den spårar inte så farligt vid körning mest när man bromsar kraftigt. även att den svänger trots rakt rattutslag men bara ibland och på vissa vägar.

Kan fjäderbensstag och byte till bridgestone däck fram avhjälpa?
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Den tänkta axeln (kingpin)som utgörs av fjäderbenet ska hamna i mitten av däckets anläggningsyta mot marken. Det ger en lätt styrning.
Om man med spacerplatta flyttat ut hjulet så flyttar man "den tänkta axelns" läge. Beteende vid styrning och bromsning ändras.

Prova med att ta bort spacerplattorna fram.
Ma
36
Massa
BMW Z3 M-Roadster -98
Byt däck
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.