|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tycker bilen är riktigt tyst och skulle gärna vilja ha mer morr vid pådrag. Nytt sportsystem antar jag är det bästa men jag tänkte börja med sportluftfilter. Så nu frågar jag er om där är någon som kan rekommendera något bra filter och lösningar för lmm o.s.v MVH:Peter | |
|
Jag rekommenderar K&N. De kostar en slant men håller mycket hög kvalitet. För mesta insugsljud ska du välja ett sk. "open air" filter (tex K&N 57i) där man inte använder original filterbox. Det viktiga då är att se till att avskärma filtret ordentligt så det inte suger i sej varm luft. Den enkla lösningen är att köpa ett K&N panelfilter som passar i original filterbox. Låter mindre men är lika enkelt att montera som ett orginalfilter. Här ser du snabbt och enkelt vilka K&N filter som finns till din bil: Länk --------------- Going sideways. |
|
|
Jag går också i samma tankar som du och jag kikar lite på denna: Länk Tycker den ser snygg ut i motorrummet med metallöverdelen samt att den även använder original insugningsrör från fronten. På andra lösningar som jag har sett så blir detta plaströr bara kvar rakt ut i luften och det ser ju inte så snyggt ut. Men det som får mig att tvivla är att det inte är K&N utan aFe som jag aldrig hört talas om tidigare. Men dom kanske är bra? Man kan ju välja två olika sorters filter till denna. Antingen ett oljat filter, som inte är bra för LMM, men sen har dom också ett "dry" filter som verkar schysst. Ingen olja som åker in i LMM och för att göra rent det så är det bara att ta ut och knacka mot marken eller damsuga av det. Sen står det att det ökar effekten upp till 10hkr. =) haha. Men det får man nog ta med en stor skopa salt. Företaget ligger i USA, men jag provade att beställa kolfiberemblem här om veckan och i går låg paketet från FedEx på trappan utanför. Så det funkade helt OK. --------------------------------------------- Med BMW'n tar jag alltid en omväg =) |
|
|
Beställde det ja länkade till ovan idag! Så om 2-5 dagar kan jag ge en liten recension om det var värt 2.800:- eller inte =) Förmodligen inte! haha.. Men jag har haft öppet filter på alla mina tidigare bilar och jag saknar helt enkelt det sköna morret när man pressar ner plattan i botten. Det brukar dock leda till att man gasar mer och mer bara för att höra ljudet och det är ju inte så bra i dessa dyra bensin tider, men va fan.. It brings a smile on my face! --------------------------------------------- Med BMW'n tar jag alltid en omväg =) |
|
| Jag införskaffade mig KN open air och är ruskigt missnöjd - ville ha lite mer ljud men jag antar att anledningen till besvikelsen är att insuget är mkt större på z3:an... | |
|
Borde du inte få mer ljud om insuget är större??? --------------------------------------------- Med BMW'n tar jag alltid en omväg =) |
|
| Flaskhalsen i insuget är redan så pass stor att skillnaden inte blir särskilt stor... Hur det är på E46, vet jag inte... | |
| Jag kan fixa hem riktig avskærmning till alla 3 serie. Passar riktigt bra på e36 och e46 iaf. Har monterat och anvænt sjælv.. | |
|
Ååååå.. nu fanns den inte i lager heller så nu får jag vänta 7-10 dagar innnan dom kan skicka den från USA.. suck.. men men den som väntar på något gott. Tänkte förresten testa om man får någon effektökning av ett sportluftfilter när det väl kommer. Om man mäter 0-100 5 gånger före och efter monteringen och räknar fram ett medelvärde borde man ju se om det gav något. Eller ska man mäta 80-120, 100-150? Spelar ingen roll kanske? Men när man mäter 0-100 kan ju olika hjulspinn i början ställa till det.. Aja.. vi får se. Dom lovar ju +10hp :) --------------------------------------------- Med BMW'n tar jag alltid en omväg =) |
|
|
Nu så har jag fått hem och monterat den jag länkade till. Nämligen: Länk Måste säga att jag är impad av kvaliten och passformen. Allt passade utan problem och filtret var hur stort som helst =O Sitter en kåpa över filtret med en snygg logga på som lyfter utseendet i motorrummet. Låter inget vid vanlig körning men när man drar på så hör man motorns vrål.. helt underbart hehe.. Och det känns faktskt som om bilen varvar upp snabbare och går lite piggare. Även om det kan vara lite placebo effekt kanske. Tog varianten som inte hade olja på filtret villket verkar helt ok. Kan varmt rekomendera aFe med andra ord som ett "ordentligt" sportluftfilter... Kan ta en bild på hur det ser ut om någon är intresserad...? --------------------------------------------- Med BMW'n tar jag alltid en omväg =) |
|
STi |
"VoidMain" Maila gärna över någon bild till mig. STi_325im@hotmail.com Tack på förhand |
| Har laggt upp en bild i mitt galleri om någon vill se hur det blev.. | |
|
Hur mycket mer låter det med ett öppet filter på en 330 egentligen? Jag vill ju gärna ha ett morrande ljud vid gaspådrag på lägre varv. Var det smidigt att beställa från EAS? //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Alltså i ärlighetens namn.....hur mycket varmluft slipper man med s.k. "avskärmning"? Luften tas väl ändå från motorrummet där temperaturen är jättehög även om man skärmar av från själva motorblocket? Ska man ha effektivt luftintag, måste det rimligen ske med luft utanför bilen. Kan också säga att jag köpte ett K&N insatsfilter för några veckor sedan, och det hörs ingen större skillnad jämfört med originalfilter. Möjligen lite mer morrande om man lyssnar noga. |
|
|
330-mike: Jag skulle nog säga att du slipper en hel del varmluft om du skärmar av bra och sedan för in luften från original luftintag in i avskärmingen. Då får du ju in ny kall luft hela tiden, samtidigt som varm luft är avskärmad. Men det blir ju ändå inte lika bra som att behålla original filterbox. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Lecar - Ja, om man drar in originalluftflödet i avskärmningen ger det ju bättre effekt än rena motorrummet, men många avskärmningar är ju bara en skärmvägg utan koppling till insuget i fronten där originalboxen får sin luft. |
|
|
330-mike: Okej, det var så du menade.. En sådan avskärmning låter inte speciellt bra. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Jag köpte ett insatts filter till min m3 e36 från k&n. Och det filtret har jag inte mycket positivt att säga om, det enda skulle väl vara att det blev en aning mer morr, men bilen blev slöare och slöare med tiden. Visade sig att oljan som satt i filtret satte sig på sensorn i lmm och till slut pajja den. Kostade mig 3100:- så jag funderar på att skicka räkningen till k&n. Satte dit orginalfiltret och en ny lmm och bilen gick som ett skott efter det! Men i övrigt, Lycka till med era öppna filter. |
|
| effektmässigt kan du garanterat inte få nån positiv skillnad..snarare tvärtom. då det aldrig blir samma rena o kalla luft som en original konstruerad box. en sugmotor sugr den luft den behöver. kan inte göra av med mer luft o soppa än den kan förbränna eller göra sig av med. så enkelt är det. sen att det vrålar med kan man ju tro att det går bättre. ska man ändå hålla på o ändra å dona, köp ett insatsfilter. men hade de där öppna trattar varit så bra hade de nog redan suttit i m bilar. porchar, ferraris m.m. men vilka pengakossor det är de där öppna filtrena ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.