AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.195

Ena lamdan var felet med min M3. inte vanosen.

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej alla. Har nu varit och hämtat pärlan i skövde på bmw. Har nu fixat bussningen i diffklumpen plus bullten. Har även felsökt både motor och vanos. Jag som va 100% säker på att det var vanosen som började ge upp, men inte då. Visade sig att lamdan för 4,5,6 cylindrar var helt trasig. Så nu vet jag att vanosen inte felar. Faan va skönt att äntligen få ett slut på all spekulation om vanos och annat. När jag körde hem idag från bmw tyckte jag den va rätt pigg trots allt. Kan bara tänka mig hur den kommer gå med en ny lamda. Borde välpåverka effekten rätt mycket trots allt? Eller? Vore roligt om någon med samma fel kan berätta om de märkte stor skillnad när de bytt. För jag har kört med detta rätt länge nu så nu är jag fruktansvärt sugen på att känna hur en frisk m3:a ska gå :) Tacksam för svar! Mvh
Vad skönt! :)

Vad hade du för sympton när lambdan va trasig? Ryckig gång osv? Hur mycket kostar en ny? Hur tar man reda på om lambdan är dålig?

Många frågor :D
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Gallardo"

Hej! Jag har tyckt att bilen varit slöare på låga varv framförallt plus att bilen ryckt rätt mycket i ca 3 min när bilen är kall. Lamdan kostade 1800:-. Och det är den som sköter 4.5.6:ans cyliindrar. Den anda lamdan är dyrare vet jag. Ca 2000:-. Ja om du tycker den känns slö på lågvarv (1000-3000rpm) , luktar pensin när du stänger av bilen och öppnar dörren när du ska gå ut. Ja du kan mäta upp dem vet jag. Men iom att jag är helkass på elektronik så lämnade jag in den på bmw och gjorde ett diagnostest. Det kostar 900:- för både motor och vanos. Hoppas jag inte missa nån fråga. Mvh
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
när lambdan var dålig på alpinan så var det lixom som motorn tvekade/andades på höga varv..inte ville ge fullt ut lixom. riktigt irreterande.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Aqilla"

Så du menar att den va trött på både låga och höga varv? Jag märker ju inte att den är sönder om man åker och mys kör. Mest när man drar på så att säga. Inte det där rätta klippet på varken låga eller höga varv. Men visst drar den en aning men det känns som sagt att det fattas endel effekt.
Va det så som jag förklara typ? Mvh
pg_ice
lambda regeringen kopplas väl bort vid fullgas? så där kommer du inte att märka nån skillnad
pg_ice
regeringen=regleringen
pg_ice
hur går det med DynoTest Fritte?
du har ju spekulerat i snart ett halvår hur många HP du har tappat ;)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"pg_ice"

Ja det är bara att rulla in den,bara att dem aldrig hör av sig..
Får se hur den känns med ny lamda ;)
Då blir det åka av. Mvh
pg_ice
som jag sa så kopplas lamda regleringen ur vid fullgas
styrsystemet matar på max och "skiter" i Lambda värderna.
så fler HP vid fullgas får du inte med ny lambda.

den enda skillnaden du kommer att märka med ny lambda är vid halvgas och tomgång.
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
jag tyckte iaf min gick bra på låga varv. riktigt bra mos där. fast de är det ju i alpinorna. m3orna har lite annan effektkurva. men hur som tyckte jag den tvekade lixom när man kom över 4000 varv o man hade plattan i mattan. den lixom tappade varv nästan för att sedan återhämta sig o ge fullt.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Jag har för mig du skrev förrut att Vanos kom upp som felande länken, då du gjorde ett diagnos test inne på BMW? Trots detta va de ena lambdan som felade, minns jag rätt? BMW's felkoder är konstiga isåfall..

/Casy
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Casy"

Nej riktigt så va det inte. Lämnade in bilen för felsökning för jag tyckte den va slö och liksom tveka mellan 2000-3000rpm. Då visade det sig att vanos felade. Gjorde bara vanos felsökning då. Sen åkte jag hem och bytte o-ringarna och en magnetventil som hade en skadad kabel. Tyckte den gick lite bättre efter det. Sen va det dags för besiktning och fick höga avgasvärden. Tänkte direkt att det trots allt var vanos som va felet. Körde därför in den för felsökning men då även motorfelsökning. Visade inga somhelst fel på vanos men en lamda va kass. Besiktigade bilen efter detta och fick kanon värden. Lamdan gjorde garanterat att avgas värdena blev bra men att vanosen inte felade andra felsökningen berodde garanterat på att jag bytte de slitna o-ringarna plus satte dit en bra magnetventil. Hoppas du fått svaren du ville ha. Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.