AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.164

Instrumenthus-knas med mätarna

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hej. Har en 5-serie alpina med detta problem:

varvräknaren fungerar ok, hastighetsmätaren fungerar men agerar sakta, tankmätaren går max upp till halv tank fast den är full och tämpmätaren går inte upp alls. Enligt BMW så kostar ett nytt kombiinstrument 19000kr men jag tycker att det borde kunna gå att lösa smidigare och billigare. Vad tror ni?
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Kostar ett nytt instrumenthus alltså --> 19 000 <-- kronor????? Sjukt!!!

Jag tycker du har 19 tusen anledningar att öppna upp instrumenthuset och kontrollera lödningar etc... Är du oerfaren av sånt själv finns det säkert någon i din bekantskapskrets som är duktig på att löda etc.

När jag körde E30 fick man ofta spöka med de där förbaskade SI-batterierna. När dom var slut, ofta efter vinteravställning och dylikt, så hade mätarna eget liv. Vet inte om det är samma på din Alpina? Årsmodell?

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
mm.. tänkte också på batterierna men har för mig att det inte finns något sådan på denna. Det är E39 karossen och årsmodellen är en 1999. Jag har funderat lite åt lödningarna och möjligtvis även jordningen med tanke på att mätarna fungerar om än inte med full kraft.
Finns inga batterier på kortet till E39. Helt riktigt bör lödningar kollas på instrumentets kort och speciellt i samband med anslutningskontakterna eller vid större/tyngre komponenter eller varma sådana, spänningsstabbar osv. Kolla även om det syns svullna elektrolyter (kondensatorer) på kortet och byt isf dessa.

FP
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
ok.. inte alltför allvarliga saker med andra ord låter det som. Ska försöka riva ut instrumenthuset imorgon och börja löda
Vet att audi haft problem med att mätarna inte går upp riktigt och ibland fastnar, kan vara folien till mätartavlorna som fransar upp sig nära axeln som visaren sitter på, kanske inte är lika på bmw men det kan ju vara värt att kolla.

/Micke

Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Kolla med de här ifall de kan laga ditt instrument. Länk

Jag har mailat lite med dem om att fixa min hastighetsmätare som bråkar, men inte fått tummen ur ännu att skicka dit mitt kombiinstrument. Det skulle kosta €60 att laga hastighetsmätaren och ca €150 för pixlarna samtidigt.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Har nu pillat ut och sönder instrumentet och det visar sig att förra ägaren tydligen haft det itu innan. JAg ser att det finns en del repor runt axeln till tempmätaren och när jag känner på den så verkar det som den vridits "ut led". Med andra ord behöver jag nog byta ut just denna. Kan man plocka en från en E36 eller E38?
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
E38 hade de första åren en lös dongel därbak som man kan flytta över till ett beggat instrumenthus, senare byggdes den in och då går det inte ta beggade längre utan måste köpas nytt och kodas in av BMW. Det krävs också förstås att din egen är av samma typ, så att dongeln är lös och går att spara till det "nya" huset. Nu kommer jag inte ihåg exakta årtal, men har för mig att det är 94-96 som är aktuellt isåfall, 97-01 och framåt är inbyggt.

Sen ifall ett hus från en tidig e38 passar i din 5-serie har jag ingen aning om, det får någon annan svara på.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
ok.. fick en lite fundering.. När jag plockat bort den transperanta plasten över mätartavlorna hur kommer jag sedan in i själva instrument-elektroniken?
Länk
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
...och du menar med länken nilez att jag ska rådfråga, skicka dit instrumenetet eller?
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
oh well... Nu har jag iallafall fått bort det svarta bakstycket i plast efter mycket pillande och meckande. Nu är min nästa fundering; är det någon som lyckats pilla bort visarna på ett relativt smärtsamt eller smärtfritt sätt. Jag är nämligen tvungen att byta ut "motorn" till tempmätaren och den måste jag skruva loss framifrån.
Det här är ett rätt delikat jobb... Jag har inte varit i just detta instrument men i lknande. Nålen brukar vara tryckt fast på axeln med god passning, alternativt är hylsan på nålen slitsad så att den kan expandera lite. En liten droppe lim eller låsvätska brukar användas.
Jag skulle testat att värma axeln lite med spetsen på en lödpenna och försöka dra visaren rakt ut. Till detta krävs ett par hävarmar av lämplig storlek, t.ex två små gafflar ur kökslådan..

FP
mr-bear: Jag var lite snabb och läste inte ditt sista inlägg innan jag postade, men hur som helst så har jag bara hört bra saker om Jige, om det skulle skita sig för dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.