AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.385

Rengör ni insidan av fälgarna?

Tog idag och köpte en bra stålborste och rengjorde naven där fälgarna ligger emot (vilket jag aldrig har gjort innan..) Får se om det blir någon skildnad på vägen till flygplatsen imorgon när semestern börjar.

Men frågan är... Rengör ni insidan av era fälgar? Tyckte det var extremt mycket skit på mina fälgar... Kör med svarta org alufälgar (stål-look) till e39an och det kanske såg ut som mer skit än vad det var...

Är det dumt att rengöra där nu när jag har balanserat fälgarna med all skit på? Kan det bli obalans igen?

Nåt bra sätt att rengöra? Bara vanlig avfettning och högtryck eller?
Jag brukar rengöra insidan av fälgarna det ser mycket bättre ut.
Jag använder BMWs fälgrengöring.
Sommarfälgarna rengör jag på insidan vid varje tvätt av bilen.

På vintern har jag plåtfälgar som du, och de rengör jag bara på insidan på våren när jag tar av dem.

Du skulle nog ha rengjort fälgarna innan du balanserade. Visst kan det bli skillnad om du tvättar dem, men det kan det ju bli om du kör i en grop och skiten på halva fälgen ramlar av.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
m_johan84: Du menar väl anliggningsytan mot navet, inte fälgern i sig som andra verkar tro?

Jag gör rent den på alufälgar (har iofs enbart det), brukar använda en spackelspade och "hyvla" bort skiten.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Det är ganska otroligt att anliggningsytan skulle kunna bygga upp så mycket material, dessutom nära hjulets centrum, att det skulle påverka balanseringen.
På fälgarna i sig däremot, ute i periferin, kan lätt en lerklump lägga sig som väger lika mycket som en balanseringsvikt, eller mera.

FP
När jag var på däckverkstan sist kom det in en tjej med en Volvo V70 som hade problem med vibrationer i bakvagnen

Volvo-verkstan skickade henne till däckverkstan för att få däcken balanserade

När dom lyfte av bak-däcken låg det runt 1 cm tjock lera inne i fälgarna (vinterdäck) som dom spolade bort med högtryck. Sedan var vibrationsproblemet borta

Dessutom upptäckte dom att båda bromsarna bak var helt fastrostade kolvar på och båda bromsskivorna var helt rostiga och gud vet hur länge hon kört utan fungerande bromsar bak

Jag tvätar så ofta jag kan fälgarna på insidan

På vintern brukar jag köra in på OK och hissa upp bilen, spruta högtryck under bilen och in i fälgarna fram och bak innifrån och försöka rotera dom så jag kommer åt hela varvet och inte missar en bit.
folke, nja det är väl inte massan som skapar vibrationsproblem. Det måste väl vara att hjulet hamnar snett på navet och blir väl lika med att det är skevt.
De svarta alufälgarna har en begränsad anläggningyta under varje bult, till skillnad mot helgjutna eller smidda fälgar som har en större plan ytan. Trycket under varje bult blir ordentligt högt, tvivlar på att man stänger inne nån skit där vid monteringen. Men det är givetvis aldrig fel med rena ytor på fälgarna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.