AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.998

BBS/Split - varför så dyrt?

Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Hej,

Ursäkta en dum fråga, men vad är egentligen BBS/Split-fälgar, och varför är de så herrans dyra?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BBS är en tysk fälgtillverkare som gör fälgar av mycket hög kvalitet (dyrt). Splitfälg betyder att den är tillverkad i flera delar (två eller tre) som sedan skruvas ihop. Att tillverka en splitfälg är en omständig och tidskrävande process. Därav det höga priset.
Fördelen med en splitfälg utöver utseendet är hög styrka och låg vikt.

Mvh
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Då blev jag klokare, tack för hjälpen...
Begagnat så blir de inte dyra. Min bror sålde 17" BBS split med slitna däck, iövrigt bra skick för 4500:- inte dyrt.

önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde en fördel! Det går i vissa fall (åtminstone hos tillverkaren) att ändra bredd och offset genom att byta de olika delarna. Det gör att man har möjligheten att modulera med olika nav och olika hjulbanor = lätt att skapa många olika fälgkombinationer med olika egenskaper (bredd, olika centrum , offset mm).
Det blir lite av LEGO för tillverkaren: med få bitar kan han skapa många kombinationer.
Dessutom är det möjligt att byta ut skadade delar på fälgen.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För övrigt tyckte jag inte frågan var dum, då är det väl dummare att slänga sig med ett uttryck som man inte vet vad det innebär! Det gör nog rätt många avseende just splitfälgar.

Mvh
wa
30
wass
535 alpina -89
jag har en fråga!
Gär det att laga split fälgar som har blivit smällda?
Vet ni någon som gör det i sånt fall?
Vore tacksam för svar då brorsan smällde med sina bbs split 15" som satt på hans caddy.
Det är såna som sitter på alla vrålsänkta snygga golfar i tyskland.
Vore tacksam för svar då de är fruktansvärt snygga, fälgarna alltså!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns olika firmor som lagar fälgar, tag kontakt med dem. Fälgfixarna och Intera är två.

Länk
Länk

Jag har aldrig reparerat något hos dem så jag vet inte priser eller hur bra de gör jobben.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.