|
|
|
|---|---|
|
Tjena ! Tänkte kolla om någon har nån ide´ angående den höga HC:n på min 520i-89:a. Jag har läst många av inläggen just om höga HC:n men har några frågor. Har haft den avställd en längre tid (flera år) efter sprucken topp,fixade bättre beg.topp som jag slipade ventilerna på...bytte ventiltätningar mm. Ny kamrem vid montering av toppen.Ventilerna är ställda. Bytte tändstift och tändkabel till cyl.6 eftersom den var sönder (den med givaren på). Bytte olja och filter en extra gång snart efter toppen var fixad. Nytt luftfilter. Har gjort rent mängdmassegivaren-/spjälllet.har bytit en del av gummislangarna på insugssidan.Inga läkage på insugssidan (testat med startgas), Har haft problem med ojämn tomgång efter att motorn blivit varm. Kollade med stroboskop så jag hade gnista på alla tändkablar....=OK. Besiktade bilen, fick endast för hög HC-halt...vid tomgång,(det är vid tomgång dom mäter på Bilprovningen). Alla andra avgasvärden var perfekta. Hade kört bilen riktigt varm på motorvägen ett tag innan jag åkte dit. Såg när han testade avgasvärdena och upptäckte att HC-värdet blev bra när man hade lite gas på...kanske 1000-1500 varv/m över tomgång. Då kommer frågan, kan det vara så att en spridare ligger och läcker för jag upptäckte att tänstiftet på cyl.2 var blött av bensin när jag bytte dom...alla andra var torra.?? Eftersom det är ojämn tomgång (vandrar upp o ner) så började jag att kolla tomgångsmotorn enligt Haynes verkstadsbok. Tar man bort kontakten på dito så skall varvtalet öka till ca.2000 varv/m...det gör den inte på min. Har spänningsmätit och det verkar vara ok. Har även försökt att göra rent den (efter tips) men ingen skillnad...kanske den inte fungerar som den ska ?? Tycker inte att det borde vara katalysator heller eftersom HC:n blir bra vid lite högre varv och jag skulle förmodligen inte kunna varva ur han på växlarna om den vore "igensatt". Hoppas någon kan bekräfta mina misstankar och ge mig mera råd/tips. Ps. En sak till, varvräknaren och vakummätaren kan rätt som det är ställa sig i "noll läge" ...ingen funktion och sedan plötsligt gå igång igen. Detta kan hända hela tiden jag kör...ena sekunden fungera sedan lägga av och sedan gå igång igen....riktigt irriterande. Förmodligen kan man kanske härleda detta till att bilen stått så länge utan att användas...oxid...kanske. Tack på förhand ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.