|
|
|
|---|---|
| vad betyder inspektion 1 o inspektion 2? E d service intervalerna? i sånna fall vad e d man kollar eller byter vid båda inspektionerna. På sennare årsmådeler e d datorn i bilen som talar om när d e dax för insp.? | |
|
Antar att du inte haft BMW så länge eftersom detta gällt alla BMW sedan 70-talet :-) Serviceindikatorn talar om vilken service det är dags att utföra. Beroende på körstil brukar det handla omkring 1000 mil mellan dessa. Varannagång görs s.k. oljeservice (byte av olja + oljefilter i motorn) Nästa gång är det Inspection 1 vilket innebär förutom oljeservice en massa kontrollpunkter, smörjning, bromsvätskebyte, luftfilter, tändstift o.s.v. Inspection2 är samma som Inspection 1 men med ytterliggare några moment. Prisexempel hos BMW för min 740 E32 som jag ägt många år. Priserna kan variera beroende på utrustningsnivån och stor-/småstad. Oljeservice: c:a 1300:- Inspection 1 5000 - 6000:- Inspection 2 6000 - 7000:- 750 är dyrare. inspection 2 på 750 E38 går på c:a 10000:- mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
| varför jag undrar, det är för att jag läser mycket om det här på forumet men aldrig fatad vad det är. jag tittar på dom gröna felten i indikatorn o när det blir en grön kvar då byter jag oljan o filtret, väntar aldrig på att det ska bli gult så att säga! plus att jag har aldrig sett någon medelande i indikatorn heller om vilken srv. är det dax o göra. altså ska man vänta tills alla gröna felt ska slåkna innan indikatorn medelar om vilken insp. som gäler snart eller? | |
|
När den gula tänds så tänds även ett textfält med antingen Oelservice eller Inspection beroende på vad som är på tur att göra. Eftersom du byter olja när 1 grön diod återstår så ser du aldrig textfältet. Antar att du 0-ställer indikatorn efter oljebytet eftersom du aldrig sett texten? mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.