|
|
|
|---|---|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Min 740 hugger en liten liten aning när växlarna läggs i - inte under färd, bara vid start och back. Mednas min 750 E38 märker man ingenting alls på. Är det olika lådor på dessa, har steptronic på båda och tycker de borde uppföra sig likadant då? De har gått nästintill exakt lika långt, skumt nog. Vad kostar oljebyte i automaten på BMW? Som jag förstod det bytas endast 1/3 eller hur fungerar det? Tack. |
|
Uppskattningsvis hälften av oljan blir bytt vid ett normalt byte. Det är en timmas jobb om inte filtret i lådan skall bytas , då lite mer jobb. Oljan kostar 3256:- kr + moms för en 20 liters dunk , och ungefär 3 - 4 liter går det åt vid ett byte i runda slängar , du kan köpa enstaka litrar hos BMW , iaf. här i stan. Filtret i lådan kostar några hundringar och det kan man ju byta när man endå är igång , ibland ser de riktigt smutsiga ut redan efter 20 000 mil. Jag bytte på min 728 vid 28 000 mil och de litrarna jag tappade ut såg så fräscha ut att jag inte kände något behov av att göra ytterliggare delbyten , även filtret i lådan såg fräscht ut, däremot själva oljetråget hade lite stenskott och rost på utsidan så där satte jag dit ett nytt lackat med värmefärg. Det finns folk som kan dethär med automatlådor lite bättre och de byter med motorn igång så att man får ut mycket mer gammal olja sammtidigt som man pumpar i ny olja , men det var i n get jag förtdjupade mig i , finns säkert folk här som kan berätta i detalj hur du byter all olja i ett svep. |
|
|
Tidiga E38 740 hade 5HP-30, nån gång runt -96 fick 740 en annan svagare låda tyvärr. molle325 vet mer. Mvh |
|
|
5HP24 i 740 from 97 och 5HP30 i alla 750. Skillnad mellan varm och kall? Vanliga orsaker: oljan inte på topp, annan olja än original, tryckreglering, tryckkolv eller solenoid som tvekar lite, tryckläckage, skadad eller kärvande ackumulator/dämpare, för hög tomgång... Man måste felsöka för att se vilket: Börja med att kolla oljekvaliteten och nivån, om ok kan åk till en lådverkstad som kan gå på med tryckmätning och koll av tryckregleringens komponenter osv molle |
|
|
Är bara intresserad... Menar du att han bör göra detta pga ett litet ryck vid start? i förebyggande syfte förmodar jag då eller? |
|
|
Oljekvalitet och nivå kollar man förhoppningsvis regelbundet? För höga tryck ska man vara försiktig med. Kan spräcka kopplingshus = dyrt. Åker man till en lådrenoverare kan han snabbt säga om huggandet är tillräckligt litet för att ignoreras eller inte. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.