|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| C-klass kan inte riktigt mäta sig med 3-serien då menar jag dom tidigare generationerna. Man måste jämföra med E-klass för att Merca ska vara ett alternativ. | |
|
Kungen: en 318i E90 är snabbare än eller likvärdig en 320 E36 både när det gäller toppfart och 0-100. Innan jag köpte min 318i körde jag en 540 och det var aldrig några problem att gå från 540 till 318. Visst går 540 betydligt bättre, men trots detta är 318 betydligt njutningsfullare att köra. Till en början hade jag tänkt att behålla båda bilarna, men ganska snart insåg jag att 540 inte längre gav mig något, den kändes bara ålderdomlig och nybilskänslan värderade jag betydligt högre än prestandan. Dessutom var det rätt skönt att min 318i drog knappt hälften så mycket bensin. Du kan lugnt köpa en 318i utan att vara orolig över att byta ner dig. Jag delar inte kritiken mot 318 som framförs här, den är inte ett dugg träig, utan till och med väldigt smidig. Det är första gången jag känner att jag inte "behöver" fler än 4-cyl (jag har varit en kraftig motståndare av 4-cyl motorer innan). Varför säger jag då detta? * En fabriksny 4-cyl maskin av BMW kvalitet går minst lika jämnt som en beg R6 eller V8 med ca 20 k mil på mätaren. * Dubbelvanos, valvetronic, 6-vxl låda mm, gör att man klarar segdragningar ganska väl. Min bil klarar av att accelerera från 40 km/h på 6:ans växel. Det är bra för en R4! * Prestanda likvärdig en 320 E36. * Mycket blygsam förbrukning (min f-dator visar 7.2 l/mil just nu, det är vad den brukar ligga på. Är du orolig för prestandan, så prova gärna en 320i. __ Min bil: Länk |
|
|
Både 318 och 320 är 2.0 liter motorer. Jämför jag min 318i mot de senaste 13 BMW bilar jag ägt, så måste jag nog säga att min nuvarande är den bästa, då har vi bl.a. jämfört den mot tidigare bilar som 540i 523i 750i osv __ Min bil: Länk |
|
| Mugge: Är du helt säker på detta, att en 318 e90 är snabbare än en 320 e36 för det är ändå 20hk skillnad? | |
|
Subjektivt skulle jag säga att 318 E91 är snabbare. Tittar man på prestandasiffrorna så är de jämnsnabba. Fabriksuppg. E90 318 129hk förbrukning: 0,73 (0,79) 0-100: 10,0 (11,0) toppfart: 208 (206) E36 320 150hk förbrukning: 0,88 (0,85) 0-100: 10,0 (10,9) toppfart: 214 (214) Väljer du kombi så är skillnaden mindre. Så ja de är lika snabba. Men framför allt kommer du märka att komforten är betydligt bättre även om den inte alls kommer till E60 nivå. Jag sitter bättre i min 318 än vad jag gjorde i min 540 (större sittdyna bl.a.). Så utvecklingen går helt klart framåt. __ Min bil: Länk |
|
|
antal hästar säger bara en sak om en motor, hur stort arbete den kan utföra som mest, dvs vilken kraft som finns tillgänglig på höga varv. Den säger inget om hur vridmomentskurvan ser ut. Nyare motorer har ofta en jämnare vridkurva, dvs att en större andel av max effekten finns tillgänglig på låga varv jämför äldre konstruktioner. Det gör bilen mer körbar. Sen att du har 6-växlar istället för 5 gör nog lite också. __ Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.