AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.318

Vilken sportbil ska jag köpa för <300kkr?

Sida 2 av 3
Tycker du helt klart ska gå på M3.an.
Har precis som dig upplevt den där känslan när man såg den för första gången då den kom ut. Man blev alldeles såld. Sedan den kom har den alltid varit min drömbil, som kanske snart ska få stå utanför snart :)
Fundera inte, se över vilket sortiment som finns ute, samt utrustning du vill ha.

Mvh Fredrik
Conan999
Micke169: Det är riktigt att det är en stor skillnad på Corvette och BMW men även mellan C4 och C5. C4 ligger ju hästlängder efter C5an i väghållning, nytänk, interiör, utseende mm

Conan999
Vad ska du använda bilen till då? Är du ute efter en sportbil med bruksegenskaper, ska du använda den vintertid?

Är det så att du länge har drömt om att äga E46 M3 så tycker jag att du ska köpa en sådan. Man ska förverkliga sina drömmar om man kan. Du kan ju alltid köpa bil av ett annat märke senare.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Molle; jag kunde inte sagt det bättre själv!
Blev nästan tårögd när jag läste ditt inlägg ;)

Bästa rådet är en 996...eller en 993 om du vill köra luftkylt ;)
Boxtern är en damfrisörsbil utan pang...så undvik den ;)

Alt är en vette precis som många nämner men dom har inte samma utstråling som en porsche ger.

Mr
63
Mr_Dobermann
Bmw 745IA E65 -02, Saphirsvart, 10,5 x 22´ x 4.
Varför inte en Porsche 996:a med GT3-Optik, till att börja med, för att efter ett par år kanske byta upp dig till en Porsche 996 Turbo -01 eller nyare... Då får du nog så mycket Sportbil man kan för dom pengarna.

Eller en äldre 911/996 Turbo. Riktigt hårig sak. -89 - -92:or alltså... Men dom börjar bli värda pengar nu, så det är inte lätt att hitta nån vettig. Men dessa bilar är riktigt manliga åk... Bara ljudet är ju en halv Orgasm.

Har själv haft M3 E46, och tycker den inte är nå speciell alls. Ganska snäll karaktär har den ju. Har haft M5 E39 också, och den var rätt kul, men mycket strul med vissa bilar...

En annan bil som inte är att förglömmas är ju faktiskt Audi RS6 -03-04.
450 hk, V8 med Dubbelturbo... Går satans bra, en sleeper(Kombi) där du kan köra frugan och hunden också... Ligger på ca 300 000:- om man ska ha ett bra ex. Tyvärr så finns dom bara med Automat/tiptronic men men...

Bara några tips...

Mvh Kimmen I.
Många snackar om Boxster är en dambil och budget Porsche.
Men lyssna inte på dem, Boxstern har ett chassie som är en av Porsches bästa, skit rolig på kurviga vägar, och, den går också bra!
Karaktären på motorn kan man likna en M3a.

Nu pratar jag då om Boxster S, min far äger en sådan, och jag har kört den en hel del, väldigt fin detaljfinnish, och du behöver inte oroa dig över att cabben läcker in :)

Samt, den går väldigt bra för sina "få" hästkrafter.
Som exempel, mina kompisar har varsin S2000, de har bytt grenrör, kattersättare, avgassystem, filter, samt VAFC (man kan "mappa" på den).
Allt detta har i sin tur genererat ca 260hk mot 241 som de har standard.
Bilarna väger ca 140kg mindre än vad Boxstern gör. Båda med förare i bilen.

När vi startar så att Hondorna startar på höga varv säg 2:an i 70km/h, så drar vi jämnt tills de lägger i 4an, då drar jag ifrån mer och mer ju snabbare det går, startar vi lite lägre fart, typ 2an i 50km/h, så drar jag ifrån på direkten. Kan säga att den är nästintill lika snabb som min M3a rakt fram, och original skulle jag vilja påstå att den är mkt bättre i chassiet samt bromsarna! En jäkligt snäll bil att köra snabbt på kurviga vägar.

MVH
István
Conan999
Om du väljer Porsche så satsa hellre på en 911/996 Carrera än en Boxster. Du får en -00 runt 300000 kr. Sen finns ju alltid BMW Z4 ifall du vill hålla dej till BMW. Gillar du Ferrari så finns det en 348 Targa på blocket för knappt 300k. Tror hursomhelst att du får mest prestanda för pengarna ifall du väljer Corvetten.

Conan999
jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Att kalla Boxster S för frisörbil, tjejbil då anser jag att man är rejält ute och cyklar, har kört både cayman S, och boxster S och jag tycker dom är många ggr bättre överlag än vad ex en bmw M3 E46 är.

Om man vill ha en sportbil för hyfsade pengar som gör bra ifrån sig på bana är en Boxster perfekt,,faktum är att skulle den bilen ha lite mer hästkrafter så skulle den smiska storebror på bana, det är ren fakta.

Tycker du ska provköra alla bilar, och inte lyssna på byhåletrimmare som har en massa fördomar.

Johan
En Boxster är väl kanske ingen frisörbil men man måste upp på en Boxster S om det ska vara nån prestanda att tala på. En tidig vanlig 204 hk Boxster är ingen speciellt snabb bil om man talar om rent acc. 0-100 km/h på 6,9 sek och toppfart på 240 km/h är inte snabbt. Men för ca 300k får man ju såklart en Boxster S utan problem.
ak
37
ako
M5 -99
Mitt val skulle lätt bli en lotus exide eller elise. Har allt utom komfort o praktisk.

Nästa bil jag utökar min bilpark med kommer bli just en sån :)

Mest sportbil för pengarna är dock trolitgvis M5E39 men det var ju inte frågan.

(sen finns ju även radical i gatutförande med mindre spojler o bakvinge...)
En 993 alternativt en Lotus Esprit, om du vill meka lite ibland ;)
Tr
17
Tripps
528i-99
Gör ett klassiskt val som håller i längden.En 911 Carrera 84-87,helst 87:an.Köp en svensksåld, lågmilad och fin originalbil.Ingen vinge eller ful turbobreddning.Gärna silvermetallic.Med svart helskinn.

Blir inte bättre än så.Lätt,krispig,explosiv motorkaraktär med ett metalliskt ylande motorljud från en maskin som vunnit fler race en de flesta.Oslagbar kvalitet genomgående.Kör man försiktigt med insikten om att det rör sig om en 20 år gammal "veteranbil" så är den i princip skottsäker.

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
jag hade kikat på 996 C2, M3 E46 alt corvette c6....
Om du har tid, så leta efter en M3 E30 Sport Evolution!

Detta fordon innefattar ren racehistoria ...samt fyra sittplatser :-)

Homologiseringsbil med 238 hk på 1200kg som tillsammans med orginal diffbroms ger ett förhållande som fungerar på banträffar än idag.

Samtliga tidigare nämnda bilar (911, vette, M3/M5, S2k) har alla sin charm, och är nog säkra kort i sig, men jag önskade bara meddela min tanke.

Hälsning
/j
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Men det spårar ur. Läs hans kravspec. Bilen ska stå utomhus på gatan året runt. Vem köper en veteranbil i orginalskick för det?

M5 liksom M3 är ingen sportbil utan fabrikshottade standardbilar med karosser som försvinner bland mängden på gatorna. En sportbil kan aldrig ha 4 dörrar eller ett stort blaffigt baksäte enligt mig.

996 eller Z3 M coupe säger jag fortfarande.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Z4 M coupe menade jag...

molle
Importera en CL 55 AMG från USA, kanske inte supersportig, men 500hk/700NM. Två dörrars är det iallafall och rakt fram drar den ifrån de flesta sportbilar. Säkerligen även en bra husvagnsdragare...:) Se länken nedan:

Länk

Funkar den inte sök på cl 55 på mobile.de

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Många intressanta förslag! Jag önskar jag hade ett garage, bilen kommer som sagt att stå utanför lägenheten i ur och skur samt även på VINTERN!!! Om jag inte hittar nått garage som går att hyra i närheten.

Det gör att jag inte riktigt kan bestämma mig. Nog för att vintern är mild i Göteborg, men att ha en Porsche (cab eller inte cab) stående ute året runt känns inte bra, hur löser jag detta? På nått sätt känns det mindre illa att ha en M3:a ute än en Porsche, men det är väl troligen mest en känsla och inte logik. Annars kan man ju vänta tills man har hus, men då kommer jag inte att ha råd med bilen istället. Nä, det är nu det är läge.

Hur gör ni som bor i lägenhet?

Var får man tag i en Z4 M coupe för 300k?
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
coldhex, kolla din powerpost!

ps, jag har även dubbla låsbultar / hjul vilket är bra om den ska stå ute.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.