|
|
|
|---|---|
|
Tjena, jag bytte vattenpump på min 318is E36 och efter det har kylarfläkten börjat låta. Det är inga missljud eller så men man hör knappt motorn...bara ett stort blås ljud från kylar fläkten. Den låter ungefär som en Volvo 740 kan man säga :P Jag måste satt fläkten åt rätt håll för att åt andra hållet går inte att sätta den för då slår den i slangar och något hjul mm. Även som man vänder på den hamnar väl vinkeln på fläktbladen samma, och den blåser på motorn, ska den inte blåsa på kylaren? /Jonathan | |
| Lagret i viskokopplingen håller nog på att ge upp, byt innan den nya vattepumpen oxå förstörs eller remen hoppar av. | |
| Men de är inget rassel ljud asså, bara ljudet från blåset från fläkten. Tar man av fläkten så försvinner ljudet. Är viskokopplingen den fläkten sitter på eller? För ja va inne på en motorrenoverings firma me den å dom sa att de va bra motstånd å sånt i den. | |
| Kör lite och kolla om viskokopplingen blir väldigt varm, den blir givetvis i vanliga fall varm av luften från kylaren, men när lagret är dåligt så kan det utan att det känns som nått fel, alstra änu mera värme som gör att viskon griper in hela tiden. | |
| Aha okey, för fläkten snurrar hela tiden, även om bilen är kall, ska det vara så? | |
| Jag har kört men jag känner inte att koplingen bli särskilt varm. Men kylarfläkten snurrar hela tiden, även när bilen är kall. Och den blåser på motorn och inte på kylaren. Ska de vara så? | |
|
Ja fläkten ska suga genom kylet, in i motorrummet, annars får den ju mottryck av fartvinden.. Men det låter som att lagret skurit i din viskokoppling och därför snurrar med hela tiden.. Du borde kunna känna ifall du har något litet glapp i kopplingen, för på en bil med ett par tusenmil så lär det finnas ett ynka litet kännbart glapp. Är det däremot tvärstumt så har det antagligen skurit, och är läge att byta fläktkoppling. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Alldeles stilla står den inte ens med kall motor, utan den snurrar med även då. När den blir varm går den dock i ännu kraftigare ingrepp och piskar på ännu mer. Allt i din beskrivning låter helt normalt! Självklart suger fläkten luft igenom kylaren (eller "blåser på motorn"). Annars skulle den ju behöva övervinna hela fartvinden för att få igenom nån luft! Inte så praktiskt. Om du märker mer fläktljud än förut skulle jag börja med att kolla så att plastsargen på kylaren är riktigt monterad! Där kan det bli skumma ljud om något sitter fel så att luften dras fel väg... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.