|
|
|
|---|---|
| Jag har märkt att de maximala vridmoment för många turbodieslar börjar vid 1750 rpm. Det gäller t.ex både BMWs 2 liters diesel i 118d, Audis 2.0 TDI samt en del andra bilmodeller som Opel och Kia. Vad beror detta på? Är 1750 rpm boost threshold (vet tyvärr inte vad det heter på svenska) för turbon? | |
|
Därför att turboaggregaten är så ruggigt små och börjar ladda på direkt. Antagligen är det gjort så med flit för att underlätta körningen så man slipper växla så mycket. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
FredricF |
Diselmotorer har generellt en fallande momentkurva (jämfört med en bensinmotor) med maxmomentet ganska mycket lägre än en bensinmotor. Förmodligen beror det på att diesel har andra egenskaper vid förbränning än bensin. /Fredric |
|
FredricF, du har så rätt. Maxvarvet på en diesel begränsas i hög grad av det som kallas 'flamutbredningshastighet'. Enkelt utryckt handlar det om, att dieselbränslet antänds vid injektorn där det sprutas in, varefter 'lågan' utvidgas i cylindern. Denna utvidgning sker med en tämligen konstant hastighet, som är betydligt lägre för dieselbränsle än för t ex bensin eller etanol. Ju högre varvtalet är, desto fortare rör sig ju kolven bort från 'lågan' och tryckökningen, och kraften på kolven sjunker successivt med varvtalet. Vid ett visst varvtal (eller egentligen kolvhastighet) försvinner kolven undan så snabbt att den inte utsätts för något gastryck alls, och allt vridmoment upphör. Det fenomenet är tydligt om man försöker övervarva en diesel - det går helt enkelt inte, motorn 'går i väggen' ganska abrupt. Automatiskt varvstopp, kan man väl säga.... För att få ett rimligt stort användbart varvtalsområde, dimensionerar man därför turboaggregaten till moderna dieslar så att de laddar fullt från nånstans 1500-2000/min. |
|
|
Precis, lastbilar o bussar med större cc per cylinder ligger på 2300-2500 som toppvarv men "lönar" sig sällan att varvas mer än 1700-1800, dieseln "brinner" långsamt. Turbon brukar börja ladda vid 7-900 varv och har toppvridet mellan 1000-1400... Mvh |
|
|
men det beror på hur du bygger en dieselmotor så man kan inte säga bu eller bä. Vissa dieselmotorer har sitt max vrid vid 3000-4500varv och max effekt vid ca 4300varv med maxvarv på 5500varv/minut. Allt handlar om vad den är tänkt för likväl som för bensinbilar. Varför lastbilar har sitt arbetsområde så lågt är just för att motorn ska hålla längre och dra mindre bränsle.Och när det handlar om att förflytta tunga saker vid så låga varvtal som 1200 så är det vridmomentet som har betydelse. Ska du växla en bensinare för att kunna klara av det lika bra så får du varva den motorn hejdlöst med en bränsleförbrukning som blir fullständigt katastrofal. Därför har majoriteten av lastbilar dieselmotorer. Mindre varvtal per sträcka sliter ju mindre vilket säger sig självt. därför håller dieselmotorer mycket längre än en bensinare generellt sett. MEN om du kör en bensinare inom samma varvtalsområde så håller den ungefär lika bra. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
helgonet, maxvarvet för en dieselmotor är i praktiken omvänt proportionellt mot slaglängden. Ska du har en dieselmotor att varva mer, är enda sättet att korta slaglängden så att kolvhastigheten vid ett givet varvtal minskar. Flamutbredningshastigheten kan du inte göra ett skvatt åt - diesel 'brinner långsamt' som rob_t_j72 påpekar. Att lastbilsmotorer har maxvrid/maxeffekt vid lägre varvtal än personbilsdieslar hänger helt och hållet ihop med att slaglängden måste vara större för att få önskad slagvolym..... |
|
|
jo jag vet det redan lustigt nog. Här har ni en av många artiklar att läsa om hur man konstruerar en varvvillig dieselmotor. Länk Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
FredricF |
helgonet: En toktrimmad motor som dom hoppas kunna varva 5000 rpm är väl knappast "varvvillig" om man jämför med bensinmotorer. Imponerade effekt dock... /Fredric |
|
jag är övertygad om att den motorn klarar av 5000varv tämligen enkelt. Om gamla skruttiga 324:an kan varva till 5500varv så ska nog den speciella kunna göra det.Länk Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Precis, motorn i den hederliga gamla 324d/td har en slaglängd på 81 mm, och är därmed betydligt varvvilligare än t ex min (i original) betydligt modernare, starkare, snålare och lättare maskin i 320d E90 som har 90 mm slag och varvar sådär 4700 med sina 4 cylindrar. Om jag inte misstar mig, är 324:ans motor dessutom en förkammarmotor, och därmed lite mer 'lättvarvad' än min direktinsprutade. |
|
|
precis, därför är det hur lätt som helst att plocka ut 400hk+ ur gammel snurran eftersom det bara är att flöda på och "skjuta på" tändningen. Nackdelen är att bakaxlar och drivaxlar flyger lika snabbt som lönechecken,hehe Undrar varför dom inte konstruerar lika varvilliga dieselmotorer numera??? Har det med hållbarhet eller bränsle ekonomin??? För min drog 0.47 landsväg från kalmar till Luleå sist jag körde ( 110km/h i 140mil) hållbarhet???. flertalet rullar 60000mil plus utan problem. Så vad är då orsaken till att inte dieselmotorer varvar mer i dagsläget utan varvar mindre??? Gunnare , du brukar ju plocka fram det mesta info så det vore intressant att veta varför utvecklingen stagnerat på den sidan. För det borde ju vara en fördel att kunna varva lika mycket som en bensinare men med 30% mindre bränsle förbrukning. Eller har det att göra med miljöaspekten eftersom all bränsle inte förbränns fullt ut pga att det skjuts på i cylindern hela tiden??? Blir inte klok på det där nu. Du har satt griller i huvudet på mig nu,hehe här är förövrigt den varvilliga motorn på strippen utan svartrök. 7.723 på 402 meter är väl hyfsat????????? Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Helgonet, skitkul att någon ägnar sig att få rejäl snurr på oljebrännare- potentialen att få ut effekt är oanad av de flesta! Och vill du ha en transmissionslina som håller ihop lite bättre än standard E30, finns ju alltid bakvagnsbrygga och drivaxlar fån Z3M att ta till, kanske kombinerat med en diffklump från M5 E34... Att utvecklingen stangerat vill jag väl inte direkt hålla med om - de nyaste dieslarna är duktigt bränslesnåla, trots att de sitter i klart tyngre bilar än E30. Jag skulle gissa att mest resurser lags på att få ner emissionsvärdena (som ju är dramatiskt mycket bättre på nya dieslar) och på att förbättra körbarhet, effekt/vridmoment och på att minska vikten. Ljudnivå, vibrationer och servicebehov jobbar man också mycket på att minimera. Den minskade varvvilligheten lär hänga ihop med att motorerna numera är direktinsprutade - på en förkammardiesel kan man ha ganska tuff 'förtändning', vilket inte går på en direktinsprutare utan risk för motorskador. Plus det där med slaglängden, de nyare motorerna har större volym per cylinder vilket mest åstadkommits med ökning av slaget. Som sagt, en diesels begränsade varvvillighet beror i huvudsak på, att bränslet förbränns relativt långsamt - flamfronten och tryckökningen i cylindern fortplantar sig med en viss hastighet, och när kolven rör sig fortare nedåt än de expanderande förbränningsgaserna 'skjuter på', så blir det ingen kraft som knuffar kolven nedåt och därmed upphör vridmomentet. Alla som försökt övervarva en diesel känner igen fenomenet - kraften bara upphör vid ett visst varvtal. Ska man få högre flamutbredningshastighet, får man helt enkelt hitta ett bränsle som brinner fortare..... |
|
FredricF |
helgonet: Mina 5000 rpm kommer från följande citat ur artikeln du länkade till: "But this engine also cranks out 650 hp at 4,300 rpm, an unheard of powerband for a diesel. And Banks' goal is to redline at more than 5,000 rpm." Dieslar har nog potential till mycket men inte att varva som en bensinmotor. Dom "går in i väggen" vid höga varv för att bränslet inte hinner brinna medan bensinaren varvar på tills insprutningen eller ventilerna inte hänger med (eller varvtalsstoppet griper in). En högtrimmad bensinmotor kan ligga på 10-12000 rpm eller mer (F1orna ligger på det dubbla). Grundproblemet med att trimma en diesel måste ju vara det samma som för bensinmotorn: Att få in syre och bränsle. På en bensinmotor kan man öka mängden syre, och därmed bensin, genom att öka varvtalet, på dieseln måste man tvångsmata. /Fredric |
|
dom menar att de ska kunna varva mer än 5000varv och inte max 5000varv citat: And Banks' goal is to redline at more than 5,000 rpm." Men då borde man ju exempelvis på en sån liten och klen motor som 320d har (4:an) att öka borret och minska slaglängden och därigenom få den mycket varvilligare än 4700varv och kunna plocka ut mer effekt för att kompensera detta. För utrymmesmässigt kan ju inte någon extra centimeter i bredd göra i motorutrymmet på lillfyran. Men det kanske har med miljöaspekter och de nya avgas emissionerna att göra??? Och samtidigt är det väl så att försäkringar blir mycket dyrare så därför hållar man sig inom vissa krav för att få dem billigare. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Jo, nog skulle man kunna minska slaglängden och på så vis få motorm varvvilligare. Baksidan med det är väl det vanliga med kortslagiga motorer - att man får offra vridmoment, särskilt på låga varv. Räknar man på det, skulle jag gissa att det ökade varvtalet inte kompenserar i tillräcklig grad för vridmomentbortfallet. Plus att förbrukning och emissonsvärden sannolikt är svårare att hålla i schack med högre varvtal. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.