AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.107

Vad kostar det att äga era e38 ?

Hej

Det lutar åt en e38 men är nyfiken på vad det kostar att äga.

Vad kostar försäkring, vart i landet bor ni och vilken omfattning har ni?
Skatt ?

Det jag oroar mej mest för är dyra reparationer så vilken modell är minst kostsam att reparera?

skriv gärna exempel på vad era reparatioener har kostat .

Mvh Martin
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
reparationer runt 5000:- per år , service och förebyggande underhåll runt 40 000:- per år , skatt är inte ens värt att räkna på - totalt försummbart.

Alla modeller är totalt supersvindyra att reparera om det är stora grejor , annars kan hobbymekaren göra väldigt mycket själv.

Försäkringen har för mig kostat mellabn 12.800:- och 15.900:- helår helförsäkring beroende på vilken sida om 30 sträcket man befinenr sig , men varierar kraftigt mellan olika bostadsorter.

Som jag ser det är E38 inte ens värt att väga med som alternativ om man börjar titta på ägandekostnader och vill hålla sin bil i bra skick , möjligtvis kanske om man har egen lokal/verkstad och kan göra allt själv - elektroniken inräknad.
Inflationen rusar och allt har blivit mycket dyrare bara de senaste 3 åren , testa att tanka en 750 med stora tanken full :-) 110 liter typ..... och det gasar man ju lätt upp på 1-2 dagar.
CK
269
CKamondi
740iA -95
Som sagt, skatten är försumbar. Jag har haft en del problem med min, men det har bara tagit sån jäkla tid pga min mekaniker (pappa!) har haft fullt upp med att bygga hus. Nu börjar det bli klart så nu ska vi riva växellådan och se om vi kan reparera den på något billigare sätt än att byta låda. Det tar inte många år innan man är uppe i bilens inköpspris i kostnader, bara att betala och se glad ut :).
Jag betalar ca 9000 i helförsäkring per år och ca 3000 i skatt. Att kunna meka en del själv är väl nästan ett måste om man ska ha en E38. Det bli ju inte direkt billigt om man ska lämna in den på BMW. Det går att hitta delar billigt på ebay. Ska man ha en E38 som bruksbil är väl 728 det billigaste även om det aldrig blir direkt billigt. Men det är väl inte därför man köper en E38, det kostar ju lite mer att åka första klass.
även jag kan väll skriva under på att det är ganska dyrt att äga.
Reparationerna i sig är väll egentligen itne mycket dyrare än på en volvo eller dyl. men man blir ju mer eller mindre tvungen att hålla bilen i bra skick
alltså, har man en gammal v70 eller så gör det inget att det kommer lite rost här och där eller om något mindre är trasigt medan med 7an så vill man fixa det oavsett vad det kostar... därför blir det svindyrt.
en reparation på 5 000 anser jag som billig :) om det nu säger något
alain
Min 750 E38 96a:
Service 1... 6000:-, man behöver inte göra den så ofta som en vanligt bil.
Helförsäkring i göteborg: 9500:-
Reparation kostnad under mina 3 år: 2st kränkarmar 500:- (byt själv)
Olje och oljefilter efter service 1.. 700:-, byt själv.
110l bensin är på E32, och 90l på E38
körde 560 mil fram och tillbaka till Frankrike och hade en snitt på 1,2l per mil och jag hade inget rå ägg under gaspedalen.
Om du är rädd för kosnader över en 750, kan du testa först med en 740 som blir biligare och ändå trevligt att leka med, det finns till salu för billig peng.

Wadel skrev:
reparation kostnad 5000:- per år?
Underhåll: 40.000 per år? vad inräknar du i det?
Jag kan inte påstor att det är en billigt bil du har köpt
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Köper man en som är väl underhållen och har den som entusiastbil och inte använder den som vardagsbil är det inte särskilt dyrt. Jag kör med min på helgerna och det tycker jag är trevligt.

Nille Länk
tycker också 40000kr per år i underhåll + rep + skatt + försäkring... låter mycket dyrt.

man skulle i princip kunna köpa en annan e38 varje år istället för att underhålla den =)

----
Nu ska Mercan bort. ska skaffa en bmw igen!
Har du en e38 till mej?
alain
Mr_hope
Det finn trevliga 740 och 750 på power börsen för billig peng om det är det du vill har, finns också på blocket
Länk
Länk
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Alla bilar kostar mycket att äga. Det lilla extra du betalar för din bmw får du otroligt mycket extra i köruplevelse för. Det jag menar är att du får väldigt mycket för mellanskillnaden.

Nille Länk
tack för alla bra svar!

Jag kommer använda den till och från jobbet varje dag.
Största anledningen till bytet är att jag i dagsläget har manuell låda och har blivit så trött på att sitta i bilkö efter jobbet och slira på ettan i 15-20 minuter...

och så älskar jag ju när det finns mycket knappar och sånt så att det finns tv/navi är ju skojj!

----
Har du en e38 till mej?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det är stor skillnad på att hålla sin bil i skick så att den ger maximal körupplevelse eller att bara laga det som verkligen går sönder.

Är det inte värt att underhålla är det inte värt att åka , för en 7-serie är fortfarande dyr även om den är skruttig/halvtrasig och bjuder på en tråkig körupplevelse , de nödvändiga ofrånkomliga kostnaderna är ju likväl höga.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Kan du reparera en del själv blir det rätt ok driftskostnad, som det skrevs tidigare finns det mycket delar på Ebay.de till bra pris.

Men det är ju en bil som är full med teknik och efter 10 år kan ju precis vad som helst gå sönder! Så det är väl lite lotteri att köpa E38. Men tar man med inköpspris & värdeminskning i kalkylen så tror jag det blir väldigt svårt att hitta en bil som erbjuder samma komfort, känsla och ägarglädje!

Jag betalar ca 10 000 i halvförsäkring som 24-åring i Borås.
Bensinförbrukningen sen jag köpte bilen har legat på 1,2 i snitt, för mina tidigare Saabar m.m har det varit ca 1,0/mil i snitt. Så jag lägger gärna till lite extra för att åka som en kung :).

Mina bilar: Länk
Jo lite kan man ju reparera själv. enklare saker som bromsar och service och nått tag eller bussning.

men det jag oroar mej för är motor/växelåde haveri ...

----
Har du en e38 till mej?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Motorerna är nog ingen fara med.
Men automatlådorna är en svagare punkt! Rätt skötta så håller dessa bra verkar det som. Problemet är väl mest tidigare ägare som kanske inte skött den och/eller kört väldigt hårt...

Mina bilar: Länk
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Som så många gånger tidigare skrivet så kan reparationskostnaderna
vara allt i från nästan 0 till tiotusentals kronor per år. Det gäller att köpa
rätt exemplar. Personligen tror jag det lönar sig att köpa en bil med måttligt
miltal och betala lite extra för det än en billig bil som ändå blir dyrare att reparera än prisskillnaden.

På min 740ia har jag fått byta kylare och ett stag hittills kostnad totalt 10000 kr.

Jag har haft en 728ia som jag fick laga AC:n på och det kostade 7 000kr.
Och det var allt som krånglade på 3 år och 3500 mil.

Tidigare hade jag en 530i som jag köpte 7 år gammal med 6300 mil på mätaren. Det enda jag bytte på 3 år var 2 glödlampor och en trasig backkontakt, plus 2 bromsskivor.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag sjælv ær førvånad øver att en E38 740iL -99 inte ær dyrare att æga, tycker den jag har ær førvånansvært billigt att æga och køra hittils på det dryga år och ca 2500 mil jag kørt den. Bensinen ær væl den størsta utgiften trots førhållandenvis låg førbrukning.

Jag betalar 7395 kr før helførsækring helår.

Jag vill ha bilen i fullt fungerande friskt och fræscht skick, så jag kostar på den den service den ska ha, och køper delar och fixar till de små fel den har eller som uppstått.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
JO
4
JOWIL
740iA -96
Jag har klarat mig rätt hyggligt ekonomiskt med min bil. Bilförs helförs 6026 kr per helår och då den bara är inne 6 månader per år så 3013 kr. Service hos märkesverkstad (begränsad efter vad verkm o jag kommer överens om) i snitt 2500 kr på de åtta år jag haft bilen. Den går på i snitt 1,15 liter per mil räknat på de 9200 mil som jag kört den. Jag har stenkoll. Bilen är i nyskick ingen rost eller parkeringsskador.
Kostnader jag haft spiralfjädrar fram 3500 kr, rep växelgivare + svarvning av bromsskivor+ klossar 6854 kr. Köp av beg navi III -01 3200 SEK (ebay) köp av beg TVmodul -01 (ebay) 2500 SEK och ditsättn av dessa inkl kabelsats 2985 kr på märkesverkstad. Digitalbox 495 gratis inkoppl av kompis. Freisschaltung 550 SEK på ebay (den gamla typ I går ju via knapptryckning att ändra till visning under färd). Slutligen åkte jag på ett nytt originalbatteri för 1480 kr. Säg 5 kr per mil plus däck som jag senast köpte via ebay nya 17-tummare för 1100 kr per styck plus 150 kr per däck för påläggning o balansering.
Så länge inga dyrare delar går sönder så är det en rätt billig bil att äga! Min Chrysler Le Baron GTC Cab -89 har kostat mig 25 kr per mil i reparationer under ca 5000 mil... Bara turborenoverigen kostade 24000 kr. Med tummen mitt i handen är man hänvisad till verkstäder och internet.
Det finns de som röker upp 15000kr på ett år, då lägger jag hellre pengarna på ett intresse.

Nille Länk
Hur mkt blir den ungefärliga månadskostnaden för en 728?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.