AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.341

Om att byta kamaxelgivare insug på 6 cylinder (M52/M54) - symptom och byte

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Igår blev Alpinan plötsligt slö när den drabbades av ett vanligt fel nämligen att insugets kamaxelgivare tackade för sig efter 6 års trogen tjänst och 9500 mil. Lat som jag är sökte jag mig till verkstäder som snart visade sig vara antingen underbemannade eller ha semesterstängt så jag får avbryta min egen semester och göra en insats.

Symptomen kan variera, i mitt fall var de följande:

Slö vid gaspådrag särskilt under 3000 rpm
Femman på landsväg känns mer som en 323, typ 100 Nm är borta
Förbrukningsmätaren på 1,4 lit/mil vid konstant fart 100 km/h
Växlingspunkterna hos automatlådan förflyttade nedåt (fel motorlastsignal)
Tomgången 100-200 rpm för låg men dock fullkomligt jämn
Seg i varmstarten, kräver 3-4 sek gång på startmotorn innan tänder
Ingen motorlampa tändes någon gång

Felkod 65 (signal kamaxelgivare insug) avlästes och var den enda som fanns.

Jag kollar först att det inte bara är glapp i givarens kontakt, men sån tur har jag såklart inte - felkoden återkommer snart igen så det blir en ny givare. Insugets givare heter 12 14 1 438 081 och den sitter på vänster sida på alla enkel- och dubbelvanos M52/M54 (2.0 - 3.0) from årsmodell 99 och på E46 ALPINA B3 3,3 och 3,4 som ju baseras på S52US.

Bytet är inte svårt. När jag kommer till BMW får jag dock veta att givaren 12 14 1 438 081 har uppdaterats till en ny version 12 14 753 91 65. Kostar 990 kr med BMW CS rabatt 910 kr. Obs att den uppdaterade givaren är några mm längre och lite tjockare i änden än den gamla men det är inget att oroa sig för.

Bytet är mkt lätt. För den ändå som skulle tvivla finns en hygglig beskrivning över bytet samt de verktyg som behövs här Länk Bilder och förfarande är likadant för insugsgivaren oavsett det är enkel- eller dubbelvanos M52/M54 BMW eller S52US basis ALPINA. Jag behövde inte ta bort oljetillförseln till VANOS för att komma åt. Inte heller behövde jag lossa oljebehållaren till servon (felaktigt benämnd oljefiltrets behållare i den länkade beskrivningen). Det räckte med att ta bort solenioden och luftfilterboxen. Kompletterar beskrivningen i länken med åtdragningsmoment från BMW TIS

VANOS solenoid - 30 Nm
Oljetillförsel VANOS - 32 Nm

Enligt en instruktion som följer med den uppdaterade givaren kan bilar tillverkade före 01/06/98 behöva programmeras om på nytt efter att den uppdaterade givaren satts in.

Jag behövde ingen omprogrammering med den uppdaterade givaren på min ALPINA B3 3.3 -02. Efter bytet fick den direkt tillbaka sitt bottenvrid och förbrukningen sjönk tillbaka till 0.75-0.77 lit/mil i 100 km/h konstant fart. Automatlådan fick tillbaka sina vanliga växlingspunkter.

Fel på andra givare kan ge likartade symptom så läs felkoder innan en tusenlapp åker för en kamaxelgivare.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Blev nog lite luddig igår. Reservdelsnumret gäller alltså bilar from 99 men förfarandet att byta är samma på enkelvanos före 99. ALPINA fortsatte med enkelvanos även efter 99 när BMW motorerna fick dubbelvanos.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Gjorde den där operationen för någon månad sen. Det var lite pill att få den nya givarens sladd på samma position som tidigare. Men annars var det som du beskriver hur lätt som helst! Precis som du behövde jag inte ta bort något annat än luftburken och solenoid för att komma åt! Motor: M54B30 -01
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.