AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.319

Vilken sportbil ska jag köpa för <300kkr?

Sida 1 av 3
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Hej alla sportbilsentusiaster!

Jag har precis sålt min 330i efter 1.5 års ägande. Mycket rolig bil, men som dock aldrig kändes riktigt komplett. Har egentligen från första stund ångrat köpet lite smått och frekvent tittat på M-forumet istället. Efter mycket vånda och med tanke på den rådande kalla bilmarknaden så tog jag modet och la ut bilen på försäljning till slut. Och till min förvåning ringde folk och bilen blev såld hyfsat snabbt till ett hyfsat pris. Troligen mycket beroende på det fina skicket.

Nu så står jag alltså här utan bil, vilket är ganska bekymmersfritt och skönt, men det går inte många timmar innan jag letar bilar på blocket, mestadels M3:or som för mig väldigt länge varit en drömbil.

MEN...jag har börjat fundera...är detta verkligen den enda bilen för mig? Kanske är jag trångsynt? Nu när jag har chansen kanske jag ska öppna ögonen lite mer. Detta är ju ett BMW-forum så jag kanske inte ska förvänta mig några tips på anda märken. Eller? Hur är det med objektiviteten?

Jag skulle vilja ha lite tips på bilar ni skulle kunna tänka er om ni hade följande kriterier:
- Prestandan ska vara maximal. 0-100 runt 5s.
- Bilen ska vara snygg
- Helst en modell som är känd för kvalitet (tex. M5:an känns tveksam)
- Ingen cab, parkerar på gatan och vill inte ha regn i bilen.
- Bilen kan i princip vara hur opraktisk som helst, 2 sits funkar. bara sambon får rum och hon är slank :-)
- Pris max: 300,000 kr.

Nå vad skulle ni välja för bil?

Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Satsa på en M3 E46. Sååå kul e den :)

// M.V.H. Daniel
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Du ska inte dra alla M5or över en kant...alla e inte lik..då har du inte sett min:)
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Honda S2000 med hardtop och kompressor. :)
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Vore nog svårt att kunna hitta en mer praktisk bil än M3an. Visserligen bara 2 dörrar.. men bra med baksäte, gott om plats i bagaget och fin prestanda :)

Nu skrev ju du att det praktiska inte spelade någon roll alls.. du kanske ska titta lite åt Porsche Boxster?

// M.V.H. Daniel
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

M3E46 är oxå lite av min drömbil...blir kanske en sådan om nåt år eller 2..ska ha en 06:a..sista årsmodellen..
Qu
97
Quakesk
Bmw m3 -96
Golf R32
Audi s3
Audi Rs4
Audi s4
Bmw m3, en e30 hade ju inte vart dumt :)
Bmw m5
Porsche nån sort.

Är väl några "sportbilar" jag skulle kunna titta lite efter.

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Porsche smäller helt klart högt, bara tanken att nån gång äga en porsche känns ju legendariskt. Problemet med Boxstern är dock just att det är en cab, jag inbillar mig att det kan bli problem om den står ute på gatan. Vattenläckage är väl det jag tänker på närmast.

Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Lotus Elise

/N
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Såg just Elise:n på blocket, men det kändes lite väl mycket som en leksaksbil, måhända att jag vill ha en leksak, men där gick nog gränsen.

Jag får nog lägga till ett kriterie till: motor, gärna inte en liten symaskin, det ska helst mullra lite också.

Köp en Corvette C5 och du får garanterat roligast för pengarna om du gillar Amerikanska V8:or vill säga. För 300.000 kr får du en av de senare modellerna. Jag o tjejen provade en Porsche Boxster en helg men den är alldeles för "snäll" tycker jag. Jag har nu en C5:a som jag är mycket nöjd med.

Gjorde just som dej, sålde min BMW och köpte en roligare bil.

Conan999
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Utan att ha provkört så håller jag med om att Boxstern ser lite snäll ut. Japanska bilar känns lite fjantigt.

En titt på Corvetter på nätet gav mig ett omedelbart ha-begär!! Verkar vara C5 som gäller i så fall.

Både M3:an och Corvette i synnerhet känns grymt elak. Nackdelen är att jag kan absolut INGENTING om Corvette så risken finns ju att man åker på nån blåsning om jag inte läser på ordentligt. M3:an har jag ju surfat om i över ett år nu och har hyfsad kolla på vevstakslager utrustning och allt det där.

Hur är det att äga en Corvette jämfört med M3:an?

En cabriolet ska tåla att stå ute i regn och hålla tätt, annars är det något fel. Har själv ägt en av amerikanskt fabrikat i närmare tio år och det var aldrig några problem. Så jag tror en Porsche klarar det också.

Det är trots allt en härlig känsla att åka nedcabbat :) :) :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En Porsche boxster hamnar nog överst på listan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mr
23
Mr.Sosa
BMW M3 E46 SMG 2005
Maserati 3200 GT
Conan999
Coldhex: Kan varmt rekomendera Länk. Där kan du få mkt tips o hjälp om Corvette. Just C5:an kom 1997 men tycker du skall satsa på en -01 o framåt då det gjordes en hel del uppdateringar bla 5 hkr mer, bättre antispinn, mer ljudisolerat, andra fälgar mm. Jag satsade på en svart targa 01:a och har aldrig varit mer nöjd.

Jag har aldrig ägt en M3:a utan jag hade en 530 med V8. Jämför man försäkring så kostar Corvetten 192 kr/år mer. Skitbilligt för en sån bil. Corvetten drar mindre bensin under långkörning framförallt, ca: 0,8 l/mil. Måste säga att BMW:n sörplade i sej rätt bra. Om komforten finns inte mkt negativt heller att säga, sköna stolar plus skitskön vid långkörning. Stadstrafik ngt klumpig, låg o bred alltså.

Bara att höra av dej ifall du undrar något speciellt.

Conan999
Det är stor skillnad mellan en C5/C4 corvette och en M3 E46, skulle mycket hellre köpa en C4 än en C5 om man skulle välja corvetten och då mest för att jag tycker C5 känns mer plastig typ "japs" men tror du skulle gilla M3:an, bra att du har koll på dem också så blir det lite lättare att hitta "rätt" bil, boxtern tycker Jag är för "tjejig" och snäll.. Lycka till.

/Micke

Länk
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
M3 är ingen sportbil, det är en fabrikshottad 320 E46 för barnfamiljer, hundägare och annat. Ska bilen dessutom jämnt stå utomhus kan du inte ha en E46 för den rostar bort :)

Porsche är däremot en sportbil av rang. Men för de pengarna skulle jag nog hellre gått på en några år äldre 911/996 än en boxster som känns lite budgetkoncept.

Ska det var BMW blir det en Z4 M coupe. Länk

molle
M3:an är en perfekt allround-bil som går hyfsat men ingen sportbil, man åker lätt 4 i den och får med sig bra med packning. Kan man tänka sig Z3 eller Z4 funkar det väl med boxtern med, de är "tjejiga" och snälla och M-modellen går ju hyfsat bra.

/Micke

Länk
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Såhär på kvällskvisten efter några inlägg känns det som att:

Porsche är alltid en Porsche, kanske lite mer "tjejig", men det borde gå att åtgärda genom att skaffa sig en "S" eller 911/996 i lite äldre tappning.

M3: behöver egentligen inte säga så mkt, detta är och har varit min drömbil länge, länge. Minns fortfarande den där lunchen i Kungsbacka när en M3:a gled förbi på lågt varv med den där lätt metaliska sången. Jag bara rös i kroppen!

Corvette: Ett ord: Elakt!! Ett monster! Känns dock så okänt. Gillar V8:or men vet inte om jag nånsin kommer att kunna stå för att jag äger en Amerikansk bil. Man kanske kan göra ett undantag.

Japanska bilar: nej, tack!

Är du redan användare? Logga in i menyn.