AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.047

Dyr renoverings historia

Ja
15
Jaded
Z3 Coupé 2,8 -99
Till alla som sänker bilen samt använder "spacers"...

Jag köpte förra våren min kära Z3 Coupé som var sänkt samt hade spacers monterade. Vackert stuk föralldel, men problematiskt visade det sej.

Jag noterade förvisso att det var en hemskt agressiv camber-vinkel när jag köpte bilen, men tänkte att det ska nog fixa sej när jag höjer bilen till original. Lämnade in bilen för 4-hjuls inställning och meken fixade till det värsta. Men jag upptäckte att det slets onormalt mycket däck så jag lämnade in den igen och det visade sej att de hårda sänknings-fjädrarna/dämparna hade gjort att en balk som sitter i ovankant som original är svagt böjd som en banan hade börjat ge sej och rätade ut sej. Dessutom hade spacers gjort att all kraft hade förflyttats längre ut från bärarmarna och böjt nämda armar som resulterade i onormalt stor toe-out vinkel.

Dessa delar byttes ut samt att meken gjorde inspection 2.

Summa: 40 000 SEK

Så till er alla som åker med dessa stylingkit eller är sugna på att montera dessa: Kör försiktigt eller låt auktoriserade BMW-verkstäder montera dessa kits, de ser till att alla delar är avpassade för just din bil.

Självklart menar jag ingen kritik till alla hemma-mekar, utan vill bara dela med mej av sen köpt vishet.

//Ted
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Du verkar ha gjort ungefär samma insikt som jag och vissa andra mer eller mindre originalnissar gjort. Om man alltför yvigt försvinner utanför det som konstruktören vid skrivbordet tänk sig och blir alltför ytlig då blir det nästkommande ägare som får betala. Dagens barn och unga har ju väl mer Tvspel än goda närvarande vuxna som förebilder kanhända...
Tack för att du delade med dig.
Mvh
Asken
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
"Lämnade in bilen för 4-hjuls inställning och meken fixade till det"

Alltid lika imponerande med folk som kan göra 4hjuls på Z3. Finns bara justeringar för Toe i fram på Z3

Kan du visa på bilden vad som böjt sig? Låter som någon har kört över en trottoarkant i 100 km/h
Länk

Mmm Coupe
Beror på om man har bytt bussnigarna bak. då går det det att ställa rätt bra.

"M Needs No Gimmicks"
Länk
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Det låter verkligen som om någon har kört på en kant och slagit bakhjulet ur position, därav toe ut och rakare bakvagnsbalk. Tror inte en sekund att detta beror på att bilen var sänkt.

40000 lät extremt dyrt, blev det nya delar eller begagnade från z3/e30?

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
chilly.h: Du tänkte på: 33329058822
Och det var aktuellt i det är fallet?

Killen harr ju blivit rånad, inte en gång utan 2gånger..

Inom en snar framtid så kan man ställa allt utom rollcentra på min (äntligen fått tag på fästena för excenterbultarna))

Mmm Coupe
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
monbike: Måate hålla med dig där, Folk kan köra på bana med extrema spacers+ sänkning och inte haft några problem alls, möjligtvis hjullageren men det är ju en helt annan historia och pris klass. Har du bra spacers med riktig centrum styrning ska det nog inte komma sånna här problem om du bara kör gata:..
Ja
15
Jaded
Z3 Coupé 2,8 -99
Anders O: Meken i fråga litar jag till 100% på, så han har inte lurat mej.
Det han gjorde för att göra "4 Hjuls inställning" första gången var att kapa och sedan svettsa ihop i knäet precis under siffran 14 på den fina länken du bidrog med.

Chilly.H: Det var det första jag gjorde. Bytte alla bussningar i fram och bakvagn.

Monobike: 40 000 räknar jag in nya original delar, inga pirat eller beggade grejjer här inte. :) Jag räknar även in Service 2 och byte av Hardy-skiva samt stödlager på kardanaxeln.

Anders O inlägg nr2: Efter byte av länkarmar och balk gjordes en by "4Hjuls inställning" denna för att få alla vinklar perfekta. Det som gjordes då var att göra hålet för övre fästet något ovalt.

Fantastiska Z4:an: Jag gissar att den unga killen som hade bilen innan mej hade använt sej av dåliga kits samt monterat dessa själv utan veta vad han gav sej in på, möjligtvis utan att göra justeringar av vinklarna efteråt.

Summa sumarum: Jag skulle ha blivit medlem här först och sedan köpt bil och inte tvärtom. Hursom, ville jag bara dela med mej av denna historia. Det är inget jag är bitter över eller så, jag är tvär nöjd med bilen och det är det viktigaste för mej. Jag har även bytt ut andra prylar och skämt bort bilen överlag.

Tackar för övrigt för alla bra tips jag har läst mej till här.

Ha det gott allihopa och ser ni någon svart Z3 Coupé med en kille som ler som en tok bakom ratten är det bara jag så vinka gärna.

//Ted
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bärarmen böjer sig INTE av att annvända spacer.
Den har gått in i ngt hårt så bärarmen har bockat sig!
sen ändrar man inte vinklarna genom att skära upp ett V i bärarmen och rikta in det..det är ett stort NO-NO. Är bärarmen sned så byts den ut. Oftast har matrialet gett sig med utmattning och sprickor i godset.
I ditt fall så hade jag bytt bärarm och sedan rättat upp hjulvinklarna med ett "millway" kit. (Om du ska köra med annat än fabriks fjädrar)

Asken, varesig bärarmar eller stag i hjulupphängningen ger sig pga spacers!
Var har du fått den infon ifrån?
Orginal är långt ifrån opptimalt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.