|
|
|
|---|---|
| Har nytt köpt en -98 523 touring och det sitter radio i den och vill gärna få in en cd. Har sökt men hittar ingen bra förklaring hur detta går till. Byter jag hela radiodelen mot en cd eller hur går jag tillväga. Det finns då inga sladdar i vänster bak så som några har skrivit om här. Jag kan nöja mig med en enkel cd. vet inte heller om jag har buisniess eller revers radio.. ? Nån som kan reda ut begreppen lite så jag kan använda cd i stället för endast radion som i dag.... | |
|
Reverse betyder att du måste byta hela enheten inkl displayer. Har du Business kan du sätta ditt växlare i bagaget. Alternativt byta bandaren mot enkel CD. Då kan du behålla befintlig display. Har det inte suttit växlare i bilen är chansen med fördragna kablar liten utan då får du dra nya. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Tack för svar... Såg i dag att det står business bredvid hålet där man stoppar i kassetbandet. Det torde väl betyda att det är en business ?? Jag har inga sladdar i bagaget heller... Men om jag har en business så som det står kan jag alltså köpa en cd-panel och montera rakt av ? Sladdar och multifunktionsratten kommer att fungera ?? Vilka årsmodeller kan jag köpa ifrån ? |
|
|
nej nej nej connects2.com så hittar du växlar adaptrar så du kan köra t.ex en Sony växlare ( m MP3) eller ett "aux-in" för I-pod el liknande Finns en massa gammla trådar i ämnet som utvcklar det ingående sök tex på "E39 AND CD" så kan du läsa länge... Lycka till Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Så funkar allt som orginal med multiratt, GAL etc etc som ser snyggt ut för det gör INTE en valig std DIN radio i ram för då måste luckan bort.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
BMW540, jag utgår från att du hela tiden syftar på original-CD och då är svaret ja. Det passar rakt av. Ev kan du behöva någon kabel som finns på BMW för överkomliga pengar. (Beroende på om du har MID eller inte) Det finns två typer och brytpunkten ligger 09/00. Det som skiljer är anslutningskontakten. Sedan finns det olika utföranden genom åren, men de passar bara du håller dig på rätt sida om 09/00. För CD-växlare finns många olika monteringssatser men jag antar att det är kablarna som skiljer beroende på vilken utrustning du skall koppla växlaren mot. Jag har dock ingen egen erfarenhet av sådan montering. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
ja det är original cd jag vill ha i stället för den radion som sitter i nu. Men hur vet jag om jag har MID ?? Det kanske spelar mindre roll om en kabel i mellan inte kostar så mkt... Jag borde alltså kunna köpa en original cd från säg en -98 eller -99 så passar det direkt ? Nästa dumma fråga... är bildelsbasen stället där jag ska leta en beggad cd spelare ? |
|
|
Det verkar som du har en business stereo med öppningsbar lucka högst upp osv, ingen naviskärm osv? Då byter du stereon med kasettspelare som sitter bakom luckan mot en motsvarande med CD. Detta innefattar radio och förstärkare osv. Det som många tror är stereon med radio ett steg ner under luckan är MID-panelen, dvs manövrering för stereo, ev. telefon, färddator, klocka, p-värmare osv. FP |
|
|
ja men det är väl hela paketet jag måste byta och inte endast det som sitter under luckan ?? Det ser ju ut som om att det hela sitter ihop... dvs kassettdelen och panelen nedanför där man höjer volymen osv... Vad jag kan se så är detta ett helt paket och att det är hela detta som jag ska byta mot motsvarande fast med cd ? |
|
|
Business är tvådelad, även om det inte ser så ut, och du byter endast överdelen bakom luckan. //Mats |
|
|
Hello! Jag har precis samma problem. Vill byta kasset däcket mot CD spelaren. Går det alltså bara att ta ut kassetspelaren (övre delen) och byta denna mot en CD spelare. Jag kan alltså behålla hela nedre delen där radion mm sitter. Nästa fråga. Reglagen för bas/treble mm sitter ju på kasset däcket. Hur skall jag kuna reglera bas/treble sedan om jag sätter en cd spelare där istället? Mvh Daniel |
|
|
Läs gärna bakåt i trådarna. Det är inte radion osv som sitter under spelaren. Allt sitter däruppe, radio, förstärkare, CD eller kasett, dvs huvudenheten. Det som visar siffror osv är manöverpanelen (MID), data mellan denna och huvudenheten går på en databuss. Tonkontrollerna sitter även på CD-spelaren när man har en sådan istf kasett. Sen finns det andra modeller t.ex Professional istf Business som har tonkontrollerna via menyer nere på MID, men huvudenheten sitter fortfarande där uppe. FP |
|
|
Kolla på tyska ebay, där brukar det finnas begagnade orginal CD spelare för e39 modellen för inte allt för mycket pengar. www.ebay.de Om du inte kan tyska kan du använda google eller altavistas babelfish översättningsverktyg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.