|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har nappat på ett erbjudande om byte av fälgar ifrån 16"-18" Dimmentionerna han anger är 245/40 18 och 235/40 18 blir inte det för stor skillnad i omkrets.Hur går det med anti spinn,mm. vad är rätt till en e39-01. (annonsen finns här på powerbörsen) MVH Björn | |
|
Det är inga problem! Det är väl ingen direkt skillnad i omkrets häller lr? Orginal är väl 225/55-16? |
|
|
Det skiljer från c:a 202,6 till 205,20 cm i omkrets. Det är inte alls omöjligt att detta kan ställa till problem, däckens slitage kan också påverka. Det skall helst inte skilja mellan de olika hjulen. Det finns utmärkt lathund för bl.a detta med olika hjul och däcksdimensioner under Diverse här till vänster. FP |
|
|
Jo,jag har sett lathunden. Till er som har olika dimmentioner,har ni upplevt några problem. /B |
|
|
Jag har 235/45x17 bak och 225/45x17 fram på min och har inte upplevt några problem än, men jag bytte framdäcken igår, så jag har bara kört väldigt lugnt än så länge. Antispinnlampan har inte blinkat en enda gång. mvh Tomas |
|
|
Rullomkrets på 235/40-18 är 1967mm 245/40-18 1991 skillnaden är alltså lite drygt 1% vad "tål" systemen? 225/45-17 1933 235/45-17 1964 Skillnad drygt 1,5% har inte 2-ben problem borde inte du helle rfå det Vet nman vad systemen "tål" i diff? |
|
|
E36: Tydligen avviker dina beräkningar en del från de i lathunder hos Autopower. Hur mycket systemet accepterar i avvikelse finns nog ingen exakt siffra på. Läser man bakåt lite i forumet så finns det en del erfarenheter med problem vid olika dimensioner. FP |
|
|
Det här är en bra länk tycker jag. Har allt om hjul, dimensioner osv.Länk Bayerische Motoren Werke |
|
|
Folke: Det är möjligt att mina siffror avviker, men mina siffror är de rätta och inget jag räknat ut Det är siffror från STRO Scandinavian Tyre and Rim Organisation och deras "däckbibel" där finns alla fakta! |
|
|
Kanonbra, tala om detta för Autopower så de kan korrigera lathunden. FP |
|
|
Okej, tack för alla svar.Det blir nog inga problem som sagt. /Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.