AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.851

Vad kan ni inte vara utan?

Sida 1 av 3
Det skulle förvåna om det inte finns liknande trådar, men jag hittade ingen.
Frågan är: vilken extrautrustning är allra viktigast för er? Vi förutsätter att stereo, ratt, pedaler och liknande är standardutrustning.
För mig är det oumbärligt med acc.
Ett stickspår: Väljer ni stor motor före mycket utrustning eller tvärtom?
na
630
navi
BMW325xi -06
Stor motor och mycket utrustning förstås. :-)

Utrustningmässigt tycker jag Sportstolar, bra Stereo, CD-växlare eller Ipod anslutning. ACC förstås. Bluetooth för mobilen också.
Inte navigator?!
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Farthållare och ac är två krav för mig!

Stor motor är ju alltid trevligt men det kan jag klara mig utan, det går alldeles utmärkt med lilla 6:an under huven.
Blev dock grymt imponerad av de sk. navigatorerna , körde med en sån på jobbet så det blir nog till å köpa.

Mange
na
630
navi
BMW325xi -06
Jodå, jag har gärna Navigator i mina bilar, det har jag i min nuvarande, men det är inte avgörande.
Det går ju att köpa "lösa" navigatorer.
På BMW har jag gärna M-paketet också.
Hade en extrabil utan centrallås ett tag, rätt jobbigt när man ofta åker fler eller ska ha med väskor. Veckans I-landsproblem :-)
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Stor motor och så lite tung utrustning som möjligt! Leka med prylar kan man göra när man kommit fram =)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nyare bil, bränsleeffektiv motor och tyst komfort.
Asken
fjärrnyckel och centrallås, absolut.
Skinninredning, taklucka samt färddatorn.
Dessutom...Brukar inte bilar med stora motorer också ha mycket utrustning?:)
Föredrar större motor framför mer utrustning.
Farthållare och acc.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
5-6 år gammal bil med största motorn som existerar. resten följer med av bara fartvinden.

mao stor motor annars kan jag lika gärna cykla.

3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ny bil: AC, regnsensor, fjärrmanövrerat centrallås.
Beg. äldre bil: ABS.
FredricF
PDC, snacka om beroendeframkallande.

/Fredric
na
630
navi
BMW325xi -06
SJälv har jag haft PDC i min senaste bilar, men i min nuvarande har jag backkamera. Med den har jag mycket bättre koll än med PDC, jag kan stanna 1 cm från bilen bakom när jag manövrerar, med PDC så hade jag inte samma noggrannhet.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har en maxutrustad e60 och en snikutrustad Compakt med enbart komforpaket. (inkl AC mm)

Det enda jag verkligen saknar på Compakten är större motor.

Så svaret blir: Stor motor (Och AC, fjärrcentrallås, elhissar-speglar om det inte är standard på alla BMW idag)

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Jag kör själv numera en nära på fullsmetad V70 T5 och jag har också haft denna fundering vilken utrustning man egentligen man har mest nytta av. Här kommer ett axplock av mina fundereingar:

-Skinnklädsel- Trevligt, nära på oumbärligt som småbarnsförälder men halvskinn funkar nästan lika bra.
-Xenonljus- fantastiska i vintermörkret, men annars overkill. Bor man i skogen är det ändå extraljus som gäller.
-Taklucka- trevligt men används sällan.
-PDC- meningslöst, den för ett jäkla liv när det ändå är 25cm kvar. Har man problem att fickparkera är det övning som gäller. Repetition är inlärningens moder som det heter :-)

Min subjektiva bedömning hamnade tillslut på följande:
-ACC- oumbärligt, kyler gott på sommaren och torkar bort fukten/imman på vintern.
-Multiratten- oumbärligt, används dagligen! Säkerhets/komfortdetalj särskilt om det är kopplat en farthållare och en rejäl stereoanläggning :-)

Som småbarnsförälder har man nästan bara möjlighet att njuta av sin egen musik till/från jobbet och då sitter en Dolby Surround/Pro Logic anläggning riktigt fint. Den hamnar på 3:e plats.
Som bonus kan peta in en Mora Träsk CD och spela ikapp med killarna från småbyarna i deras blysänkta 744:or :-)
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
AC/ACC är riktigt skönt. Hade jag kört mycket landsväg eller motorväg hade nog farthållare känts nästan lika viktigt också.

Med tanke på min för tillfället klena ekonomi så är man inte så kräsen vare sig när det gäller motorstorlek eller utrustning. Någorlunda vettigt skick och att allt fungerar som det ska är prio ett för min del.

/Martin - kort och gott
FredricF
Kristoffer_L: Volvos PDC måste vara ganska dålig om du inte tycker den gör nån nytta. Min gamla E34a (PDC endast bak) börjar varna vid kanske 70-80 cm eller mer men det blir inte fast ton förrän vid typ 10-15cm. Så bra kan man inte bedöma med hjälp av backspeglar, i alla fall inte på en E34T om bilen bakom har sluttande huv enligt dagens mode.
(Dessutom vet jag att det finns lite marginal även när pipet blir fast och det kan man också utnyttja.)

/Fredric

PS. Det finns i alla fall en person som har haft stor nytta av min PDC, fast jag vet inte vad han heter. Han ställde sin resväska två meter bakom min bil och gick iväg för att betala parkeringen. Utan PDC hade han haft en resväska mindre och kläder liggande i dammet på Arlandas parkering. Han måste fått 100% hjärnsläpp som ställer en väska bakom min bil samtidigt som jag kliver in i den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.