|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nyligen köpt in en 530 01 som då har navin men uten dsp ljud! Trodde att det var standart när man hade navi! Hade ju det på min förra e39. Hur får jag bättre ljud nu då i stereon? Kan man eftermontera dsp förstärkare? Krånligt? andra tips? Vill ju in ta bort 16:9 navigationen! Och så finns det ingen baslåda som fanns med i dsp! Går det i såfall koppla in en sådan typ orginal baslåda? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet | |
|
måste ju vara de ultimata,att just inte ha dsp :) skit enligt mig,låter riktigt räligt. allt beror på hur mycket pengar du är villig att lägga. för 10 k kommer du får en skit fin aläggning som spelar högt o snyggt. satsa på ett bra framsystem o ett ex beg 5 kanals steg. in med en bas någonstans,satsa på något som är lättdrivet men som ändå ger något mer änn vad fram+baksystem gör. Ev så kopplar du enbart in en baslåda av nått slag,kombi/sedan du har? till en början för att se hur de ter sig i din bil. Länk lite tips ifall du ska börja bråka med högtalarbyten o sånnt. |
|
|
men hur kopplar man steget mot navin? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
glömde en sak till. När jag köper nya högtalare fram hur vet jag då att dessa är bättre en dom som sitter i? inte kul när man skulle klanta sig och sätta dit sämre högtalare! Och på hur många watt ska dessa vara på? Ska man koppla på direkt på 5 kanals steget eller till det gamla kablarna som går till navin? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
navi eller inte,de funkar inte så. Du kopplar på dig på bilens befintliga högtalare,dvs tar signal ex från bakhögtalarna om dessa har fulltregister. Ansluter en hög-lågnivå omvandlare o drar ner lågnivå till steget. steget kopplas med +-/remote ifrån steget drar du nya högtalar kablar fram till dörrarna o bak i bilen. Antal watt är inget du ska stirra dig blind på,satsa däremot på kännda märken,MDS är ett märke du inte ska kolla på! Låter de för avancerat börjar du med att byta ut org högtalarna precis som på länken jag skickade för att se hur stor skillnaden blir. Lägg nån tusing på ett kännt framsystem,bör bli bra mycket bättre änn de högtalarna som sitter där idag. Vet inte var högtalarna i touringen sitter så där kan jag inte svara på vad du ska välja,lite dyrare koaxer funkar bra för de som är placerade bak o är lätta att koppla in. För att sedan få bas så köper du en hygglig bas,ett mono steg o kopplar sedan in dig via en signal källa i bilen. hög-lågnivå om nu inte lågnivå finns att få på annat sätt? |
|
|
ok. Ska se om jag fattar rätt! Måste köpa först en omvandlare från hög till lågnivå och sedan 5 kanals steg och nya högtalare. Hur ser jag om jag har full register i nån av högtalarna? Tar signalen från där jag har full register och drar den till omvandlaren och sedan vidare till steget! Från steget till högtalarna och basen! Men om jag skulle vilja bara byta till nya högtalare, hur mycket bättre blir ljudet med bara nya högtalare? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Är det nån som vet vad för storlek det sitter på högtalarna i hela bilen (touring)? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
du behöver ev inte sätta i ett slutsteg iom att du saknar dsp o kan på så vis kolla om de blir bra enbart med högtalarbyte. Du kommer däremot aldrig få den bas du säkerligen är ute efter med enbart högtalarbyte i dörrarna. Med ett steg så får du fler inställningsmöjligheter o mer kraft i ljudet. Hade jag varit du,hade jag börjar me o kolla upp va som sitter bak i touringen. Köpt ett bra framsystem,kopplat in det enligt länken (n-core) spelat in detta o sen sett om du blir nöjd eller inte. Antagligen vill du ha mer bas,in med en bas+ ett mono steg,alt ett bryggat 2 kanals steg till basen. |
|
|
Tack för hjälpen! Jag kommer att återkomma ang detta. Ska kolla upp först vad det sitter för högtalare i bilen. Du har rätt i att jag söker mera bas. Undrar om det finns några på forumet som byggd ljud i 5-serie e39 touring! Jag letar inte efter nåt avancerad men vill gärna ha bättre ljud än vad det sitter i dag. Hade dsp med baslåda i min förra e39 touring och det var så mycket bättre än vad jag har nu! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
NP. Förstår dig,bas får man aldrig för mycket av :) Satsa på ett bra framsystem, de är 5,25 som sitter i framdörrarna o sedan på en baslåda som kan spela snygg bas. Snåla inte på steget,de ska kunna lira ut basen annars blir de skit. Hur stor är budgeten? |
|
|
Jag får nog räkna med 3000-4000 för bara steget om man ska ha väl nåt bra eller? Högtalarna får väl kosta vad man nu hittar för bra grejer, men runt 2000 för fram och sen får jag kolla vad för slags högtalare det sitter bak! Sen tänkte jag kanske med org baslåda som sitter på sidan i touringen och byta ut denna basen. Så jag har inte räknat ut vad det kommer kosta men får väl ta en grej itaget! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Ok,rätt så kraftig budget då med andra ord,många som snålar ;) Dls MS5A hade jag valt som framsystem. dämpat plastlådorna som sitter i bilen idag invändigt me nått bra material+dämpull. Lyssnat o hört mig för,är de ok ljud lr bör man satsa på ett steg? Vet som sagt inte vad som sitter bak men i min sedan sitter de 5,25 i hatthyllan vilka är utbytta till koaxer. Valde koaxer då ljudet enbart hörs lite bak,enligt mig ska ljud komma framifrån o du ska absolut inte höra bakhögtalarna fram när du sitter fram. Så om de sitter 5,25 or även i touringen,gå på koaxer kring tusingen. så mitt tips är att enbart byta ut högtalarna till en början(har nog sagt de några ggr nu :) för att se vad som händer sedan ev gå vidare med steg + bas. Räkna med att allt oftast går på mer änn va man räknat med,kablar o allt runt omkring. |
|
|
Jo jag förstår det nästan att det kan springa iväg lite. Men som jag sade, så tar jag en grej itaget, så då borde det inte kosta så mycket allt på en gång! Har du nån erfarenhet av deras högtalar sortiment? Annars kolla och säg vad du tycker! Vet bara att dom är seriösa. Har haft en kompis som alltid köpte deras grejer. Men har ingen erfarenhet av deras märken. Länk Men uppgraderingen av ljudet startar först efter semestern. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
vet inte om du har direktlänkat lr om du bara länkar till blekinge bilradio? sj så har jag just de kittet jag nämnde fast utbytta diskanter till Nobelium. Har kört dls innan både bas/koaxer/slutsteg och kitt system. |
|
| Jag köpte original baslådan som sitter bakom luckan i bagaget över batteriet som jag kopplade till ett eget steg via högnivå,steget hade jag innan och baslådan gav jag 1000kr för via bildelsbasen,låter helt ok för mig och var en enkel installation! | |
|
nej jag lade ut bara länk till deras hemsida. Jag tänkte mer på deras utbud och om dessa var bra! Handlarna: det har jag med tänkt att köpa ett sådant org baslåda och koppla in, tar ju ingen plats! Varifrån tog du signalen för att koppla på steget? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
| Jag tog signalen på radiodelen under bagagegolvet,slutsteget jag har har ingång för högnivå så det funkar perfekt för mig och tar ingen plats alls! Det tog en stund att trimma in basvolym och delningsfrekvens men det var det värt.Det är dubbla spolar i baselementet för övrigt vilket är helt perfekt för ett vanligt 2 kanals steg med inbyggt filter för sub. | |
|
Jag hittade det här: Länk Om man nu inte har dsp och har navi så har man så steg ändå? Det har man väl inte eller? För denna mekartips är till utan dsp men ändå har man steg? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Man kan säkert ha extra slutsteg utan DSP. BMW hade tidigt separata steg inklusive filter för olika register. Inte några jordbävningseffekter men lite bättre än huvudenheterna och med aktiv filtrering som sagt. DSP kom långt senare och man kan givetvis ha signalprocessor utan externa slutsteg också, alla kombinationer är möjliga. Värt att veta är att DSP i sig aldrig kan trolla fram "bättre" ljud än det som ursprungligen spelats in. Man kan däremot trolla fram en mängd effekter, tidsfördröjningar separat på de olika kanalerna, en mängd "färdiga" klubb och konsertlokaler osv. Brusreducering och simulering av flera kanaler osv kan man också fixa. FP |
|
|
Folke: Har navi i bilen och där bak där cd-växlaren och naviläsaren sitter finns det ej något steg, men en massa kablar! Är dessa förbereda för steget och dsp? Finns det någonstans där man kan dra signal till en lågnivå omvandlare för att kunna koppla på ett steg till basen? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Vet ej hur din bil är utrustad, det finns många varianter. Här finns mycket att läsa om stereo och annat i E39: Länk Kolla under tips & tricks FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.