AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.942

Olja i e34 540 (M60)

mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Så nu till denna eviga frågan om oljor. Jag har läst igenom massor med inlägg om oljor i bmw motorer, och hittar hur många olika tips som möjligt.

Hur som helst jag läste ett inlägg av Johan B där jag tror att han/du menade att det berodde lite på motor (pga trimningsgrad), så jag undrar för just M60 motorn då (skall även tilläggas att det kan tänkas att jag "anstränger" motorn lite då och då, alltså inte bara fis-körning):
vilken motorolja skall man ha?
vilket viskositetstal (eller vad det heter) skall man ha?
vilken klassning?
hur ofta bör jag byta denna olja?
är det nått annat jag måste tänka på?
(Johan: du tror inte att motorn rasar om jag häller i B.T.-olja trots att man anstränger den?)

//MVH Markus
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Hej mcan..jag kör på castrol magnatec 5/40 olja,en bra kvalitetsolja! har tidigare haft mobil1, 5/40 olja,nöjd med den också! finns säkert MÅNGA trådar om "BT":S oljor och övriga produkter..men jag skulle inte hälla i en olja från dom..

¤¤¤¤¤¤¤¤¤IRON MAIDEN¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Öhh..glömde en sak,byt oljan vid den vanliga serviceintervallen,varför köra oftare?bara dyrt! kör du racing eller dyl.är ju en helt annan bytesintervall....

¤¤¤¤¤¤¤¤¤IRON MAIDEN¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag hällde i Mobil1 0w40 för någr månader sedan.
Va rekomenderad, och de hör ju till en av de bättre allroundoljorna.
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Jag kör med biltemas 5-50 olja.

Bayerische Motoren Werke
c.
16
c.hson
525 touring -92
Biltemas oljor tillverkas av Statoil.
De vet hur man blandar ihop en schysst smörja.
Hur vet jag det då, kan man ju undra...
-Jag har jobbat där, på den avdelningen där man blandar oljorna.
Alla oleblandningar kollas av labbet innan de godkänns, så var det i alla fall när jag jobbade där.
För övrigt så var jag på en smörjutbildning hos ett av de stora oljebolagen för ett par år sedan. Där sa vår lärare "off the record" att BT:s oljor ger mest valuta för pengarna.
Oljornas beståndsdelar tillverkas inte av respektive oljebolag, utan köps hem för att blandas i den egna fabriken. M.a.o så består olika tillverkares oljor av ungefär samma ingridienser.
Det är klassningen som gäller, i alla fall för oss vanliga dödliga med standardbilar, vilket de flesta BMW trots allt är.
Dessutom är jag övertygad om att flera av BT-oljorna är bättre än de oljor som var dyra högpresterande oljor för 10-15 år sedan.
Jag kör lungt vidare på BT-olja, det har funkat i alla mina bilar och MC.
Men om man inte kan sova om tråget inte innehåller dyr-olja ska man givetvis hälla i den smörja man mår bäst av.
Tack för ordet och ha en trevlig sommar.

Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Och BT:s oljor är bättre klassade än vad min instr.bok säger att jag ska ha i min veåtta. Det duger åt mig med och jag sover gott.

Bayerische Motoren Werke
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Odal eller om dom heter lantmännen nu eller tvär om, har jättebra oljor och bra pris, som fungerar för skördtröskor som kostar flera mililoner, och dom kör jag på, jag skulle vilja se den bonde som får ett ras på grund av taskig olja och inte för ett jä..... liv.

Pierre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.