|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Läste i instr.boken att det skall gå att öppna cabben genom att hålla in upplåsningsknappen, är detta möjligt? På min fungerar det ej. Kanske beroende på att mitt larm strular. När man låser upp med nyckeln och öppnar dörrn, så larmar den inte. Ibland larmar det genom blikning (inte tjut) bara av att en motorcykel åker förbi. konstigt? Mvh | |
| vet inte om det har något med larmet att göra men om du har elektrisk sufflet ( jag vet inte om det är standard därför skrev jag "om" ) så ska du hålla inne knappen i typ 10 sek eller något såndant.. du kan prova med att sticka in nyckeln i låset och hålla åt upplåsnings hållet ett tag så ska det också funka. | |
|
Det är en elektrisk, funkar med att vrida nyckeln i låset till höger/vänster. Tror att mitt larm spökar. Eller? |
|
| kan vara dåligt batteri i nyckeln om det funkar med låset men ej nyckeln | |
| ok, men laddas inte batteriet när man kör? Självladdande? | |
| Min nyckel gör inte det men du har ju den nya och på den vet jag inte riktigt men jag skulle inte tro det. Kolla om det är något litet lock på baksidan eller så som du kan pilla/skruva upp eller sök efter någon tråd som handlar om den. | |
| Förresten kom jag på nu att din är självladdande.. försök ladda den lite längre om den kanske är dålig.. laddas bara med motorn igång. | |
|
Ok, ska testa imorgon. Tänkte på alla dessa fiffiga funktioner car/key memory, hur ställer man in dessa? I boken står det bara "man kan låta ställa in denna fkt" men inget mer.?? mvh |
|
|
Jag är inte säker om jag förstår vad felet ni pratar om är. På tysksålda bilar avlarmas larmet antingen man öppnar bilen med nyckel i förarlåset eller öppnar med fjärren. BMW verkstaden kan ändra i car memory så att larmet endast kan manövreras med fjärren. Med den inställningen kommer larmet att ljuda om man låst/larmat med fjärren och sedan låser upp med nyckeln i förarlåset och öppnar dörren. Upplåsningsknappen? Den bredvid varningsblinkers? Det finns inget i min instruktionsbok som säger att den ska kunna manövrera suffletten. Däremot öppnar/stänger suffletten genom att man vrider nyckeln i förardörrlåset och hålla kvar. |
|
|
Min fungerar så, att man först låser upp med nyckeln (ej i dörren) och sen fortsätter att hålla knappen intryckt. Då viker sig taket och rutorna åker snyggt ner. Komfortstägning/öppning tror jag är termen i "boka" Det fungerar allt som oftast för mig, men inte alltid. Taket hänger sig ibland och man får göra omtag. Vet inte vad det beror på och det är irriterande till max. Har därför monterat en liten "modul" som gör att om man låser upp, och sen trycker ytterligare 3 ggr på knappen, så går hela förfarandet automagiskt. Även när man ska stänga bilen, bör tilläggas. Bekvämt, man slipper få träningsvärk i fingret av at hålla inne knappen :-) Det kan även vara så att detta med komfortöppning har tagits bort ur programmet på vissa bilar. Har med säkerheten att göra. Bäst är väl att kolla med BMW hur just din bil är konfigurerad. Att det fungerar med nyckeln i låset beror ju på att du då kan anses ha koll på omgivningen och därför "får" utföra denna "farliga manöver :-) Men när det fungerar är det en cool funktion!! Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen: "Har därför monterat en liten "modul" som gör att om man låser upp, och sen trycker ytterligare 3 ggr på knappen, så går hela förfarandet automagiskt. Även när man ska stänga bilen, bör tilläggas. Bekvämt, man slipper få träningsvärk i fingret av at hålla inne knappen :-)" Är också irriterad att funktionen inte fungerar klockrent. Vad menar du men liten modul?? /Hampus Länk |
|
|
Hampus, Det är nån liten pryl som en tysk snickrat ihop som man kopplar in och så vips fungerar det :-) Jag vet inte exakt hur det fungerar eller vad det är som görs men jag betalade, installerade och blev glad. Det är nåt elektroniskt och då tappar jag bort mig ögonblickligen. kolla in www.cabrio-module.de så hittar du vad jag talar om..... Niklas Fransosen |
|
|
249 euro + shipping var inte gratis hörru:) /Hampus Länk |
|
|
Nja, det är ju inte helt billigt förstås. Men kolla på e-bay.... Ibland säljer han där med. Jag köpte min där och det vart väl halva priset inkl frakt mot att köpa direkt på hemsidan. Sen tror jag att forumets shopkeeper har dom med, men vet inte vad dom kostar där. I den allmänna konkursen som ett bilägande trots allt är så tyckte jag att det var en "bra" investering. Men visst klarar man sig utan med, fast det är ju surt när det inte fungerar ordentligt med originalprylar. Det mest irriterande var/är att min BMW verkstad inte kan lista ut varför det fungerar bra ibland och stannar av ibland.... Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen: Jag har nog bara komfortöppning av suffletten med nyckeln i dörrlåset på min 02a åtminstone enliigt instruktionsboken men ska kolla i praktiken, Jag har funderat på den där modulen men inte riktigt vågat eftersom det inte var "originalelektronik". Men det funkar säger du? Vilken "åverkan" behöver man göra på bilen? Var .går man in och sätter in modulen? Behöver man kapa kablage? molle |
|
|
Molle, jag tror att komfortöppning innebär både rutor och tygtrasa, men jag VET inte med säkerhet. På min går rutor och tyg hand i hand, om jag inte fällt upp lilla lådan i skuffen vill säga. Var oxå tveksam till den däringa modulen, men tänkte att i värsta fall är det ju bara att ta bort den och bita i förlusten av några tusen. Inga småsummor men men... Den enda åverkan på bilen du behöver göra är att skruva isär lite kring växelspaken och montera ner handskfacket. Men det sätter man ju ihop igen så inget syns. Det är 5 (minnet du vet, inte det bästa) kablar som ska skarvas in i befintligt. Bäst är att kapa/löda, men sockerbitar eller strömtjuvar fungerar med. Själva dosan lägger man under/vid växelspaken och sen måste man upp till en kabelstam bakom handskfacket. Är lite knepigt att komma åt men du fixar det på nån timme. Vet inte vad bilens dator säger, om BMW kan se att man fixat lite, men de gånger jag haft min bil inne på analys så har dom inte sagt nåt i vart fall. Man får en bra beskrivning med bilder så det är inga bekymmer. Sen är det lite fix med att få motstånden i kitet att bli rätt inställda. Men en solig sommarsöndag grejar det :-) Är man normalhändig och är försiktig och använder några extra buntband för att fixera kablarna så nser jag att det inte ska vara någon som helst fara. Och då ska du veta att jag annars är livrädd för att pilla med elektronik :-) och jag gjorde det själv och fick det att fungera. GO for it! Lycka till Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.