AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
476

kallstart problem

cl
11
classe66
320i-Touring 89
Har kollat all möljiga o omöjliga saker såsom termotidskontakter o spjäll men felet består.
bilen går kanon när den väl startat.
Har någon ett bra tips till mig??
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Otäta (läckande) spridare ?

Funktion före styling!
Min bil visar samma symptom. Jag har tänkt kolla kallstartsinjektorn ikväll. Termotidskontakten visar normal funktion enligt Haynes repbok. Vad innebär det att spridarna är otäta?? Vad kostar det att fixa då eller kan man åtgärda själv??

(M) Power to the people
antar att jag kan känna mig välkommen till klubben... Har samma problem faktiskt! Har i och försej inte gått igenom nåt än, men dt skulle vara bra om man kunde få lite tips om vad man borde kolla...

---> Livet börjar efter hastighetsspärren! <---
cl
11
classe66
320i-Touring 89
efter att ha rivit ner hela toppen så fann jag att det fanns erj(stavas?)i kontakten till spridarna under insugsröret. har funkat sen jag rengjorde detta. bara ett tips som funkade för mig11
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
min har också börjat krångla lite lätt med att den startar efter man kört på startmotor i 5-6 sek. dvs det tar lång tid innan den tänder efter den gjort det en gång så stänger man av den och provar igen så startar den direkt... är ganska störande... varje gång den stått länge så tar det år innan den startar..
men så fort den gått igång så är det inga problem ?

nån som vet ?!
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Kollade här: Länk

Angående fel som gör att bilen inte vill på högvarven , fanns 3 tips:

1. Coolant temperature sensor faulty, or wire to sensor broken
2. Fuelpressure incorrect
3. Throttle plate not opening fully

vad är det första ? kallstartsventilen eller ?!
sen det andra kan det ju vara...
men det 3:e är jag rätt säker på att det har nåt med att göra för jag har varit och skruvat där utan att veta vad jag gjort... hur ställer man in det där !? finns ju en instruktion på engelska i pdf filen men det förstod jag inte riktigt ! HJÄLP

/Mvh Göran
Om det är så att om bilen stått några timmar och den sedan kräver att man nöter på startmotorn en stund innan den startar och att den efter det startar direkt så är det troligt att soppaslangarna är "tomma" eller luftfyllda och därför behöver fyllas med bensin innan motorn startar.

Om tryckslangen läcker nånstans vid motorn så gör tyngdkraften att bensinen rinner tillbaka när man stänger av motorn. Det kan vara någon liten spricka i en slang som läcker in luft när motorn är avstängd. När man startar och det blir tryck i bensinslangen så kan det bli tätt och man märker inte läckaget så lätt.

Testa starta bilen och ryck och dra lite i soppaslangarna framme vid motorn och se om det kan läcka lite bensin då. Läcker det, så byt ut slangarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.